Varautuminen kiertäviin sähkökatkoihin Otaniemen kampuksella

Maailmanlaajuisen energiakriisin myötä myös Suomessa varaudutaan alueellisesti kiertäviin sähkökatkoihin. Aalto-yliopisto ei ole kansallisesti huoltovarmuuskriittinen toimija, joten mahdollisen sähköpulan uhatessa myös Otaniemen kampuksella voi olla kiertäviä sähkökatkoja, mitkä vaikuttavat myös avoimen yliopiston opetukseen.
Talvimaisema Laajalahden luonnonsuojelualueelta
Kuva: talvinen Laajalahti, Aalto-yliopisto/ Unto Rautio

Otaniemen rakennukset on jaettu sähkönjakelun keskeytysalueisiin, joiden mukaan mahdolliset sähkökatkot kiertävät kestäen todennäköisesti kaksi tuntia kerrallaan. Caruna ottaa käyttöön keskeytysalueet, mikäli Otaniemi joutuu sähkökatkojen piiriin. Katkon päätyttyä sähköt pidetään päällä ainakin seuraavat kaksi tuntia. Koko Otaniemen laajuinen sähkökatko on epätodennäköinen.

Toimi näin sähkökatkoksen aikana

Sähkökatkon aikana suosittelemme poistumaan rakennuksesta, koska työturvallisia olosuhteita rakennuksessa ei silloin voida taata. Rakennuksista pääsee ulos, mutta takaisin sisälle ei pääse. Katkon päätyttyä rakennukseen voi jälleen palata.

Kampuksen langattomat ja kiinteät verkkoyhteydet eivät ole sähkökatkon aikana käytössä. Myös mobiiliverkkoyhteyksissä saattaa olla häiriöitä. Kampuksen palvelimet kuitenkin toimivat varavirralla, joten esimerkiksi Aallon tietokannat ovat käytettävissä etäyhteydellä.

Opetuksen ja arviointien osalta noudatetaan erillisiä ohjeita. Opetukseen liittyvistä järjestelyistä ja opiskelutilojen käytöstä tiedotetaan lisää aalto.fi-sivustolla myöhemmin. Seuraa kurssin Mycourses-sivua sähkökatkon aiheuttamien mahdollisten tuntimuutosten varalta.

Kolmannessa perioidissa alkaville kursseille ilmoittautuneille opiskelijoille lähetetään asiaan liittyen sähköpostiviesti. Varaudu mahdollisiin kiertäviin sähkökatkoihin tutustumalla sähkökatkosohjeisiin.

Pidempi, koko yliopistoa koskeva uutinen aiheesta

Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

AllWell SQ
Yliopisto Julkaistu:

Vuoden 2024 AllWell?-kyselyyn vastasi 36 % kohderyhmästä

Kysely lähetettiin Aalto-yliopiston toisen vuoden kandiopiskelijoille ja ensimmäisen vuoden maisteriopiskelijoille.
Alex Henn
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Alexander Henn sai Suomen Luonnonvarain Tutkimussäätiön väitöskirjapalkinnon

Alexander Henn kehitti ligniinille kaksi uutta sovellusta, jotka luovat mahdollisuuksia metsäteollisuuden sivuvirtojen arvonnousulle. Tutkimus edistää suomalaisen puumateriaalin lisäarvoista hyödyntämistä bio- ja kiertotalouden periaatteiden mukaisesti.