Varautuminen kiertäviin sähkökatkoihin Otaniemen kampuksella

Maailmanlaajuisen energiakriisin myötä myös Suomessa varaudutaan alueellisesti kiertäviin sähkökatkoihin. Aalto-yliopisto ei ole kansallisesti huoltovarmuuskriittinen toimija, joten mahdollisen sähköpulan uhatessa myös Otaniemen kampuksella voi olla kiertäviä sähkökatkoja, mitkä vaikuttavat myös avoimen yliopiston opetukseen.
Talvimaisema Laajalahden luonnonsuojelualueelta
Kuva: talvinen Laajalahti, Aalto-yliopisto/ Unto Rautio

Otaniemen rakennukset on jaettu sähkönjakelun keskeytysalueisiin, joiden mukaan mahdolliset sähkökatkot kiertävät kestäen todennäköisesti kaksi tuntia kerrallaan. Caruna ottaa käyttöön keskeytysalueet, mikäli Otaniemi joutuu sähkökatkojen piiriin. Katkon päätyttyä sähköt pidetään päällä ainakin seuraavat kaksi tuntia. Koko Otaniemen laajuinen sähkökatko on epätodennäköinen.

Toimi näin sähkökatkoksen aikana

Sähkökatkon aikana suosittelemme poistumaan rakennuksesta, koska työturvallisia olosuhteita rakennuksessa ei silloin voida taata. Rakennuksista pääsee ulos, mutta takaisin sisälle ei pääse. Katkon päätyttyä rakennukseen voi jälleen palata.

Kampuksen langattomat ja kiinteät verkkoyhteydet eivät ole sähkökatkon aikana käytössä. Myös mobiiliverkkoyhteyksissä saattaa olla häiriöitä. Kampuksen palvelimet kuitenkin toimivat varavirralla, joten esimerkiksi Aallon tietokannat ovat käytettävissä etäyhteydellä.

Opetuksen ja arviointien osalta noudatetaan erillisiä ohjeita. Opetukseen liittyvistä järjestelyistä ja opiskelutilojen käytöstä tiedotetaan lisää aalto.fi-sivustolla myöhemmin. Seuraa kurssin Mycourses-sivua sähkökatkon aiheuttamien mahdollisten tuntimuutosten varalta.

Kolmannessa perioidissa alkaville kursseille ilmoittautuneille opiskelijoille lähetetään asiaan liittyen sähköpostiviesti. Varaudu mahdollisiin kiertäviin sähkökatkoihin tutustumalla sähkökatkosohjeisiin.

Pidempi, koko yliopistoa koskeva uutinen aiheesta

Ahomansikka
Kampus Julkaistu:

Ihmisten, kasvien ja pölyttäjien kampus

Aalto-yliopiston kampusluontoa hoidetaan monimuotoisuus ja luontotyyppien ominaislajisto huomioiden.
Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.
Två studentar på Aalto-universitetets campus

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa
Syksyinen kampusalue

Syksyn 2024 avoimen yliopiston kurssit on nyt julkaistu

Syksyn kurssien ilmoittautuminen alkaa aikaisintaan elokuussa.