World Peace Exchange -projektissa tuodaan vaihto-opiskelijat yhteen ainutlaatuisella tavalla

World Peace Exchange (WPX) on Sähkötekniikan korkeakoulun ja Perustieteiden korkeakoulun vaihto-opiskelijoille suunnattu työpajasarja, joka kannustaa ja auttaa opiskelijoita oppimaan toisiltaan. Sähkötekniikan korkeakoulun yhdenvertaisuusrahoituksen tukeman hankkeen tavoitteena on rakentaa rauhaa ja ymmärrystä maailmanlaajuisesti.
opiskelijat Oodin edessä

Syyslukukaudella 2022 Sähkötekniikan korkeakoulun ja Perustieteiden korkeakoulun vaihto-opiskelijat pääsivät osallistumaan ensimmäistä kertaa erityisesti heille suunniteltuihin World Peace Exchange (WPX) -työpajoihin.

WPX-projektin tarkoituksena on tarjota aikaa ja tilaa vaihto-opiskelijoille, jotka haluavat varsinaisten vaihto-opintojen lisäksi oppia toisiaan kuunnellen ja keskustelemalla myös Aalto-yliopiston arvoihin ja EDI-periaatteisiin perustuvista aiheista. Vaihto-opiskelijoiden monipuolinen tausta tarjoaa heille luonnollisen ympäristön keskusteluille. Hanke on Sähkötekniikan korkeakoulun yhdenvertaisuusrahoituksen tukema, ja sen tavoitteena on rakentaa rauhaa ja ymmärrystä maailmanlaajuisesti.

WPX koostuu viidestä 90 minuutin työpajasta:

1. Kuinka saada vaihdostasi kaikki irti?
  2. Yhteisö
  3. Kestävyys
  4. Arvot
  5. Onnellisuus

Jokainen työpajakerta seuraa samaa rakennetta: kevyen lämmittely- ja tutustumisosuuden jälkeen opiskelijat keskustelevat pienryhmissä ja jakavat oppimaansa keskenään. Jokaisella kerralla mukaan kutsuttu Aalto-yhteisön asiantuntija esittelee työpajakerran aiheen. Onnellisuus-työpajakerran ytimenä on opastettu teemanmukainen kävelykierros Helsingin keskustassa. Jokaisen työpajan lopussa järjestäjät keräävät konkreettista palautetta ja vinkkejä siitä, kuinka opiskelijat voivat levittää uusia ajatuksia takaisin kotimaassaan, yliopistoissana ja yhteisöissään.

Lukuvuosi 2022/23 on pilottivuosi Sähkötekniikan korkeakoulun ja Perustieteiden korkeakoulun vaihto-opiskelijoiden työpajoille. Jatkossa järjestäjät näkisivät mielellään tämän mahdollisuuden avoimena kaikille Aallon vaihto-opiskelijoille.

Syksyn työpajoissa jokainen osallistunut opiskelija piti aiheita kiinnostavina ja interaktiivisia keskusteluja mielenkiintoisina.

Älä hermostu, kaikki tulee olemaan hyvin, ota askel kerrallaan.

Vaihto-opiskelija

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
KY United -jalkapallojoukkue, 2024. Kuva: Eemil Kari
Yliopisto Julkaistu:

Jalkapallojoukkue KY United kohtaa sensaatiomaisesti Käpylän Pallon edustusjoukkueen tiistaina 16.4.2024

KY United saa vastaansa Suomen toiseksi korkeimmalla sarjatasolla pelaavan KäPan Suomen Cupin 3. kierroksella.
Olli Ikkala ja Esa Saarinen
Yliopisto Julkaistu:

Olli Ikkala ja Esa Saarinen löysivät barokkimusiikista ja luennoimisesta yhteisen sävelen

Kohdatessaan Olli Ikkala ja Esa Saarinen keskustelivat uruista ja luentojen tunnelmasta.
Infografiikka sijoituksesta

Aalto-yliopiston taide ja muotoilu maailman 10 parhaan joukossa

Kaikkiaan kuusi alaa ylsi sadan parhaan joukkoon arvostetussa QS-vertailussa.