Yli miljoona euroa apurahoja Wihurin rahastosta

Jenny ja Antti Wihurin rahaston apurahan sai 41 henkilöä tai työryhmää Aalto-yliopistosta.
Crystal Flowers in Halls of Mirrors -näyttelyn kuva, kuvaaja Mikko Raskinen

Jenny ja Antti Wihurin rahasto myöntää vuosittain apurahoja tieteen aloilla tehtävään tutkimustyöhön, taiteellisen toiminnan harjoittamisen ja taiteen kokemisen edellytysten luomiseen sekä osallistavan kansalaisyhteiskunnan edistämiseen.

Aalto-yliopistoon myönnetyt apurahat ovat yhteissummaltaan 1 348 000 euroa. Suurin yksittäinen apuraha kohdentuu taloustiedettä ja datatiedettä yhdistävään professuuriin, ja se on osa tänä keväänä julkistettua 1.250.000 euron kokonaismyöntöä. Professuuri sijoittuu Helsinki Graduate School of Economicsiin (Helsinki GSE).

Jenny ja Antti Wihurin rahasto jakaa tänä vuonna 12,6 miljoonaa euroa tieteen (63 %), taiteen (21 %) ja yhteiskunnallisen toiminnan (16 %) hankkeille. Apurahoja myönnetään 311 yksityishenkilölle tai työryhmälle ja 111 yhteisölle eli yhteensä 422 apurahaa. Jakosumma sisältää 119 kokovuotista, pääasiassa väitöskirjatyö- ja post doc -apurahaa. Rahasto sai toukokuun haussa yli 5200 hakemusta, joissa haettiin yhteensä lähes 116 miljoonaa euroa.

Myönnetyt apurahat korkeakouluittain näet alla olevista liitetiedostoista.

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: