Wood Studio -kurssille menestystä WantedDesign New Yorkissa

Aalto-yliopisto osallistuu newyorkilaisen muotoilufoorumi WantedDesignin verkkonäyttelyyn. WantedDesign 2022 on sarja digitaalisia tapahtumia, jotka esittelevät laadukkaita muotoilu- ja suunnittelukonsepteja ympäri maailman. Mukana ovat myös maailman huippukoulut.
Rulpa_Anna Aleksejeva in WantedDesign
Anna Aleksejevan projekti 'Rulpa' on yksi vuoden 2022 WantedDesign-voittajista.

WantedDesign on kansainvälinen luovan yhteisön foorumi, joka on omistettu laadukkaan muotoilun ja suunnittelun edistämiselle. Osana toimintaansa WantedDesign on kuratoinut verkkonäyttelyn International Schools Show, joka esittelee valikoituja opiskelijatöitä eri koulutusohjelmista ympäri maailmaa. Aalto-yliopisto on yksi kymmenestä näyttelyyn osallistuvasta koulusta.

Aalto osallistuu tänä vuonna näyttelyyn Wood Studio -kurssilla syntyneillä projekteilla. Teemana oli uudenlainen saunajakkara. Kurssivetäjinä ovat toimineet Karola Sahi ja Mikko Paakkanen. Aallon opiskelija Anna Aleksejeva voitti Rulpa-projektillaan Conscious Design Award -palkinnon ja oli näin yksi viidestä voittajasta yli sadan opiskelijaprojektin joukosta.

Student projects

Conscious Design Award -voittaja

Wood Studion kurssitehtävänä oli luoda ainutlaatuinen saunajakkara. RULPA-jakkara on monikäyttöinen, se on istuin ja matto samaan aikaan.

Emilia Lonka: Huili Sauna Stool

Huili - Emilia Lonka

Emilia Lonka halusi suunnitella saunajakkaran, jota voi liikutella helposti ja jota on helppo säilyttää. Muotokieli saa inspiraationsa Pohjois-Amerikan historiallisesta shaker-kulttuurista. Tässä uskonyhteisössä yksinkertaisuus ja toimivuus olivat arvoista tärkeimpiä, ja arkiesineitä oli tapana nostaa seinälle säilöön.

Turkka Taipale: Saunakoni (Sauna Horse)

Saunakoni - Turkka Taipale

Saunakoni on suunniteltu kestämään kovaa käyttöä ja suuria lämpötilan vaihteluita. Saunakonin kaarevat muodot pitävät sen kuivana, sillä kosteus ei pysy jakkaran pinnalla. Sen päällä on mukava istua, vilvoitella ja nauttia saunajuomaa.

Eevi Hautanen: Tovi

Tovi - Eevi Hautanen

Tovi-jakkara yhdistää pyöreitä, pehmeitä muotoja lineaarisuuteen ja teräviin kulmiin. Se on valmistettu lehtikuusesta, joka on luontaisesti kosteutta hylkivää. Jakkara on tukeva, ja sen on tarkoitus kestää monen sukupolven saunomiset.

Siying Deng: A Stool

A Stool - Siying Deng

A Stool on valmistettu lehtikuusesta, joten se sopii hyvin kosteisiin tiloihin. Sen ilmava yläosa ja A-muotoinen jalka päästävät veden valumaan läpi. Näin ollen tuoli yhdistää hyvin muodon ja käyttötarkoituksen.

Tiphane Bedel: Dune

Dune - Tiphaine Bedel

Tiphaine Bedelin suunnittelun inspiraationa on ollut hiekka. Kun istuu hiekalle, se muotoutuu istujan kehon mukaiseksi. Tuolin aaltoilu, ontot kohdat ja reunat tekevät istuimesta mukavan päästäen samaan aikaan veden valumaan pois.

Vivi Soria: Secci

VIVI - Sofia Secchi

Vivin puhtaan geometrisen muodon rikkoo pieni viistomainen elementti, joka mahdollistaa tuolilla keinumisen. Vivi on valmistettu haapapuusta — materiaalista, joka valitaan usein saunan sisätiloihin sen ominaisuuksien vuoksi. Haapa ei kuumene liikaa vaan pysyy iholle miellyttävänä.

Vivi tuo perinteiseen, staattiseen saunajakkaraan liikettä ja leikkisyyttä, iloa saunomisen vilvoitteluhetkiin.

wooden stool in shape of clover

Clover Stool - Sevde Bozkurt

Clover Stool on lehtikuusijakkara, jossa on kolme lämmmintä sydämen muotoista kuviota, jotka on yhdistetty pyöreään muotoon, ja jotka ovat saaneet inspiraationsa apilan lehden luonnollisesta muodosta. Sen tarkoituksena on tuoda käyttäjä lähemmäs luontoa, ja sen avulla olo tuntuu mukavalta vilvoitellessa.

Tutustu töihin täällä.

Tutustu Conscious Design Award 2022 -voittajiin

Näyttely on verkossa nähtävillä 30.6.2022 saakka.

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
    Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
    Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
    Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
    Kaksi perhosen muotoon taivutettua neuletekstiilinäytettä rinnakkain: toinen on harmaanruskea, toinen sähköisen vihreä.

FinnCERES ja yhteispohjoismainen älytekstiilien tutkimushanke ovat esillä maailman kiertotalousfoorumissa Brysselissä

Messutapahtumassa nähdään uudenlaisia biotaloustuotteita sekä prototyyppejä lämpötilaan ja valoon reagoivista tekstiileistä.
    Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
    Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.