Vuoden 2024 Millennium-teknologiapalkinnon nimeämiskausi käynnissä

Joka toinen vuosi jaettava palkinto on yksi maailman merkittävimmistä innovaatiopalkinnoista.

Millennium-teknologiapalkinto on suomalainen kunnianosoitus ihmisten elämänlaatua parantaville innovaatioille. Ehdotuksia vuoden 2024 palkinnon saajaksi voi esittää 31.10.2023 asti. Aalto-yliopisto on Millennium-teknologiapalkinnon kumppani.

Joka toinen vuosi jaettava miljoonan euron suomalaispalkinto on yksi maailman merkittävimmistä innovaatiopalkinnoista. Miljoonan euron arvoisen palkinnon jakaa joka toinen vuosi itsenäinen Tekniikan Akatemia -säätiö (TAF). Vuoden 2022 palkinnon sai australialainen aurinkokennoteknologian pioneeri, professori Martin Green, jonka kehittämä PERC-teknologia ehkäisee ilmastonmuutosta tarjoamalla edullisia energiaratkaisuja.

Palkinto jaetaan uraauurtavasta teknologian innovaatiosta, joka parantaa ihmisten elämänlaatua ja edistää kestävää kehitystä. Kriteereissä tarkastellaan myös innovaation mahdollisuuksia suojella luonnonvaroja ja edistää biologista monimuotoisuutta sekä ihmisten välistä tasa-arvoa. Lisäksi ehdotusten arviointiprosessiin on sisällytetty teknologian maailmanlaajuinen saavutettavuus ja innovaation kehittämiseen käytetyt eettiset käytännesäännöt.

Nimeämisiä 2024 palkinnon saajiksi voivat esittää akateemisten instituutioiden, tutkimuskeskusten ja yritysten lisäksi myös yksilöt ympäri maailmaa. Ehdotuksia voi tehdä kaikilta teknologian aloilta sotateknologiaa lukuun ottamatta. Saajaksi voi ehdottaa joko yksittäistä henkilöä tai tiimiä.

Aaltolainen, jos sinulla on mielessäsi hyvä ehdokas Millennium-palkinnon saajaksi, olethan yhteydessä oman korkeakoulusi kehityspäällikköön viimeistään 21. syyskuuta. Tarkempia tietoja saa myös Annukka Jyrämältä, yhteystiedot alla.

Millennium-teknologiapalkinto 2024 jaetaan Helsingissä 30. lokakuuta 2024. Palkinnonsaajaehdokkaat arvioi tutkimuksen ja elinkeinoelämän johtavista asiantuntijoista koostuva kansainvälinen palkintolautakunta, jonka puheenjohtajana toimii Aalto-yliopiston professori Päivi Törmä. Suomen tasavallan presidentti on Millennium-teknologiapalkinnon suojelija, ja miljoonan euron palkintosumman myöntää Suomen valtio.

Nimeämiset ja lisätiedot

Nimeämiset jätetään sähköisessä portaalissa 31.10.2023 mennessä. Portaali sekä yksityiskohtaiset nimeämiskriteerit ja ohjeet löytyvät osoitteesta https://nominate.millenniumprize.org/

Tarkemmat ohjeet ja tiedustelut

• Annukka Jyrämä, erityisasiantuntija, Aalto-yliopisto
    050 373 2238[email protected]
  • Markku Ellilä, toimitusjohtaja, Tekniikan Akatemia -säätiö TAF
    040 754 3930, [email protected]

Twitter, Instagram, Facebook:
@millenniumprize

Two students watching measurements from a computer
Opinnot Julkaistu:

Health Technology Engineering -ohjelma antaa valmiudet kehittää innovatiivisia teknisiä ratkaisuja terveyteen liittyviin ongelmiin

Uudessa maisteriohjelmassa yhdistyvät tekninen osaaminen ja käytännön ymmärrys terveyteen liittyvissä kysymyksissä.
Ville Miikkulainen

Tutustu meihin: Apulaisprofessori Ville Miikkulainen

Ville Miikkulainen siirtyy professoriksi Aalto-yliopiston yliopistonlehtorin tehtävästä.
Havainnekuva puisesta lavarakenteesta torimaisemassa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Wood Programin 30-vuotisjuhlaprojekti nousee Kuhmon torille

Aalto-yliopiston puuarkkitehtuuriin erikoistuvat opiskelijat toteuttavat joka vuosi Wood Program -projektin. Opintokokonaisuuden 30-vuotisjuhlavuonna yhteistyökumppanina toimii Kuhmon kaupunki. Toteuttava kohde on Kuhmon torille nouseva torilava.
Two students and a professor sitting around a table, talking and looking at laptop screen.
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Tule uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuussa 2024

lmoittaudu uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuun orientaatiopäiville!