World Challenge Finland 2018 – avoimella datalla parempi maailma

Aalto-yliopisto on mukana World Challenge Finland 2018 -kilpailussa, jossa ideoidaan esimerkiksi satelliittien ja lennokkien tuottamaa avointa dataa hyödyntäviä, kestävää kehitystä tukevia palveluita.

Green plastic triangle on a white board,

Elokuun lopussa järjestettävässä World Challenge -kilpailussa ideoidaan esimerkiksi satelliittien ja lennokkien tuottamaa avointa dataa hyödyntäviä, kestävää kehitystä tukevia palveluita – NASA:n ja ESA:n teknologiaan perustuen. Samalla Suomi saa tilaisuuden tehdä näkyväksi avaruusalan osaamistaan ja toimintaympäristöään sekä houkutella ulkomaisia yrityksiä ja opiskelijoita Suomeen.

World Challenge Finland -kilpailulla Suomi vastaa suoraan YK:n kestävän kehityksen agendaan sekä oman avaruustoimintansa kehittämiseen. YK perustaa Euroopan tutkimus- ja tuotekehityskeskuksensa Suomeen ja näissä kestävän kehityksen hankkeissa liikkuu rahaa noin 50 miljardia euroa vuosittain. Kilpailu on avoin yrityksille ja opiskelijoille, ja jaossa on rahapalkintojen lisäksi roppakaupalla kansainvälistä näkyvyyttä.

”Suomeen on kehittynyt lupaava avaruusliiketoiminnan ekosysteemi. Tällainen tapahtuma toimii osaamisemme näyteikkunana ja houkuttelee maailmalta parhaita toimijoita Suomeen. Samalla suomalaisille yrityksille tarjoutuu uusia tilaisuuksia päästä mukaan alan kansainvälisiin hankkeisiin”, toteaa liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner.

Tee hyvä työ omalla sovelluksella – vain mielikuvitus on rajana

World Challenge Finland -kilpailun sydän on Pohjois-Amerikan ja Euroopan avaruusjärjestöjen NASA:n ja ESA:n tarjoama avoimeen lähdekoodiin perustuva virtuaalinen maapallo, Web WorldWind -rajapinta. Ympäri maailmaa kutsutut osallistujat hyödyntävät Web WorldWindin kautta esimerkiksi satelliittien, lennokkien, mobiilioperaattorien ja julkisten toimijoiden avointa dataa web-sovellusten kehittämiseen. Tavoitteena on, että kilpailussa kehitettävät sovellukset edistävät rauhaa, terveyttä, koulutusta ja kestävää kehitystä, ja niitä voidaan hyödyntää vapaasti YK:n globaaleissa hankkeissa. Viime vuoden kilpailussa kehitettiin sovelluksia muun muassa maastopalojen ennakointiin, metsänhoidon valvontaan ja eri maiden maataloustuotannon vertailuun ilmastonmuutoksen vaikutukset huomioiden.

Kilpailun varsinainen finaali (28.-30.8.2018) on kolmipäiväinen. Kahtena ensimmäisenä päivänä kilpailutöitä kehitetään ja viimeistellään Aalto-yliopiston kampuksella Web WorldWind -asiantuntijoiden kanssa. Kolmantena päivänä lopputulokset esitellään laajalle kutsuvierasjoukolle ja medialle Nokia Executive Experience Centerissä Espoossa.

Oma laitteisto kansainväliselle avaruusasemalle

World Challenge Finlandin pääpalkinnon voittaja saa yhden slotin verran omaa teknologiaa kansainväliselle avaruusasemalle ISS:lle.

”Se on suunnilleen maitopurkin kokoluokkaa”, naurahtaa ESA BIC Finland -kiihdyttämön vetäjä Kimmo Isbjörnssund.

”Se, että YK:n, NASA:n ja ESA:n kansainvälinen kilpailu huipentuu viime vuoden tapaan jälleen Suomessa, on selkeä merkki maamme vetovoimasta. Mehän tuotamme jo maailman parhaita nanosatelliitteja ja kaupallisia satelliittidatapalveluja. Suomesta pitää nyt tehdä hubi, jonka kautta pääsee yhteistyöhön tärkeimpien avaruustoimijoiden kanssa ja meidän on oltava maailman paras paikka suunnitella ja tuottaa ratkaisuja kestävään kehitykseen”, Isbjörnssund toteaa.

Hakemukset World Challenge Finland -kilpailuun jätetään 3.8.2018 mennessä verkkosivujen kautta. Finaaliviikko järjestetään 27.-30.8.2018 Helsingissä ja Espoossa. Finaaliviikon järjestelyjä tukee lentoyhtiö Finnair lennättämällä kansainväliset tiimit kilpailun huipentumaan eri puolilta maailmaa.

World Challenge Finland -kilpailun järjestävät Digital Forum Finland ja Ultrahack. Partnereina ovat Business Finland, ESA Business Incubation Center Finland, Turku Business Region, EIT Digital, Ilmatieteen laitos, Maanmittauslaitos, Nokia, CGI, Espoo Marketing, Reaktor Space Lab, GISdevio, Helsingin kaupunki, Vantaan kaupunki, Aalto-yliopisto, Microsoft, Aalto Startup Center, Vaisala, IBM Suomi, Helsingin yliopisto, Clarion Helsinki, SSF, Space Nation, FLIC, Halti ja Finnair. Globaali kilpailu järjestetään nyt kuudennen kerran.

Tutustu World Challenge -kilpailuun ja tee maailmasta parempi paikka. (worldchallenge.live)

Lisätietoja:

Juhani Kivikangas, toimitusjohtaja
Digital Forum Finland

Kuvakaappaus kahden puhelimen näytöstä, joihin on kirjoitettu tekstiä.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Aalto-yliopisto järjestää Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 yhdessä Avoimen tieteen ja tutkimuksen kansallisen koordinaation ja Teknologian tutkimuskeskus VTT:n kanssa.
Ilmakuvassa kosken kuivunut uoma, jonka ylittää silta.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuivuus on uhka runsaiden vesivarojen Suomessakin

Viime vuosikymmenien kuivista kausista on Suomessa aiheutunut vakavia vaikutuksia etenkin maataloudelle ja vesihuollolle.