Vuoden nuori maisema-arkkitehti 2024 on Aada Taipale

Palkinnon näkökulmana on erityisesti ennakkoluulottoman, uuden näkökulman tuominen maisema-arkkitehtuuriin.
Pitkähiuksinen nainen hymyilee kameralle, taustalla punaista kangasta
Aada Taipale. Kuva: Nita Koskiahde

Suomen maisema-arkkitehtiliitto MARK ry jakoi tunnustuspalkintoja Arkkitehtuurin ja muotoilun päivien päätapahtumassa. Vuoden nuori maisema-arkkitehti  -tunnustuspalkinnon tavoitteena on nostaa esiin lahjakkaita nuoria maisema-arkkitehteja.

”Aada Taipale on edistänyt maisema-arkkitehtuurin opetusta nuorena yliopisto-opettajana Aalto-yliopistossa. Aadaa innostaa yliopistopedagogiikka ja se todella näkyy hänen työssään. Aadan lähestymistapa opetukseen on saanut arvostusta opiskelijoiden suunnalta ja hänet palkittiin Arkkitehtuurin laitoksen vuoden opettajana. Hän on lähtenyt ennakkoluulottomasti tavoittelemaan itseään kiinnostavia urapolkuja ja toimii tienraivaajana tuleville nuorille maisema-arkkitehtuurin tutkijoille”, perusteluissa sanotaan.

Taipale teki diplomityönsä Leena Iisakkilan maisema-arkkitehtuurista 1960–1990-luvuilla ja jatkoi aiheen parissa Lähiöpride-hankkeen kautta tutkimalla Iisakkilan suunnittelemaa Matinmetsää ja sen merkitystä lähiömaisemana.

Taipale on myös aktiivinen Suomen maisema-arkkitehtiliiton hallituksen jäsen. Lisäksi hän on toiminut mm. Opiskelijapuutarhurit 2023 -kilpailun tuomarina sekä juuri ilmestyneen Maisemapodin juontajana.

Vuoden maisema-arkkitehtuuriteko 2024 myönnettiin Tampereen kaupungille. Tunnustuspalkinnon avulla halutaan korostaa suomalaista maisema-arkkitehtuuria tai sen näkyvyyttä ja arvostusta edistäneitä tekoja. Palkinnon jakamisen tarkoitus on edistää maisema-arkkitehtuuria ja sen arvostusta Suomessa ja suomalaisen maisema-arkkitehtuurin menestystä maailmalla.

Suomen maisema-arkkitehtiliitto jakaa tunnustuspalkinnot joka toinen vuosi. Palkinnon saajat julkistettiin 21. toukokuuta kolmatta kertaa järjestetyn Arkkitehtuurin ja muotoilun päivien päätapahtuman yhteydessä.

Lisätiedot:

Aada Taipale, yliopisto-opettaja, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, aada.taipale(at)aalto.fi, 050 9196698

Pia Kuusiniemi, puheenjohtaja, Suomen maisema-arkkitehtiliitto ry MARK, pia(at)maisema-arkkitehtiliitto.fi, 040 558 4848

Nita Koskiahde, toiminnanjohtaja, Suomen maisema-arkkitehtiliitto ry MARK, nita(at)maisema-arkkitehtiliitto.fi, 040 718 9597

www.m-ark.fi

Tiny plant with text aside Unite! Seed Fund 2024
Palkinnot ja tunnustukset, Yhteistyö Julkaistu:

Unite! Seed Fund 2024: Aalto mukana 13 rahoitusta saaneessa hakemuksessa

Unite! Seed Fund -rahaston tavoitteena on kannustaa ja tukea opettajien, tutkijoiden ja opiskelijoiden yhteistyöhankkeita.
Kiia Einola hymyilee kameralle. Otaniemen amfiteatteri taustalla.
Yhteistyö Julkaistu:

Kiia Einolan mielestä rakennusten tulisi tukea meidän kaikkien hyvinvointia

Kiia Einolan opintomatka Aalto-yliopistossa ulottuu kandiopinnoista aina väitöskirjatutkijaksi asti. Maisteriopintojen aikaiset kesätyöt herättivät Kiian kiinnostuksen talotekniikan tutkimuksesta. Hän työstää tällä hetkellä väitöskirjaansa älyrakennusten tohtoriopiskelijana yhteistyössä sähkötekniikkaan erikoistuneen yrityksen Helvarin kanssa.
Nainen punasävyisissä vaatteissa katsoo suoraan kameraan, taustalla metsäluontoa
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Reetta Ranta: "Pyrin miettimään kaikessa sitä, miten tehdä maailmaa paremmaksi”

Alumnitarina: Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun alumni Reetta Rannan mukaan kaikessa tekemisessä pitäisi olla mukana eettinen pohdinta.
Nainen sinisessä haalarissa ja suojavarusteissa hitsaamassa pihalla

Seija Linnanmäki: ”Ilmastonmuutos pakottaa meidät miettimään mukavuusilmanvaihdon järkevyyttä”

Minä väitän -sarjassamme Seija Linnanmäki sanoo, että jäähdyttävän ilmastoinnin lisääminen ei voi olla ainoa ratkaisu sisäilman hallintaan.