Wärtsilä ja Aalto-yliopisto laajentavat yhteistyötä

Kumppanuuden tavoitteena on löytää ratkaisuja haasteisiin, jotka liittyvät ilmastonmuutokseen, luonnonvarojen kestävään käyttöön ja digitalisaatioon.
Wärtsilä and Aalto University sign a partnership agreement

Wärtsilä ja Aalto-yliopisto ovat solmineet kumppanuussopimuksen, joka avaa uusia yhteistyömahdollisuuksia tutkimuksessa ja osaamisen kehittämisessä sekä kampusten ja ekosysteemien käytössä.

Wärtsilä ja Aalto-yliopisto ovat tehneet pitkään yhteistyötä, etenkin moottorien tutkimuksessa. Wärtsilä on myös osallistunut Aallon koulutusohjelmiin, kuten Product Development Project ‑kurssille ja International Design Business Management ‑ohjelmaan. Laajemmalta yhteistyöltä osapuolet odottavat tutkimushankkeita ja opiskelijoiden osallistamista tavoilla, jotka tukevat kestävää kehitystä edistävien ratkaisujen syntymistä.

Yhdessä tekemistä innovaatiohubeissa

”Koska digitalisaation ja kestävän kehityksen merkitys kasvaa Wärtsilän liiketoiminnassa, meillä on tarve laajentaa yhteistyötä Aalto-yliopiston kanssa aloille, jotka tukevat meitä tässä muutoksessa. Odotamme, että yhteistyö johtaa tutkimushankkeisiin uusilla, Wärtsilän liiketoimintastrategiaa vahvistavilla alueilla”, sanoo Wärtsilän konsernijohtaja Jaakko Eskola

"Tulevaisuuden asiantuntijoiden kouluttaminen ja elinikäisen oppimisen tarve vaativat tiivistä yhteistyötä teollisuuden, yliopiston ja opiskelijoiden kesken. Olemme aina kiinnostuneita uusien yhteistyömuotojen kehittämisestä. Wärtsilän ekosysteemiajattelu, Smart Energy and Smart Marine, avaa uusia mahdollisuuksia monialaiselle yhteistyölle. Samalla rakennamme Otaniemessä vahvaa innovaatioekosysteemiä ja uusia käytäntöjä, joista hyötyvät yliopiston lisäksi myös yritykset", kertoo Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä.

Wärtsilä ja Aalto-yliopisto alkavat myös selvittää mahdollisuuksia hyödyntää yhteisiä tiloja ja avata infrastruktuureja Aallon kampuksella ja Wärtsilän Helsinki Campuksella.

”Wärtsilän Smart Technology Hub toivottaa Aalto-yliopiston opiskelijat ja tutkijat sekä muut yliopistot ja korkeakoulut tervetulleiksi luomaan yhdessä ratkaisuja wärtsiläläisten ja muiden kumppanien kanssa”, toteaa Wärtsilän teknologiajohtaja Hannu Mäntymaa.

Yhä enemmän digitaalisiin sovelluksiin sekä kumppanien ja sidosryhmien välisiin verkostoihin perustuvassa liiketoiminnassa Wärtsilää kiinnosta muun muassa kyberturvallisuus.

”Uusimpien tutkimusten valossa olemme alkaneet pohtia, mikä on suurin kyberturvallisuuteen tai turvallisuuteen ylipäätään liittyvä ongelma. Sen sijaan, että etsisimme keinoja, joilla voimme parantaa tietoturvaa, meidän tulisi tutkia, miten voimme lisätä luottamusta. Kyberturvallisuudessa on kyse luottamuksesta, sen ylläpitämisestä ja lujittamisesta. Yhteistyö Wärtsilän kanssa avaa meille uusia mahdollisuuksia soveltaa kybertutkimustamme tosielämän työympäristössä", kommentoi Aalto-yliopiston professori Jarno Limnéll.

Kumppanuussopimuksen allekirjoittivat tänään Wärtsilän konsernijohtaja Jaakko Eskola ja Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä.

Lisätietoja:

Anne Kosola, asiantuntija, yrityssuhteet, kumppanuuskehitys
Aalto-yliopisto
Puh. 050 596 9395

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: