Uutiset

Viestinnän tutkijoita ja käytännön ammattilaisia puhututti johtaminen digitaalisessa työympäristössä

ProComin eli Viestinnän ammattilaiset ry:n tiedejaos vieraili Kauppakorkeakoulussa.
Ryhmäkuva procomlaisista ja Kauppakorkeakoulun organisaatioviestinnän tutkijoista. Kuva: Päivi Tampere / ProCom ry.
Kuva: Päivi Tampere / ProCom

Viestinnän ammattilaisten järjestö ProCom ry. vieraili 15. tammikuuta Kauppakorkeakoulussa kuulemassa organisaatioviestinnän yksikössä tehtävästä viestinnän tutkimuksesta. ProComin osallistujat olivat viestintäjohtajia, vaikuttavuusjohtajia, sidosryhmäsuhdejohtajia, viestintäkonsultteja ja muita viestinnän asiantuntijoita sekä yrityksistä että järjestöistä. Osallistujia oli kolmisenkymmentä.

Tilaisuuden puheenjohtajana toimi organisaatioviestinnän yksikön ainekoordinaattori, vanhempi yliopistonlehtori Pekka Pälli. Hänen lisäkseen yksikön tutkimuksesta kertoivat professori Johanna Moisander, vanhempi yliopistonlehtori Anne Kankaanranta sekä apulaisprofessori Kirsi Eräranta.

Keskustelua käytiin muun muassa strategiaviestinnästä, monikulttuurisista organisaatioista, muutoksen johtamisesta ja yritysten yhteiskuntasuhteista. ProComin ammattilaiset tunnistivat monta erityisen kiintoisaa tutkimusta ja käytäntöä yhdistävää ajankohtaista teemaa. Näitä ovat työntekijäkokemusten synty osana viestintää, johtaminen digitaalisessa työympäristössä sekä virtuaalisten ja fyysisten työtilojen vaikutus viestintään ja sitä kautta työhön ja työntekijään.

Organisaatioviestintä on yksikkö ja oppiaine Kauppakorkeakoulun johtamisen laitoksella. Aineen kurssit käsittelevät muun muassa strategiaviestintää, kulttuurienvälistä viestintää, muutoksen johtamista, vastuullisuusviestintää ja työyhteisöviestintää. Lisäksi aine vastaa viestinnän taito-opetuksesta, johon kuuluu kursseja esimerkiksi neuvottelu- ja esitystaidoista. Aineen tutkimuksessa avainalueita ovat esimerkiksi yritys-yhteiskuntasuhteet, työntekijäkokemus, yrityskieleen ja -kulttuuriin liittyvät kysymykset sekä viestinnän ja kielen rooli strategioiden laadinnassa.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Vihreällä kuvitustaustalla kuva Eeva Vilkkumaasta ja seminaarin otsikko
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

”Kun kova data ei riitä – asiantuntijalähtöiset mallit strategiatyössä”

Koronakriisin myötä strategisen ennakoinnin ja muutoskestävyyden merkitys on korostunut yrityksissä. Epävarmuuden hahmottamiseen ja strategian jatkuvaan päivittämiseen etsitään uusia menetelmiä ja lähestymistapoja.
Groups of students sitting in work lounge inside the School of Business / Photo by Aalto University, Mikko Raskinen
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Kannattaa tehdä asioita, joista pitää – eikä jotain, mitä täytyy tehdä

Alumnit ja opiskelijat keskustelivat urapoluista, työelämästä ja opinnoista 18.11. järjestetyssä Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun ryhmämentorointitilaisuudessa.
Men and women sitting around tables working in groups.
Yhteistyö Julkaistu:

Nokian ja CEMS-ohjelman yhteistyö tuottaa useita strategisia yritysprojekteja joka kevät

CEMS on maailmanlaajuinen yhteisö, jonka Master in International Management -maisteriohjelmassa koulutetaan vastuullisia tulevaisuuden johtajia avoimemman, kestävämmän ja osallistavamman maailman rakentamiseen.
School of Business alumna Minna Kuusisto
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun alumnitarina: Minna Kuusisto

Taloustieteen alumnimme, Finnfundin ekonomisti Minna Kuusisto on työurallaan kerryttänyt kokemusta niin pankkimaailmasta, kestävän liiketoiminnan konsultoinnista kuin kehitysrahoituksesta. ”Ole utelias ja verkostoidu jo opiskeluaikana ihmisten kanssa, joiden urapolusta olet kiinnostunut. Lähes kaikki ilahtuvat kahvi- tai lounaskutsuista.”