Vastuullisuus on yhä tärkeämpi osa kansainvälistä liiketoimintaa

Yritykset voivat toimia muutosagentteina, sanoo apulaisprofessori Tiina Ritvala.
Sustainability in International Business -kurssilla piti vierailijaluennon mm. Nesteen yritysvastuujohtaja Kaisa Hietala.

"Vastuullisuus ja tuotto eivät ole toisiaan poissulkevia", kertoi kurssilla vierailuluennon pitänyt Nesteen uusiutuvien tuotteiden johtaja Kaisa Hietala.

Kauppakorkeakoulun Sustainability in International Business (Vastuullisuus kansainvälisessä liiketoiminnassa) -kurssilla syvennytään siihen, miten kansainväliset yritykset, niin suuret kuin pienet, voivat huomioida vastuullisuuden liiketoimintastrategiansa ytimessä, ja saada sillä aikaan muutoksen. Vastuullinen yritys toimii mahdollisimman kestävällä tavalla ja sovittaa yhteen yrityksen ja sen sidosryhmien tavoitteet ja odotukset. Kurssilla käsitellään vastuullisuutta laajasti niin ympäristöllisen vastuun kuin sosiaalisen vastuun ja taloudellisen vastuun näkökulmista.

”Eniten käsittelimme taloudellista ja ympäristövastuuta, mutta jonkin verran myös sosiaalista vastuuta, jota on alettu huomioida yrityksissäkin koko ajan enemmän. Sosiaalisella vastuullisuudella tarkoitetaan kaikkia niitä vaikutuksia, joita yrityksen toiminnalla on eri ihmisryhmille ja yhteisöille. Vuoropuhelu sidosryhmien kanssa on tässä keskeisellä sijalla; siten yrityksessä saadaan tietoa, mitä odotuksia eri yhteisöillä on yrityksen toimintaa kohtaan ja samaten vuoropuhelulla voidaan hyödyntää sidosryhmien asiantuntemusta”, kertoo kurssin vastuuopettaja, apulaisprofessori Tiina Ritvala kansainvälisen liiketoiminnan aineesta.

Vastuullisuus ja tuotto eivät ole toisiaan poissulkevia

Ritvalan mukaan kurssilla ratkottuja case-tehtäviä yhdisti haastavuus, mutta samalla opiskelijat saivat nähdä, miten monet asiat ovat haasteellisuudestaankin huolimatta ratkaistavissa. Kurssilla oli yritys- ja organisaatiokumppaneina Fazer, Finnair, Neste ja Unicef. Kurssilla päästiin myös vierailemaan Finnairin ja Fazerin pääkonttoreilla. Finnair ja Fazer ovat olleet mukana jo useamman vuoden, Neste ja Unicef olivat mukana nyt ensimmäistä kertaa. Voittoa tavoittelematon organisaatiocase Unicefista tarkasteli erityisesti lasten oikeuksia globaaleissa hankintaketjuissa, kun aiempina vuosia keskiössä ovat olleet Itämeri-työtä tekevät säätiöt.

”Erityisen kiinnostavaa minulle oli oppia sekä teoriassa että käytännössä, miten vastuullisuudella voidaan luoda arvoa sekä yhteiskunnalle että yritykselle. Esimerkiksi Nesteen uusiutuvien tuotteiden johtaja Kaisa Hietala perusteli erittäin hyvin sitä, miten vastuullisuus ja tuotto eivät ole toisiaan poissulkevia. Nesteen uusiutuvien tuotteiden myynnin huima kasvu on erinomainen esimerkki tästä”, kommentoi Noora Huttula, ensimmäisen vuoden maisteriopiskelija Global Management -ohjelmasta ja CEMS MIMistä (Master’s in International Management).

Toinen samaisen Global Managementin ja CEMS MIMin opiskelija, italialainen Giacomo Giagnoli kertoo, miten hänen silmänsä avautuivat kurssilla sille, miten vastuullisuus koskettaa häntä itseään niin kuluttajana kuin kauppatieteiden opiskelijana. ”Kuluttajana opin, miten voin tukea vastuullisia yrityksiä ja vastuullista toimintaa, kun taas kauppatieteiden opiskelijana opin, miten minusta voi tulla tehokas ja vastuullinen johtaja.”

Luennoilla paljon osallistavaa keskustelua

”En halua tällä kurssilla käydä läpi ”tuomiopäivän skenaarioita” tai tarkastella yritysskandaaleja, vaan katsomme kurssilla eteenpäin ja perehdymme case-tapauksiin siitä, miten yrityksistä voi tulla muutoksentekijöitä. Luennoillani ensimmäinen tunti käydään tyypillisesti läpi teoriaa, minkä jälkeen seuraavat kaksi tuntia pureudutaan caseihin ja keskustellaan”, Tiina Ritvala kertoo.

Tämän syksyn kurssilaiset muodostivat varsin heterogeenisen ryhmän, mikä toi keskusteluihin paljon eri näkökulmia. Kurssille osallistui reilut kolmekymmentä opiskelijaa. Suurin osa opiskelijoista oli kauppakorkeakoululaisia, mutta heidän lisäkseen kurssilla oli muutama Creative Sustainability- sekä IDBM-ohjelman opiskelija Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta ja opiskelijoita tekniikan kouluista. Avoimen yliopiston puolelta osallistui kolme opiskelijaa, joilla oli merkittävää kokemusta esimerkiksi pankki- ja finanssialalta.

”Kestävän kehityksen edistäminen ja uusien ratkaisujen löytäminen vastuullisuushaasteisiin tarvitsee uusia näkökulmia ja uusia ajatuksia. Onkin hyvä etsiä näitä uusia ideoita oman yrityksen ulkopuolelta”, sanoo puolestaan Fazerin yritysvastuujohtaja Nina Elomaa edustamansa yrityksen motiiveista lähteä mukaan kurssille.

Sustainability in International Business -kurssi onseuraavan kerran tarjolla ensi syksynä. Mikäli kurssista kiinnostuneita on silloin yhtä paljon tai vielä enemmän kuin tänä vuonna, niin ilmoittautua kannattaa heti, kun se on mahdollista.

Kurssilaiset vierailulla Fazerilassa Vantaalla.
Kurssilaiset pääsivät tutustumaan Fazerin vierailukeskukseen Fazerin yritysvastuujohtajan Nina Elomaan johdolla.

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.