Vuoden 2023 seremoniaviikon juhlahumu huipentui tekniikan alojen promootioon – 53 uudelle tohtorille hattu

Tänä vuonna tapahtumaa isännöi Perustieteiden korkeakoulu - katso kuvat tästä jutusta.
Promootiokulkue professori Peter Lundin johdolla
Arvokasta promootiokulkuetta johti promoottori, professori Peter Lund. Hänestä seuraavina kunniatohtorit Tuula Antola, Hubert Giraud ja Minna Karstunen. Kuva: Aalto-yliopisto / Heli Sorjonen.

Vuoden 2023 tekniikan alojen juhlallista tohtoripromootiota vietettiin tänä vuonna perjantaina 16. kesäkuuta.

Kaikkiaan uusia tohtoreita on 146, ja heistä reilu kolmasosa eli 53 osallistui promootioon. Osallistujien osuus kaikista valmistuneista oli tänä vuonna hieman suurempi kuin edellisinä promootiovuosina. Kaikista uusista tohtoreista naisia on 48.

Promootiossa vihittiin seitsemän tekniikan kunniatohtoria. He kertoivat havaintoja urapoluiltaan kaikille avoimessa tilaisuudessa 15. kesäkuuta. Promootiossa juhlistettiin myös 19:ää riemutohtoria eli 50 vuotta aiemmin tohtoriksi valmistunutta, joista kahdeksan osallistuu tilaisuuteen.

Promootio on akateemisista juhlista arvokkain. Tapahtumassa uudet tohtorit saavat hattunsa ja seremonian myötä heidät otetaan tiedeyhteisön täysivaltaisiksi jäseniksi. Perinne juontaa juurensa keskiajalle. Suomessa ensimmäinen erityisesti tekniikan tohtoreille tarkoitettu promootio järjestettiin vuonna 1934.

Aalto-yliopiston tekniikan koulujen promootio järjestetään vuosittain, tosin koronapandemian vuoksi juhlallisuuksista jouduttiin pitämään kahden vuoden tauko ennen viime vuoden suurta tapahtumaa. Neljä tekniikan koulua vuorottelee tapahtuman isännöintivastuussa. Tänä vuonna vuorossa on Perustieteiden korkeakoulu.

Lisää kuvia ja videokoosteen tapahtumasta näet erillisellä Promootiomuistoja-sivulla.

Kuvia tapahtumasta (Kuvat: Heli Sorjonen / Aalto-yliopisto)

Honorary doctor Kurt Mehlhorn at the Honorary Doctors' Talks

Kunniatohtori Kurt Mehlhorn pitämässä puhettaan

Honorary doctor Tuula Antola at the Honorary Doctors' Talks

Kunniatohtori Tuula Antola pitämässä puhettaan

Moment of reflection

Master of ceremony Arno Solin and Pauliina Ilmonen

Juhlamenojen ohjaajat Arno Solin ja Pauliina Ilmonen

Procession entering Kaleva, Aalto leadership

Kulkue saapumassa Kalevaan, Aalto-yliopiston johtoa

Audience in Kaleva

Yleisöä Kalevassa: kunniatohtorit (ensimmäinen rivi), riemutohtorit (toinen rivi), ja promovoitavat uudet tohtorit

Procession exiting Kaleva: conferrer Pter Lund followed by honorary doctors

Kulkue lähtemässä pois Kalevasta: promoottori Peter Lund, perässä kunniatohtorit

Master of ceremony Arno Solin congratulating new doctor Hanyang Gong

Juhlamenojen ohjaaja Arno Solin onnittelee uutta tohtoria Yuxin Houa

Honorary doctors and Aalto leadership

Ryhmäkuva kunniatohtoreista ja Aallon johdosta: (vasemmalta oikealle) dekaani Jouko Lampinen, kunniatohtorit Jyri Kosola, Arto Nurmikko, Hubert Girault, Tuula Antola, Ari Niemelä, Minna Karstunen ja Kurt Mehlhorn, provosti Kristiina Mäkelä, promoottori Peter Lund ja rehtori Ilkka Niemelä

Dinner table 23

Juhlavieraita odottamassa illallista

Dinner music by Ida Elina

Illallismusiikkia Ida Elinalta

Masters of ceremony Pauliina Ilmonen and Arno Solin interviewing Jubilee doctor Iija Pietikäinen

Juhlamenojen ohjaajat Pauliina Ilmonen ja Arno Solin haastattelevat riemutohtori Iija Pietikäistä

New Doctor Eija Raussi-Lehto giving her speech

Uusi tohtori Eija Raussi-Lehto pitämässä puhetta

People dancing the first dance, Polonaise

Ensimmäinen tanssi, poloneesi

People dancing old ballroom dances

Vanhoja seuratansseja

Tekniikan alan juhlallinen tohtoripromootio 2023

Juhlallinen promootio on arvokas tapahtuma, jolla on Euroopassa pitkät perinteet.

Kuva: Aalto-yliopisto, Heli Sorjonen

Tekniikan kunniatohtorit 2023

Aalto-yliopiston tekniikan korkeakoulut ovat myöntäneet kunniatohtorin arvon seitsemälle merkittävälle tieteen ja tekniikan vaikuttajalle.

2023 Honorary Doctors

Muistoja tekniikan korkeakoulujen promootiosta 2023

Video ja kuvia 2023 Aalto-yliopiston tekniikan korkeakoulujen promootiosta

Doctoral hats

White A! logo standing on the ground with A-bloc and Väre in the background.
    Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
    Luku 21 visualisoituna
    Yliopisto Julkaistu:

Aalto hyppäsi sijalle 21 maailmassa nuorten yliopistojen vertailussa

Times Higher Educationin ranking arvioi maailman parhaat alle 50-vuotiaat yliopistot.
    Nainen lukemassa tabletilla
    Opinnot Julkaistu:

Aalto EE julkaisee Alex-oppimisalustan: Uusi alusta muuttaa elämänlaajuista oppimista

Aalto University Executive Education (Aalto EE) lanseeraa kesäkuussa Alex-oppimisalustan, joka on suunniteltu elämänlaajuiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen. Alex tarjoaa yksilöllisiä oppimispolkuja, pieniä osaamiskokonaisuuksia ja ammatillisen kehittymisen ohjelmia, jotka sovittavat taidot yhteen alan tarpeiden kanssa. Alusta, joka kehittyy jatkuvasti uusilla ominaisuuksilla, kuten mobiilisovelluksella ja tekoälyn integroinnilla, asettaa uuden standardin ammatilliselle kehittymiselle Suomessa.
    Yhdeksän suurta jäälohkaretta muodostivat taideinstallaation Kansalaistorilla Helsingissä 2021
    Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Aalto ARTS -kesäkoulu tutkii veden merkitystä taiteen linssien läpi

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kesäkoulun teema on tänä vuonna vesi, jonka merkitystä käsitellään monialaisesti taiteen, elokuvan ja digitaalisuuden näkökulmista.