Viestinnän tutkijoita ja käytännön ammattilaisia puhututti johtaminen digitaalisessa työympäristössä

ProComin eli Viestinnän ammattilaiset ry:n tiedejaos vieraili Kauppakorkeakoulussa.
Ryhmäkuva procomlaisista ja Kauppakorkeakoulun organisaatioviestinnän tutkijoista. Kuva: Päivi Tampere / ProCom ry.
Kuva: Päivi Tampere / ProCom

Viestinnän ammattilaisten järjestö ProCom ry. vieraili 15. tammikuuta Kauppakorkeakoulussa kuulemassa organisaatioviestinnän yksikössä tehtävästä viestinnän tutkimuksesta. ProComin osallistujat olivat viestintäjohtajia, vaikuttavuusjohtajia, sidosryhmäsuhdejohtajia, viestintäkonsultteja ja muita viestinnän asiantuntijoita sekä yrityksistä että järjestöistä. Osallistujia oli kolmisenkymmentä.

Tilaisuuden puheenjohtajana toimi organisaatioviestinnän yksikön ainekoordinaattori, vanhempi yliopistonlehtori Pekka Pälli. Hänen lisäkseen yksikön tutkimuksesta kertoivat professori Johanna Moisander, vanhempi yliopistonlehtori Anne Kankaanranta sekä apulaisprofessori Kirsi Eräranta.

Keskustelua käytiin muun muassa strategiaviestinnästä, monikulttuurisista organisaatioista, muutoksen johtamisesta ja yritysten yhteiskuntasuhteista. ProComin ammattilaiset tunnistivat monta erityisen kiintoisaa tutkimusta ja käytäntöä yhdistävää ajankohtaista teemaa. Näitä ovat työntekijäkokemusten synty osana viestintää, johtaminen digitaalisessa työympäristössä sekä virtuaalisten ja fyysisten työtilojen vaikutus viestintään ja sitä kautta työhön ja työntekijään.

Organisaatioviestintä on yksikkö ja oppiaine Kauppakorkeakoulun johtamisen laitoksella. Aineen kurssit käsittelevät muun muassa strategiaviestintää, kulttuurienvälistä viestintää, muutoksen johtamista, vastuullisuusviestintää ja työyhteisöviestintää. Lisäksi aine vastaa viestinnän taito-opetuksesta, johon kuuluu kursseja esimerkiksi neuvottelu- ja esitystaidoista. Aineen tutkimuksessa avainalueita ovat esimerkiksi yritys-yhteiskuntasuhteet, työntekijäkokemus, yrityskieleen ja -kulttuuriin liittyvät kysymykset sekä viestinnän ja kielen rooli strategioiden laadinnassa.

Digital Education Council
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppakorkeakoulu Digital Education Councilin jäseneksi

Allianssilla on yhteinen visio kestävän kehityksen edistämiseksi korkeakoulutuksessa.
Räätälöity opiskelijaprojekti Hiltille, projektiryhmä päätöstapaamisessa
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijat auttoivat Hiltiä ymmärtämään sen asiakkaiden taloudellista päätöksentekoa

Hilti (Suomi) Oy ja Kauppakorkeakoulu yhdistivät voimansa selvittääkseen Hiltin työkalupalvelun taloudellisia vaikutuksia sekä kehittääkseen palvelun myyntiprosessia asiakasyritysten talousjohdon kanssa.
Hymyilevä silmälasipäinen nainen pitkät hiukset auki seisoo portaikossa ja katsoo ylöspäin kameraan
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Mariana Salgado on Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun vuoden alumni

Palvelumuotoilun asiantuntija korostaa muotoilijoiden roolia yhteisen politiikan luomisessa ja osallistumisen vahvistamisessa.
Kuvassa näkyy Kauppakorkeakoulun työelämäprofessori Iivo Vehviläinen ulkona metsässä.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Taloustieteilijä: Vesivoiman luonnonvaravero toisi tuloja ja parantaisi ympäristön tilaa

Luonnonvaravero olisi keino ohjata ympäristönsuojelusta aiheutuvia kuluja niin, etteivät ne koituisi yksin sähkönkuluttajien kontolle.