Viestinnän tutkijoita ja käytännön ammattilaisia puhututti johtaminen digitaalisessa työympäristössä
Viestinnän ammattilaisten järjestö ProCom ry. vieraili 15. tammikuuta Kauppakorkeakoulussa kuulemassa organisaatioviestinnän yksikössä tehtävästä viestinnän tutkimuksesta. ProComin osallistujat olivat viestintäjohtajia, vaikuttavuusjohtajia, sidosryhmäsuhdejohtajia, viestintäkonsultteja ja muita viestinnän asiantuntijoita sekä yrityksistä että järjestöistä. Osallistujia oli kolmisenkymmentä.
Tilaisuuden puheenjohtajana toimi organisaatioviestinnän yksikön ainekoordinaattori, vanhempi yliopistonlehtori Pekka Pälli. Hänen lisäkseen yksikön tutkimuksesta kertoivat professori Johanna Moisander, vanhempi yliopistonlehtori Anne Kankaanranta sekä apulaisprofessori Kirsi Eräranta.
Keskustelua käytiin muun muassa strategiaviestinnästä, monikulttuurisista organisaatioista, muutoksen johtamisesta ja yritysten yhteiskuntasuhteista. ProComin ammattilaiset tunnistivat monta erityisen kiintoisaa tutkimusta ja käytäntöä yhdistävää ajankohtaista teemaa. Näitä ovat työntekijäkokemusten synty osana viestintää, johtaminen digitaalisessa työympäristössä sekä virtuaalisten ja fyysisten työtilojen vaikutus viestintään ja sitä kautta työhön ja työntekijään.
Organisaatioviestintä on yksikkö ja oppiaine Kauppakorkeakoulun johtamisen laitoksella. Aineen kurssit käsittelevät muun muassa strategiaviestintää, kulttuurienvälistä viestintää, muutoksen johtamista, vastuullisuusviestintää ja työyhteisöviestintää. Lisäksi aine vastaa viestinnän taito-opetuksesta, johon kuuluu kursseja esimerkiksi neuvottelu- ja esitystaidoista. Aineen tutkimuksessa avainalueita ovat esimerkiksi yritys-yhteiskuntasuhteet, työntekijäkokemus, yrityskieleen ja -kulttuuriin liittyvät kysymykset sekä viestinnän ja kielen rooli strategioiden laadinnassa.
- Julkaistu:
- Päivitetty: