Virtuaalinen laboratorio auttaa keskittymään turvallisuudessa olennaiseen

Kemianteollisuuden vuoden 2019 turvallisuuspalkintojen oppilaitossarjassa Kemian tekniikan korkeakoulun virtuaalilaboratorio sai erityismaininnan.
Virtuaalilaboratorio

Kemianteollisuuden turvallisuuspalkinto kannustaa kemianteollisuuden yrityksiä ja oppilaitoksia turvallisuustyön kehittämiseen. Oppilaitossarja nostaa esille oppilaitosten roolia nuorten turvallisuusajattelun ja -osaamisen kehittämisessä. Vuonna 2019 erityismaininnan sai Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu ja sen virtuaalilaboratorio.

Virtuaalista laboratorio -projektia ovat koordinoineet professorit Antti Karttunen ja Päivi Laaksonen, pedagogisesta sisällöstä ovat vastanneet yliopistonlehtorit Minna Nieminen ja Kirsi Yliniemi, ja digitaalisen kurssimateriaalin toteutuksesta ovat huolehtineet DI Panu Viitaharju sekä TkK Adel Assad.

Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulussa on kehitetty pilottihankkeena täysin digitaalinen virtuaalilaboratorio ja digitaalinen tentti.

"Koulussamme on vuosikymmenten ajan opetettu laboratorioturvallisuutta uusille opiskelijoille. Opiskelijoiden kasvava määrä, vaihtelevat aloitusajankohdat ja erilaiset taustat loivat tarvetta uudenlaiselle koulutukselle, joka olisi ajasta ja paikasta riippumaton. Näin syntyi virtuaalinen laboratorio, jonka opiskelijat suorittavat digitaalisesti. Laboratorion nimi on VISA? (Virtual Laboratory Safety Course in Aalto University)", sanoo Kemian tekniikan korkeakoulun opetuksesta vastaava varadekaani, professori Tapani Vuorinen.

Mikä VISA? sitten käytännössä on ja miten se toimii?

"Se on 360-teknologiaan perustuva tila, joka koostuu todellisissa oppilaslaboratorioissa otetuista valokuvista, kirjallisista materiaaleista, videoista ja peleistäOpiskelija voi vierailla virtuaalilaboratoriossa niin kauan ja usein kuin haluaa. Lopuksi hän suorittaa sähköisellä opetusalustalla digitaalisen tentin, mikä sekin on toistettavissa", sanoo yliopistonlehtori Kirsi Yliniemi.

Opiskelijoille virtuaalilaboratorio ja digitentti ratkaisevat yhden turvallisuuskoulutukseen liittyvän ongelman, jonka kanssa ennen painittiin. Ehdinkö suorittaa pakollisen kurssin ajoissa? Jos en, milloin on seuraava mahdollisuus suorittaa tentti? Kauanko kestää saada tentin tulokset?

"Nämä huolet ovat nyt ohi. Se helpottaa tietysti opiskelijoita, mutta myös opettajien työtä. Virtuaalilaboratoriossa toimitaan omaan tahtiin, koska tahansa. Tieto tentin läpimenosta tulee välittömästi. Olemme kiinnittäneet teknisen toimivuuden lisäksi myös sisältöihin: turvallisuus on hyvin vakava asia, mutta sen opettamisessa hyödynnetään esimerkiksi huumoria", sanoo Yliniemi. "Tässä ovat suuressa roolissa olleet juuri oman koulumme opiskelijat DI Panu Viitaharju ja TkT Adel Assad, jotka ovat käsikirjoittaneet ja kuvanneet videot sekä suunnitelleet materiaalin, että opiskelijoiden mielenkiinto pysyy yllä virtuaalimaailmassa." 

"Filosofiamme on opettaa turvallista laboratoriokulttuuria, ei pieniä yksityiskohtia", jatkaa yliopistonlehtori Minna Nieminen.

"Opiskelijat ovat ottaneet tämän vastaan paljon paremmin kuin osasimme odottaa. Suurin haaste on opettaa opiskelijoille siitä, että olemme kaikki vastuussa turvallisesta työympäristöstä. Kaikki ovat laboratoriossa samassa asemassa: epäkohdista huomauttaminen ja niiden korjaaminen on jokaisen velvollisuus. Digitaalisuus luo tälle omat haasteet verrattuna kontaktiopetukseen. Tätä viestiä edistämme sitten itse laboratoriokursseilla."

Virtuaalinen laboratoriokurssi digitentteineen avattiin 25.2. Kevään aikana kerätään palautetta ja kehitetään kurssia.

"Laajennamme kurssia koskemaan opiskelijoiden lisäksi myös henkilökunnan.  Myös kurssin sisältöä mietitään ja kehitetään jatkuvasti. Eikä VISA? ole vain Aalto-yliopiston hyödynnettävissä. Se on avoin ihan kaikille, jotka haluavat kehittää turvallisuuttaan", sanovat kurssin kehittäjät.

VISA? - virtuaalinen laboratorio 

Teksti: Kemianteollisuus ry

  • Opiskelijat seikkailevat virtuaalilaboratoriossa tutustuen materiaaliin (videoita, minipelejä, kuvia, tekstiä).
  • Tämän jälkeen opiskelijat tekevät digitaalisen tentin MyCoursesissa. Tentin saa tehdä niin monta kertaa kuin haluaa, tentti korjaa itse itsensä ja opiskelija tietää heti, onko on päässyt kurssista läpi.
  • Virtuaalilaboratorio saa olla auki tentin aikana eli ideana ei ole muistaa mitään ulkoa, vaan opettaa turvallista laboratoriokulttuuria.
  • Kurssin voi suorittaa ajasta ja paikasta riippumatta.

 

Lisää tästä aiheesta

Yliopistonlehtori Panu Erästö. Kuva: Terhi Ollikainen / Aalto-yliopisto
Opinnot Julkaistu:

Yliopistonlehtori Panu Erästö on digitalisoinut tilastotieteen peruskurssien opiskelua

Opetusvideot näyttävät, miten esimerkiksi Excel toimii, jolloin siihen ei tarvitse käyttää aikaa luokassa.
Kuva: Sanna Lehto
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Miten katkaista haavoittuvaisuusketju

Claudia Garduño ja AaltoLAB Mexico selvittivät, kuinka empatian, tiiviin kuuntelemisen ja muotoiluajattelun avulla voidaan löytää alkuperäisyhteisön keskeisimmät ongelmat.
Leonardo Hidalgo Uribe: Stories from cold and warm lands
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Laaja tekstiiliosaaminen on osa Aallon muodin vahvuutta

Taiteellisen ja teknisen suunnitteluosaamisen yhdistelmä opetuksessa on maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen.
Sounds of aurora borealis
Tutkimus ja taide, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Revontulten räiskeet ja rätinät liittyvät maapallon sähkömagneettisiin resonansseihin

Uusi tutkimus osoittaa, että 70–80 metrin korkeudessa syntyvät äänet ovat seurausta Schumann-resonanssien vahvistumisesta.
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu