Veron kiertäminen tutkimuskohteena – 50 vuotta Kari S. Tikan väitöskirjasta

Vuonna 2006 traagisesti menehtyneen Kari S. Tikan väitöskirja ”Veron minimoinnista” on suomalaisen vero-oikeudellisen tutkimuksen erityinen klassikko. Teoksen ilmestymisestä on vuonna 2022 kulunut puoli vuosisataa.
Kuvituskuva: keltaiset säikeet. Kuva: Aalto-yliopisto / Mikko Raskinen
Kari S. Tikan (1944–2006) väitöskirja tarkistettiin vuonna 1972.

Kari S. Tikan väitöskirjan teema, veron kiertäminen ja sen torjunta, on vero-oikeudellisen tutkimuksen ydinkysymyksiä. Kirjassa esitetty analyysi on kestänyt aikaa suurelta osin hämmästyttävästi, mutta kirjan keskiössä olleissa asioissa on tapahtunut 50 vuoden aikana paljon. Vaikka veron kiertämistä koskeva tuloverotuksen yleislauseke on pääosin ennallaan, sen rinnalle on tullut uutta kotimaista ja kansainvälistä erityissääntelyä. Myös oikeuskäytäntöä on kertynyt runsaasti.

Veron kiertämistä koskeva tutkimus on niin ikään ollut kuluneina vuosikymmeninä vilkasta. Tikan kirjan 5o-vuotispäivän lähestyessä Aallossa päätettiin koota joukko Suomen eturivin tutkijoita valottamaan veron kiertämistä koskevan oikeudellisen tutkimuksen nykytilaa. Tämä toteutettiin tieteellisellä seminaarilla maaliskuussa 2022 ja seminaarin ympärille rakentuneella kirjalla, joka sisältää seminaarin esitelmät artikkelimuotoon jalostettuina sekä joukon kirjaan erikseen kirjoitettuja artikkeleita.

Verkkoversiona vapaasti saatavissa oleva kirja sisältää kaikkiaan 15 artikkelia, joissa veron kiertämistä ja sen torjumista tarkastellaan niin historialliselta, oikeusvertailevalta, teoreettiselta kuin käytännölliseltäkin kannalta. Osa artikkeleista on asianomaisten kirjoittajien toivomuksen mukaisesti vertaisarvioituja. Suurin osa artikkeleista keskittyy tuloverotukseen, mutta myös arvonlisäverotuksesta ja varainsiirtoverotuksesta on omat artikkelinsa. Kirjoituksissa analysoidaan sekä problematiikkaa yleisesti että asiaa koskevia kotimaisia sekä kansainvälisiä säännöksiä ja niiden soveltamista. Artikkeleihin sisältyy myös uutta teorianmuodostusta.

Kokoomateos ”Veron kiertäminen tutkimuskohteena – 50 vuotta Kari S. Tikan väitöskirjasta” on vapaasti luettavissa Aaltodocissa.

Lisätietoja:
Katriina Pankakoski

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!