Vesitekniikan hackathonissa parannettiin pääkaupunkiseudun viemäriverkon toimivuutta

HSY:n koodausmaratoniin osallistuivat Aalto-yliopiston vesi- ja ympäristötekniikan laboratorio ja Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen ainejärjestö TKO-Äly ry.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY tarjosi eksoottiset koodauspuitteet ja merkityksellisiä tavoitteita kolmellekymmenelle Aalto-yliopiston vesitekniikan ja Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen opiskelijalle viikonlopun vesihackathissa.

Pääkaupunkiseudulla on noin 3000 km jätevesiviemäreitä ja 500 jätevedenpumppaamoa. Tämä viemäröintijärjestelmä ohjaa kaikki jätevedet HSY:n Viikinmäen ja Suomenojan puhdistamoille, jossa ne puhdistetaan erittäin tehokkaasti. Järjestelmään päätyy myös sadevettä, jota ei tarvitsisi ollenkaan puhdistaa. Tämä kuormittaa viemäröintijärjestelmää ja jätevedenpuhdistamoita. Energiaa ja puhdistuskemikaaleja käytetään osin turhaan.

Pahimmillaan jätevettä päätyy käsittelemättömänä ylivuotoina vesistöön. Laajassa maanalaisessa järjestelmässä on kuitenkin hyvin vaikeaa löytää ongelmakohtia ja kohdentaa saneeraustoimia tehokkaasti. Hackathonviikonlopun haastava tehtävä oli kehittää uusia ideoita viemäriverkoston hallintaan. Käytettävissä oli valtava määrä dataa llmatieteenlaitoksen sadetutkilta sekä HSY:n jätevesiverkoston automaatiojärjestelmästä.

Teekkarit ryhmissä vesiasiantuntijoina

Ratkaisuja etsittiin viidessä ryhmässä, joissa teekkareiden roolina oli toimia tekniikka-asiantuntijoina. Sunnuntaina 48 tunnin tiukan puristuksen jälkeen kaikilla ryhmillä oli kasassa hyödyllisiä ideoita ja työkaluja muun muassa viemärivuotojen tai -tukosten paikallistamiseen tai viemäriverkoston parempaan hallintaan kartta- ja visualivointisovellusten avulla. Parhaana työnä palkittiin ryhmä, joka esitteli vaikuttavan työkalun poikkeama-analyysien tekemiseen automatisoidusti eri tietokannoista. HSY lähtee työstämään hackathonin ratkaisuja eteenpäin.

Hachathon oli osa HSY:n ÄlykäsVesi -projektia, jonka tavoitteena on parantaa vesihuollon resurssitehokkuutta. Tavoitteena on myös rakentaa työkalut modernin vesihuollon tuottaman kasvavan tietomäärän hallintaan.

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.