Vuorineuvos Marcus Wallenbergin säätiöltä 200 000 euron lahjoitus Aalto-yliopiston kauppa- ja taloustieteisiin

Säätiön lahjoituksella on tänä vuonna erityinen vaikutus, sillä se kerryttää valtion vastinrahaa yliopistolle.
talvikuva Kauppiksen uudesta rakennuksesta
Kuva: Aalto-yliopisto / Mika Huisman

Aalto-yliopisto on saanut merkittävän lahjoituksen vuorineuvos Marcus Wallenbergin säätiöltä kauppa- ja taloustieteiden alalle. Kauppakorkeakoulun dekaani Timo Korkeamäki kiittää lämpimästi koulun pitkäaikaista tukijaa: ”Olemme äärettömän iloisia ja kiitollisia tästä uudesta lahjoituksesta. Lahjoitukset vahvistavat koulumme rahoituspohjaa ja auttavat meitä kehittämään koulun opetusta ja tutkimusta yhä korkealaatuisemmaksi.”

Marcus Wallenbergin säätiö on perustettu vuonna 1973 ja sen tarkoituksena on edistää koulutusta ja tutkimusta erityisesti yritysjohdon toimialueella. Säätiö jakaa apurahoja korkeatasoiseen tieteelliseen tutkimukseen, joka sijoittuu yritysjohdon alueelle tai on muuten keskeistä yritysjohdon näkökulmasta. Apurahojen ja avustusten lisäksi säätiö tukee korkeatasoisia isompia tutkimusprojekteja.

Lukuisat Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun professorit ja tutkijat ovat saaneet Marcus Wallenbergin säätiöltä apurahoja sekä isoihin että pienempiin projekteihinsa. Yhtenä esimerkkinä mainittakoon johtamisen laitoksen pitkäaikainen projekti ”Location, Location, Location”, joka tarkastelee monikansallisten yritysten sijaintikysymyksiä muuttuvassa maailmassa.

”Kiitän säätiötä kaikesta siitä tuesta, mitä se on vuosien aikana osoittanut koulullemme, sen tutkijoille ja eri tutkimusprojekteille. Ilman säätiön tukea moni korkealaatuinen ja vaikuttava tutkimus olisi jäänyt tekemättä”, Timo Korkeamäki sanoo.

Marcus Wallenbergin säätiön kanssa tehty yhteistyö sekä sen pitkäaikainen tuki huomioitiin Kauppakorkeakoululla perustamalla vuonna 2020 vuorineuvos Marcus Wallenbergin professuuri. Professuurin alana on kansainvälinen liiketoiminta ja se sijoittuu johtamisen laitokselle. Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä nimitti professuuriin professori Rebecca Piekkarin tunnustuksena hänen merkittävistä tutkimusansioistaan kansainvälisen liiketoiminnan alalla.

Johtamisen laitos sijoittuu erinomaisesti maailmanlaajuisissa yliopistovertailuissa. Esimerkiksi arvostetussa ShanghaiRanking-vertailussa Aalto-yliopiston johtamisen tutkimusalan sijoitus oli maailmanlaajuisesti 31. vuonna 2021. ”Johtamisen laitos on sikäli poikkeuksellinen huippututkimusta tekevä yksikkö, että siellä tarkastellaan erilaisten organisaatioiden muutosprosesseja käyttäen laadullisia – ei niinkään määrällisiä – tutkimusmenetelmiä. Meidän parhaat tutkijamme ovat ansioituneet nimenomaan laadullisten menetelmien käyttäjinä ja kehittäjinä”, kertoo professori Rebecca Piekkari.

”Olemme pitkäaikaisella tuellamme halunneet antaa Kauppakorkeakoululle tunnustusta heidän tekemästään hienosta työstä erityisesti johtamisen ja kansainvälisen liiketoiminnan alalla. Uuden lahjoituksen myötä haluamme kannustaa Kauppakorkeakoulua jatkamaan upealla tiellään”, sanoo säätiön asiamies Stefan von Knorring. ”Marcus Wallenberg perusti säätiön kunnioittaakseen hyviä yhteyksiään Suomen liike-elämään ja on hienoa, että Kauppakorkeakoulu jakaa tämän perinteen tehden tiivistä yhteistyötä yritysten kanssa”, jatkaa von Knorring.

Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä iloitsee Marcus Wallenbergin säätiön uusimmasta lahjoituksesta ja kiittää säätiötä pitkäaikaisesta tuesta: ”Lahjoitusvarat mahdollistavat yliopiston pitkäjänteisen kehittämisen ja tasoittavat julkisen talouden vaihteluita. Tänä vuonna annettu lahjoitus on vielä entistäkin vaikuttavampi sen kerryttäessä vastinrahaa yliopistolle. Lämpimät kiitokset säätiölle lahjoituksesta!”

Vastinraha liittyy valtion vastinrahakampanjaan, jossa valtio jakaa 67 miljoonaa euroa yliopistoille vuosina 2020–2022 saatujen lahjoitusten suhteessa. Kampanjan tarkoituksena on yliopistojen vakavaraisuuden turvaaminen. Vastinrahakampanjan aikana tehdyt lahjoitukset antavat lisäkertoimen jokaiselle kampanjan aikana lahjoitetulle eurolle. Vuorineuvos Marcus Wallenbergin säätiö osallistui kampanjaan lahjoittamalla yhteensä 1 050 000 euroa kymmenelle Suomessa toimivalle kauppakorkeakoululle. Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun osuus tästä oli 200 000 euroa.

Lisätietoja:

Helena Salminen

Asiantuntija, lahjoittajasuhteet

Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Kaksi perhosen muotoon taivutettua neuletekstiilinäytettä rinnakkain: toinen on harmaanruskea, toinen sähköisen vihreä.

FinnCERES ja yhteispohjoismainen älytekstiilien tutkimushanke ovat esillä maailman kiertotalousfoorumissa Brysselissä

Messutapahtumassa nähdään uudenlaisia biotaloustuotteita sekä prototyyppejä lämpötilaan ja valoon reagoivista tekstiileistä.
Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.