Ville Jokela, uusi kampuksen kehittäjä

Aalto-yliopistokiinteistöjen uusi toimitusjohtaja Ville Jokelalle Otaniemi on tuttu jo lapsuudesta.
Ville Jokela Aalto CRE Managing Director smiling to the camera, wearing Aalto University hoodie. Pic: Kalle Kataila / Aalto University
Kuva: Kalle Kataila / Aalto-yliopisto

“Vaikka kaikki lähtikin rakentamisesta, nykyään kiinteistökehityspuoli on se omin juttu”, sanoo Aalto-yliopistokiinteistöt Oy:n (Aalto CRE) toimitusjohtaja Ville Jokela.

Jokela aloitti toimitusjohtajan tehtävässään 2.1.2020. Otaniemi on kuitenkin Jokelalle tuttu jo 1980-luvulta, jolloin hän kävi kampuksella asuvien koulukavereiden luona ja urheili Otahallissa Espoon Tapioissa. Kotikaan ei ollut kaukana, sillä Jokelan lapsuudenkoti on Tontunmäessä Tapiolan kupeessa, Espoossa.

“Isä oli arkkitehti ja veli opiskeli arkkitehdiksi, joten totesin, ettei minusta tule enää kolmatta arkkitehtiä samaan perheeseen. Olen aina ollut numerokaveri, joten luin Helsingin yliopistolla ensin matematiikkaa ja fysiikkaa, mutta opettajan tai tutkijan toimi ei tuntunut kiinnostavan riittävästi. Otaniemi tuntui kuitenkin kiehtovan enemmän,” Jokela jatkaa.

Otaniemen kasvatti

Lopulta veri veti sittenkin Otaniemeen. Jokela oli koko elämänsä kuullut rakennusalan juttuja, joten vuonna 1993 hän haki ja pääsi Teknilliseen korkeakouluun opiskelemaan rakennustekniikkaa, rakentamistaloutta ja kiinteistöjohtamista.

“Tämä tuntui omalta. Otaniemi oli se mihin halusin ja joka sopisi tällaiselle numeroista kiinnostuneelle, tekniselle, mutta myös luovuutta omaavalle ihmiselle. Lopulta oma tausta määritti mihin tarkalleen halusin. Eikä ole tarvinnut katua.”

Jokela oli aktiivinen killan ja ammattiainekerhojen toiminnassa. Parhaat muistot hänellä on kotimaassa tehdyistä lyhyistä ja pitkistä matkoista, joiden aikana oppi tuntemaan ihmisiä ja rakentamaan sosiaalisia verkostojaan. Nuorelle opiskelijalle matkat tarjosivat sopivaa vastapainoa luennoille, jotka keskittyivät tarjoamaan uutta tietoa. Kiltojen ja ammattiainekerhojen yhteistapahtumat ja yritystapaamiset jäivät myös Jokelan mieleen, sillä ne tarjosivat uusia näkökulmia, uusia verkostoja sekä konkreettista tietoa työelämästä.

Muuttuva maailma näkyy kampuksella

Otaniemen kampus on kehittynyt paljon Jokelan opiskeluajoista. Alueesta on kasvanut eloisa kaupunginosa, josta löytyy monipuolisia palveluja. Aikaisemmin ei oikein ollut edes kunnon ruokakauppaa.

Nykyään Otaniemeen tulee myös metro, jolla myös Jokela tulee töihin päivittäin.

“Otaniemi, Keilaniemi ja Tapiola tulevat vielä muodostamaan yhden rajoiltaan sekoittuvan kokonaisuuden, joka parantaa kampuksen houkuttelevuutta ja yhteisöllisyyttä. Kampus on nykyisin paljon kansainvälisempi - potentiaali on löydetty, ei olla vain Otaniemessä tai Suomessa, vaan ollaan osa globaalia maailmaa.”

Kampusympäristön kehittymisen lisäksi Jokela on huomannut myös muita muutoksia. Aalto-yliopiston perustamisen jälkeen Otaniemestä on kehittynyt valtavan hieno, monialainen ja poikkitieteellinen kampusalue, jossa opiskelijoiden, tutkijoiden ja yritysten välinen yhteistyö tuottaa uusia innovaatioita.

“Aallossa opetetaan nykyisin sellaisia asioita, joita ei ollut aikoinaan vielä olemassakaan. Eri alojen yhteistyö on kasvattanut kilpailukykyä. Nykyään on mahdollista ottaa huomioon kokonainen tuoteprosessi, materiaaleista, suunnitteluun, muotoiluun, rahoitukseen, markkinointiin, myyntiin ja lopulta itse toteutukseen.”

Uusin silmin kohti kehittyvää aluetta

Vielä hetken Jokela voi tarkastella kampusta uusin silmin. Hänen tavoitteenaan onkin hyödyntää tätä ja tarkastella kampusalueen ratkaisuja nähdäkseen miten kampusta voidaan kehittää entistä vetovoimaisemmaksi ja käyttäjilleen toimivammaksi. Voisiko jokin muu toteutus toimia paremmin vai onko asiat jo oikeastaan hyvin, mutta kaipaisivat pientä trimmausta?

Tuore toimitusjohtaja haluaa myös tuoda asiantuntevan ja huippuosaavan tiiminsä paremmin esille. Rakennusten käyttäjät eivät aina näe kuinka paljon töitä tehdään taustalla. Ja kun asiat toimivat, ei Aalto CRE:n työ useinkaan näy käyttäjille.

”Helpommin tunnutaan olevan yhteydessä, kun jokin asia ei toimi, mutta kyllä saa olla yhteydessä silloinkin, kun asiat toimivat. Ei kukaan kehuista pilalle mene. Aalto CRE luo koko kampusyhteisölle mahdollisuuden toimia ja minä taas haluan antaa tiimilleni mahdollisuuden tehdä töitä mahdollisimman hyvin, auttaa ratkaisemaan ongelmia ja olla heille aina käytettävissä. Parasta työssäni on, kun tiimini onnistuu.”

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.