Valtavirtaelokuvakin taipuu kulttuurisen ylivallan vastustamiseen

Vähemmistöjen esiin tuominen vaatii elämäkertaelokuvalta kriittisyyttä ja vahvaa sidettä nykyaikaan, tuore väitöstutkimus korostaa.

KuM Alejandro Pedregal käsittelee väitöstutkimuksessaan tapoja, joilla alistettuja vähemmistöjä on historiassa esitetty ja kysyy, miten elämäkerrallisia esittämisen muotoja voi hyödyntää hegemonian, eli kulttuurisen ylivallan, vastaisiin tarkoituksiin.

– Yksi keskeinen kysymys tutkimuksessani on, voidaanko hegemonisia esittämisen tapoja hyödyntää vaihtoehtoisten historiakäsitysten ja alistettujen vähemmistöjen kuvaamisessa ilman, että nämä tulevat osaksi tai vahvistavat hegemoniaa, sanoo Pedregal, joka hyödyntää työssään erityisesti italialaisen marxistin Antonio Gramscin kulttuurisen ylivallan teoriaa.

Pedregal ehdottaa, että valtavirran elämäkertaelokuvaa on mahdollista muovata uudelleen siten, että se tuo esille vaihtoehtoisia kertomuksia historiasta sekä vähemmistöjen käsityksiä maailmasta. Tätä vastahegemonisen elokuvan muotoa hän kutsuu termillä ”testimonial biopic”, todistuksellinen elämäkertaelokuva.

– Perinteisesti elämäkertaelokuva yksinkertaistaa historiallisia tapahtumia yksittäisten ihmisten saavutuksiksi ja estää vaihtoehtoisia historiakäsityksiä syntymästä. Todistuksellisessa elämäkertaelokuvassa sen sijaan tuodaan vähemmistöryhmien historiallisia henkilöitä suuren yleisön tietoisuuteen. Sen avulla voidaan haastaa virallista historiankertomusta ja arkijärkeä sekä esittää vähemmistöjen muistoja, toiveita ja kamppailuja.

Mystinen menneisyys ei riitä

Pedregalin mukaan todistuksellisen elämäkertaelokuvan tekemiseen liittyy kolme keskeistä menetelmällistä puolta: taustatutkimus, kriittisyys ja poliittinen sitoutuneisuus. Olennaista on paitsi kertoa henkilön tarinaa myyttisessä menneisyydessä myös luoda vahva linkki todellisuuteen ja nykyhetkeen.

Tekijälähtöisen tutkimuksen johtopäätökset ovat rakentuneet yhdessä ”They Call Me Rodolfo Walsh” -elokuvakäsikirjoituksen työstämisen kanssa. Käsikirjoitus perustuu argentiinalaisen kirjailijan ja toimittajan Rodolfo Walshin elämään ja teoksiin. Walsh oli poliittisesti aktiivinen ja kyseenalaisti valtion virallisia kertomuksia muun muassa todistuksellisissa omaelämäkerroissaan.

Lisäksi Pedregal on tarkastellut erilaisia vastahegemonisia kulttuurimuotoja, jotka ovat esittäneet alistettuja vähemmistöjä valtavirran keinoin: latinalaisamerikkalaista omaelämäkirjallisuutta, kolmannen maailman elokuvaa sekä Spike Leen elokuvaa ”Malcolm X”.

Väitöstilaisuus

Väitöskirja ”Film & Making Other History: Counterhegemonic Narratives for a Cinema of the Subaltern” tarkastetaan Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa keskiviikkona 17.6.2015 klo 12, Mediakeskus Lumeen Sampo-salissa, Hämeentie 135 C, Helsinki. Vastaväittäjänä toimii professori Ana M. Lopez Tulanen yliopistosta. Väitöskirjan tilaukset Aalto-yliopiston verkkokirjakaupasta shop.aalto.fi, tiedustelut [email protected], puh. 050 313 7086.

Lisätietoja:

Alejandro Pedregal
Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu
puh. 045 136 1097

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.