Janne Halme, kuinka pitkään olet ollut Aallossa ja mitä opetat?
Aloitin itse opinnot Aaltoa edeltäneessä Teknillisessä korkeakoulussa vuonna 1996, ja valmistuin diplomi-insinööriksi vuonna 2002. Tein sen jälkeen väitöskirjan väriaineherkistetyistä aurinkokennoista professori Peter Lundin tutkimusryhmässä. Se oli tuolloin ryhmälle uusi tutkimusalue, ja pääsin ikään kuin perustamaan tutkimuslaboratorion sitä varten.
Nyt opetan aurinkoenergiatekniikkaa. Kurssilla on vuosittain noin 80 opiskelijaa eri koulutusohjelmista, kuten teknillisestä fysiikasta, sähkötekniikasta, tuotantotaloudesta, energiatekniikasta ja kemian tekniikasta.
Opetan myös polttokenno- ja vetyteknologiaa, joka on Aallon ainoa kurssi tällä alueella. Vielä kolmanneksi opetan energia-alan näkökulmia monitieteellisesti. Se on suunnattu kaikille Aallon opiskelijoille ja sinne toivotaan mahdollisimman laajalti erilaisia opiskelijoita. Työtä tehdään monialaisissa tiimeissä ja luennot käsittelevät energiaa eri näkökulmista - myös taiteiden, muotoilun ja ekologian kannalta. Kurssin tarkoituksena on oppia näkemään energiatekniikkaa yllättävistäkin näkökulmista.
Näiden kurssien lisäksi olen opettanut myös tekniikan alan yrittäjyyttä, ja neuvon myös Teknillisen fysiikan laitoksen tutkijoita tutkimuslähtöisten keksintöjen kaupallistamisessa.
Mikä on parasta opettamisessa?
Tykkään tehdä asioita uudella ja erilaisella tavalla, sekä uudistaa opetustapoja ja -menetelmiä. Pohdin, miten saadaan aikaiseksi hyvin kulkeva, jäsennelty tarina, joka parhaiten kertoo opetettavasta asiasta. Tarinan avulla jäsentyy, mitä asioita nostan esille ja miten.
Ajattelen samalla kun puhun. En valmistele luentoja niin tarkasti, että minulla olisi valmiit nuotit olemassa. Valmistelen luennon mielessäni loogisena kokonaisuutena. Ajattelun kautta saatan kuitenkin törmätä ajatukseen tai kysymykseen, jota en ollut tullut ajatelleeksi aikaisemmin. Vielä parempi on, jos kysymys tulee opiskelijoilta.
Palkitsevinta on, kun opiskelijat ovat kiinnostuneita ja innostuneita aiheesta ja omistautuneita oppimiselle. Se näkyy juuri heidän esittämissään kysymyksissä. Parasta on ajatella yhdessä opiskelijoiden kanssa.
Mikä on parasta opettamissasi aiheissa?
Aurinkoenergia on ihan huippua! On törkeän hienoa, että on materiaalilätkä, joka synnyttää valosta sähköä ilman yhtään liikkuvaa osaa. Voi olla ylpeä, mitä kaikkea fysiikalla pystyy tekemään.
Kerro jotain kiinnostavaa itsestäsi?
Tykkään tosi paljon tanssimisesta, kuten hiphopista. Nyt käyn esimerkiksi body jam -tanssitunneilla, mutta olen harrastanut tanssimista laidasta laitaan, esimerkiksi lavatansseja, lattareita, lindy hopia, salsaa ja breakdancea.
Luonnossa selviytyminen on minulle myös harrastus. Kesällä olin viikon pohjoisen erämaassa niin, että minulla oli mukanani vain kilo rasvaa ja kalastusvehkeet.
Teen yhteistyötä taiteilija Bartakun kanssa. On kiehtovaa tehdä taidetta, joka kumpuaa omasta tutkimuksesta. Luonnonväreistä valmistetut aurinkokennot ovat meille visuaalisen, maalaus- ja veistostaiteen media, jonka avulla pohdimme tekniikan, ihmisen ja luonnon välisiä suhteita.
Mitä terveisiä haluat lähettää opiskelijoille?
Lounaspöydässä usein kysytään, onko yliopisto-opiskelu viisas investointi, koska se on kuitenkin aikaa poissa työelämästä. Mielestäni elämä on pitkä kaari. Yliopisto on hieno mahdollisuus itsensä ja oman ajattelun kehittämiseen yhteisössä, ja täällä on kaikki tekniikan, talouden ja taiteenkin alueet. Sanoisin, että olette todella mielenkiintoisessa paikassa, ottakaa kaikki irti!