Vielä ehdit ilmoittautua tutkimusdatan hallinnan ja avoimen tieteen koulutuksiin

Tänä syksynä olemme tehneet kaksi kertaa vuodessa järjestettävän koulutussarjamme tutkimusdatan hallinnasta ja avoimesta tieteestä kaikille avoimeksi. Webinaarisarja on nyt noin puolessa välissä: kahdeksan koulutusta takana ja kuusi edessä. Ehdit vielä ilmoittautua tuleviin koulutuksiin!
Illustration of a laptop, calculator, smartphone, documents and data symbols.

Ensi viikolla koulutuksissa käsitellään tutkimuksen tai koodin uudelleenkäytettävyyttä (How to Make Your Research/Code Reproducible and Reusable, 10.11.), akateemisen julkaisemisen trendejä ja Plan S:ää (Current Trends in Academic Publishing: Plan S and Overlay Journals, 17.11.) ja tutkimusdatan lainsäädäntöön liittyviä kysymyksiä (Legal Aspects of Research Data, 18.11.). Koulutussarjan päättää 22. marraskuuta järjestettävä webinaari tutkimusdatan hallinnasta kuvataiteissa (Research Data in the Visual Arts). Koulutusten kieli on englanti.

Ilmoittaudu tuleviin koulutuksiin:

How to Store Research Data | 4.11.2021 klo 13–14
Research Data Management and ACRIS in Chemical Engineering | 5.11.2021 klo 14–15.30
How to Make Your Research/Code Reproducible and Reusable | 10.11.2021 klo 13–14.30 | Ilmoittaudu
Current Trends in Academic Publishing: Plan S and Overlay Journals | 17.11.2021 klo 13–14.30 | Ilmoittaudu
Legal Aspects of Research Data | 18.11.2021 klo 13–14 | Ilmoittaudu
Research Data in the Visual Arts | 22.11.2021 klo 13–14 | Ilmoittaudu

Menneet koulutukset:

Introduction to Research Data Management | Tallenne (YouTube)
Introduction to GitHub | Tallenne | (YouTube)
Data Management Plans: a How-to | Tallenne (YouTube)
Handling of Personal Data | Tallenne (YouTube)
How to Share Research Data Through a Data Repository: A Zenodo Example
School of Electrical Engineering: Basics of Research Data Management

Working with Restricted Datasets
Basics of Data Anonymisation

Menikö jokin kiinnostava webinaari ohi? Ei hätää – moni webinaareista tallennetaan ja julkaistaan Aallon tutkimuspalveluiden YouTube-kanavalla. Tallenteet löytyvät myös linkkeinä Avoimen tieteen ja tutkimusdatan hallinnan sivulta, josta löydät myös listauksen kaikista koulutuksista ilmoittautumislinkkeineen.

Osa koulutuksista on jo julkaistu YouTubessa, kuten suosittu Introduction to Research Data Management, ja osaa tekstitetään vielä. Myös kevään ja viime syksyn koulutussarjojen tallenteet ovat vapaasti katsottavissa YouTube-kanavallamme.

Kysyttävää? Voit ottaa meihin yhteyttä koulutuksiin ja datanhallintaan liittyvissä asioissa osoitteessa [email protected].

Lisätietoa Aalto-yliopiston datatuesta:

Tutkimusdatan hallinta ja avoin tiede

Tutkimusdatan hyvä hallinta on osa laadukasta tutkimusprosessia ja luo kilpailuetua. Sivu kokoaa Aalto-yliopiston tuen, palvelut ja ohjeet tutkimusdatan hallintaan.

People talking with each other

Avoimen tieteen ja tutkimusdatan hallinnan koulutukset

Tarjoamme kaikille avoimia, ilmaisia koulutuksia tutkimusdatan hallinnasta ja avoimesta tieteestä.

RDM & Open Science Training

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!