Ympäristökriisin ratkaisijoista huutava pula - poikkitieteellistä osaamista tarvitaan

Tiina ja Antti Herlinin säätiön rahoittama hanke tuottaa uudenlaisen insinöörioppikirjan ekologisesti kestävien energiaratkaisujen luomiseksi.
Kuva: Tiina ja Antti Herlinin säätiö
Kuva: Tiina ja Antti Herlinin säätiö, Lasse Lecklin

Tiina ja Antti Herlinin säätiön rahoittaman oppikirjahankkeen tavoitteena on luoda uusi, poikkitieteellinen lähestymistapa uusiutuvien energiamuotojen opetukseen. Opetusmateriaali laaditaan sovellettavaksi kansainvälisesti.

Säätiön ympäristöohjelman keskeisenä yleistavoitteena on toimijoiden vahvistaminen ja ihmisresurssien tukeminen: hankkeiden rahoittamisen avulla säätiöiden kohdealueille ja toimijoiden ekosysteemiin tuodaan lisää ihmisiä, joita tarvitaan päästöjen vähentämisen vaatimassa siirtymässä.

Uusi projekti tuottaa oppikirjan, joka soveltuu suoraan kurssin vetämiseen. Tavoitteena on myös herättää keskustelua kestävien energiaratkaisujen löytämiseksi ilmastonmuutoksen ja luontokadon keskellä. Aihepiiri on ajankohtainen ja ymmärrys uusista mahdollisuuksista täydentyy koko ajan. Kirja haluaa koota yhteen parhaan tarjolla olevan tiedon insinööriopintoja hyödyttävällä tavalla, sillä tämäntyyppistä oppikirjaa ei vielä ole olemassa. Oppikirjan julkaisee kansainvälinen tiedekustantamo Springer Nature.

”Haluamme, että uusi insinöörisukupolvi osaa paitsi tuottaa teknisesti mahdollisia ja taloudellisesti kannattavia energiaratkaisuja, myös toteuttaa ne ekologisesti kestävästi siten, että vältetään haitallisia polkuriippuvuuksia tai uusien ongelmien luomista. Siirtyminen fossiilisiin polttoaineisiin nojaavasta tuotannosta puhtaaseen, uusiutuvilla energiamuodoilla tuotettuun energiaan on välttämätöntä, mutta ei täysin ongelmatonta kokonaiskestävyyden kannalta. On tärkeää, että ilmasto- ja luontohaittoja torjutaan samanaikaisesti”, sanovat kirjan toimittajat, professori Mika Järvinen ja projektin vetäjä Hanna Paulomäki Aalto-yliopistosta.

“Vihreä siirtymä tarvitsee vielä paljon lisää osaavia ja tehokkaita ihmisiä, jotka pystyvät toteuttamaan transition vaatimaa pitkäjänteistä työtä. Tämä hanke vastaa haasteeseen konkreettisella ja ajankohtaisella tavalla. Keskustelun ylläpitäminen on tärkeää jo oppimateriaalien luomisvaiheessa, ja siinäkin suhteessa odotamme hankkeelta paljon”, sanoo ympäristöhankkeiden johtaja Harri Lammi TAH-säätiöstä.

Oppikirja liittää teknillis-taloudellisen, uusiutuvien energiamuotojen suunnittelun sekä planetaaristen rajojen ettäturvallisen toiminnan vyöhykkeen käsitteisiin. Planetaarisissa rajoissa tarkastelu kohdistuu erityisesti ilmastonmuutokseen, luontokatoon ja maankäyttöön.

Kirja keskittyy keskeisimpiin uusiutuvan sähkön- ja lämmöntuotannon ratkaisuihin, joihin kuuluvat aurinkoenergia, tuulivoima ja lämpöpumput sekä energian varastointi. Käydään myös läpi näiden tehokasta integrointia energiajärjestelmien osaksi. Lisäksi kirja käsittelee jätettä ja bioenergiaa uusiutuvan energian lähteinä. Jokainen jakso sisältää osion mahdollisista luontovaikutuksista ja näiden seurauksista, kun siirrytään uusiutuvaan energiaan. Projekti tuottaa myös virtuaaliteknologiaan pohjautuvia oppimismateriaaleja, ja se ottaa opiskelijat aktiivisesti työhön mukaan projektin eri vaiheissa.

Lisätietoja:

Professori Mika Järvinen
Aalto-yliopisto

Projektivastaava, vieraileva tutkija Hanna Paulomäki
Aalto-yliopisto
puh. 040 729 2706, [email protected]

Ympäristöhankkeiden johtaja Harri Lammi
Tiina ja Antti Herlinin säätiö
puh. 050 383 1822, [email protected]

Mika Järvinen energiatekniikan professori Aalto-yliopistossa. Hän on keskittynyt työssään uusiutuviin energiamuotoihin ja hiilidioksidin talteenottoon.

Hanna Paulomäki on ekologi (FM), joka on työskennellyt asiantuntija- ja johtotehtävissä monimuotoisuus- ja kestävyyskysymysten parissa kansainvälisissä organisaatioissa, kuten HELCOMissa, Oceanassa ja Greenpeace Nordenissa.

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.
Ilmakuvassa kosken kuivunut uoma, jonka ylittää silta.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuivuus on uhka runsaiden vesivarojen Suomessakin

Viime vuosikymmenien kuivista kausista on Suomessa aiheutunut vakavia vaikutuksia etenkin maataloudelle ja vesihuollolle.