Vuoden Strategiapalkinto 2019 on jaettu - Aallossa kolme palkinnonsaajaa

Diplomityöpalkinnon saivat aaltolaisista Susanna Tamminen ja Lasse Mäki, ja väitöskirjapalkinnon Katharina Cepa.
Kuva: Unto Rautio.

Suomen Strategisen Johtamisen Seura (SSJS) jakaa vuosittain arvostetun strategiapalkinnon yhteistyössä Pirkko ja Tarmo Vahvelaisen säätiön kanssa. Säätiö, joka perustajansa hengessä haluaa edistää akateemisen tutkimustiedon tärkeyttä yrityksen strategisessa johtamisessa, lahjoittaa palkittaville stipendit.

Tänä vuonna strategiapalkinto jaettiin sekä väitöskirja -sarjassa (vuosina 2018-2019 valmistuneet strategia-aiheiset väitöskirjat) että pro gradu tai diplomityö -sarjassa (vuonna 2019 valmistuneet strategia-aiheiset työt). Vuoden Strategiapalkintoa 2019 tavoitteli pro gradu tai diplomityö-sarjassa 15 osallistujaa seitsemästä yliopistosta/korkeakoulusta ja väitöstutkimus-sarjassa 5 osallistujaa viidestä yliopistosta/korkeakoulusta.

Vuoden Strategiapalkinnon 2019 voittajat julkistettiin 13.5.2020 tilaisuudessa, joka järjestettiin webinaarina.

Vuoden 2019 pro gradu tai diplomityö -sarjan palkinnot jaettiin kolmelle strategia-aiheiselle tutkimukselle seuraavasti:

1. palkinnon (arvoltaan 2 000€) voitti Susanna Tamminen diplomityöllään: Becoming an ecosystem: A case study of an emerging ecosystem from multiple viewpoints (Aalto-yliopisto, Perustieteiden korkeakoulu). Diplomityön vastuuprofessori oli Riitta Smeds, ja ohjaajana toimi Ulriikka Järvihaavisto.

2. palkinnon (arvoltaan 750€) voitti Lasse Mäki diplomityöllään: Everyday strategy making in action: Emergence of strategic options in asset management service development of an engineering company (Aalto-yliopisto, Perustieteiden korkeakoulu). Diplomityön vastuuprofessori oli Marina Biniari, ja ohjaajana toimi Saku Mäihäniemi.

3. palkinnon (arvoltaan 750€) voitti Jaan-Pauli Kimpimäki diplomityöllään: Exploring the intersection of strategic management and sustainable development: a bibliometric network analysis (Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto LUT, Kauppakorkeakoulu).

Lisäksi raati antoi kunniamaininnan Matti Sirkkolan diplomityölle: EU:n ja NATON suhde: Nykytila ja kehitysnäkymät Euroopan kollektiivisessa puolustuksessa (Maanpuolustuskorkeakoulu).

Valintaraatiin kuuluivat puheenjohtajana SSJS:n hallituksen jäsen, TkT Virpi Hämäläinen, Azets Insight Oy sekä jäseninä SSJS:n hallituksen jäsenet: TT Elina Juntunen, Diakonia-ammattikorkeakoulu, ja KTT Hanna Maula, UPM-Kymmene Oyj, Pirkko ja Tarmo Vahvelaisen Säätiötä edusti puheenjohtaja Tomi Petrell.

Vuoden 2019 väitöskirja -sarjan palkinnot jaettiin kolmelle strategia-aiheiselle tutkimukselle seuraavasti:

Pääpalkinnon (arvoltaan 4 000€) voitti Taneli Vaskelainen väitöskirjastaan: The Emergence of the Sharing Economy Industry Insights from the German Carsharing Industry (Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu).

SSJS palkitsi sarjassa myös kaksi ansiokasta finalistia (kumpikin finalisti sai 1 500€):

Katharina CepaDigitalizing interorganizational relationships - How technology-induced transparency and digital mediation shape collaborative dynamics (Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu, Johtamisen laitos).

Jarno EinolanderStrategic Assessment of Organizational Commitment (Vaasan yliopisto, Tekniikan ja innovaatiojohtamisen yksikkö, Tuotantotalous).

Valintaraatiin kuuluivat puheenjohtajana professori Juha-Antti Lamberg, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, sekä jäseninä SSJS:n hallituksen jäsenet: professori Virpi Sorsa, Hanken School of Economics, ja professori Marko Torkkeli, Lappeenrannan–Lahden teknillinen yliopisto LUT, Pirkko ja Tarmo Vahvelaisen Säätiötä edusti Antti Halila.

Kilpailu oli korkeatasoinen. Tutkimuksia arvioitiin tutkimusongelman merkittävyyden, käytännön kontribuution, aikaisempaan strategiatutkimukseen asemoitumisen, empiirisen laadun ja tulosten omaperäisyyden perusteella. Erityisenä kriteerinä on tutkimuksen ja tulosten sovellettavuus käytäntöön: organisaatioiden toimintaan ja strategioihin tuloksellisen kestävän kehityksen varmistamiseksi.

Alkuperäinen uutinen Suomen Strategisen Johtamisen Seuran sivuilla

Charlotte Henriksson, Kauppiksen opiskelija
Opinnot Julkaistu:

Alppihiihdossa tarvitaan lihasvoimaa, nopeutta, kestävyyttä ja henkistä kanttia

Alppihiihtäjä Charlotte Henriksson opiskelee ensimmäistä vuottaan Kauppakorkeakoulussa.
Palkituille jaettavat kukkakimput pöydällä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

Celebrating Excellence 2023 – aika juhlistaa ja palkita tutkimussaavutuksia ja parhaita väitöskirjoja

Keskiviikkona 13.maaliskuuta Sähkötekniikan korkeakoulu kokoontui juhlistamaan vuoden 2023 merkittävimpiä tutkimussaavutuksia ja väitöskirjoja.
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula
Opinnot Julkaistu:

Tutustu Uniten opiskelijaedustajiin Eliakseen, Idaan, Lasseen ja Luísaan

Unite!-yliopistoallianssilla on oma opiskelijayhdistyksensä, SURE!
Hollmen Reuter Sandman arkkitehtien suunnittelema Naisten keskus Senegalissa
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Naisarkkitehdit esille

Suomalaiset arkkitehdit Saija Hollmén, Jenni Reuter ja Helena Sandman ovat mukana 100 Women: Architects in Practice -kirjassa.