Väre-rakennuksen peruskivi muurattiin

Otaniemen kampuksesta rakentuu eri alojen elävä kohtaamispaikka.
Rehtori Tuula Teeri sai kunnian olla ensimmäinen muurari. Toimenpiteen onnistumista seuraamassa Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun dekaani Anna Valtonen ja SRV Yhtiöt Oyj:n toimitusjohtaja Juha Pekka Ojala.

Perjantaina 27.5. muurattiin Otaniemen kampukselle nousevan Väreen peruskivi perinteisin menoin. Rakennuksen pohjoispäätyyn kätkettiin metallilieriössä peruskirja yhdessä piirustusten, kolikoiden ja päivän sanomalehtien kanssa ”säilymään tietona tuleville sukupolville”.

– Rakennus luo kehykset uudenlaisille kohtaamisille. Se nivoo yhteen nykyistä toimintaamme ja tulevaisuuden mahdollisuuksia, sanoi Aalto-yliopiston rehtori Tuula Teeri juhlapuheessaan.

- Uusi rakentumassa oleva kampus tukee Aallon monialaista agendaa: tiede ja taide kohtaavat tekniikan ja talouden. Kampus avautuu myös uudella tavalla erilaisille toimijoille ja kumppaneille, Teeri jatkoi.

Rakennus valmistuu syksyllä 2018, jolloin sinne siirtyy Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu. Korkeakoulun dekaani Anna Valtonen iloitsi, että korkeakoulu pääsee nyt yhteen paikkaan nykyisistä hajanaisista toimipaikoista.

– Pääsemme yhteen taloon, joka on tarkoituksenmukainen ja hieno. Tästä tulee laboratorio siitä, miten voidaan työskennellä ja toimia aivan uusilla tavoilla. Suomi tarvitsee erilaisia lähestymistapoja ja uusia ratkaisuja, Valtonen kiteytti.

Väreen suurin käyttäjäryhmä on tietysti Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun opiskelijat. Kalle Keinonen ja Miia Suomela olivat mielissään siitä, että Aalto vihdoinkin pystyy lunastamaan lupaukset eri alojen kohtaamisesta. Opiskelijat toivat tilaisuuteen kirsikkapuun taimen, joka myöhemmin istutetaan alueelle. Vieraat saivat kirjoittaa puun oksille kiinnitettäviin lappuihin toiveita uudelle rakennukselle.

Rakennuksen on suunnitellut Verstas Arkkitehdit ja pääsuunnittelijana toimi Jussi Palva. Verstas Arkkitehtien ehdotus ”Väre” voitti kansainvälisen Campus2015 -arkkitehtuurikilpailun vuonna 2013. Sen yhteyteen tulee Aalto-yliopiston metroaseman pääsisäänkäynti ja Metrokeskus kaupallisine palveluineen.

Väreen rakentaminen etenee nopeasti. Työt käynnistyivät lokakuussa 2015 maanrakennus-, paalutus- ja perustustöillä. Tällä hetkellä pystytetään rakennuksen runkoa ja yhdessä osassa rakennusta on jo päästy harjakorkeuteen.

Rakennuksen kerrosala on 33 000 m2, josta kaupallisia tiloja runsas 7 000 m2.

Dekaani Anna Valtosen mukaan rakennus symboloi Aalto-yliopiston ideaa eri alojen kohtaamisesta.

Kuvat: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.