Väitös: Vähähiiliseen energiajärjestelmään siirtyminen on mahdollista

Ilmastomarssista voi seurata muutoksia.
talo, jonka katolle on asennettu aurinkokennot
Talo, jonka katolle on asennettu aurinkokennot.

VTM Teresa Haukkala tarkastelee organisaatioiden ja johtamisen tieteenalan väitöskirjassaan vähähiiliseen energiajärjestelmään siirtymisen haasteita erityisesti aurinkosähkön käyttöönoton näkökulmasta Suomessa. Tutkimus käsittelee energiatransitioita historiasta nykypäivään ja esittelee myös mahdollisia vaihtoehtoja tulevaisuuden energiajärjestelmälle.

Ilmastonmuutos on sekä ympäristöongelma että kestävän kehityksen ongelma, joihin ei tunnu olevan ratkaisuja. Ilmastonmuutoksen hillinnän kiireellisyyden takia on tarve siirtyä kestävämpään energiajärjestelmään, mikä on myös itsessään osoittautunut viheliäiseksi ongelmaksi. Uusiutuva energia, joka tuottaa vähemmän tai ei lainkaan kasvihuonekaasupäästöjä, kohtaa vastarintaa, eikä esimerkiksi aurinkosähkön tuotantoa ole ollut helppo lisätä.

Väitöstutkimuksessa on seurattu aurinkoenergiakentän kehittymistä vuodesta 2011 alkaen. Tutkimus on lähestynyt aihetta rakenteen, toimijuuden ja kehystämisen näkökulmista. Tutkimusta varten on haastateltu keskeisiä toimijoita niin politiikan, teollisuuden, yritysmaailman, akatemian, järjestöjen kuin kansalaisyhteiskunnan puolelta.

”Aurinkoenergia ei voi olla ainoa energianlähde Suomessa, mutta se voi olla osa monipuolista energiapalettia ja korvata osaltaan fossiilisia energianlähteitä. Silti sekä energiatransition että aurinkosähkön käytön lisäämisen tiellä on esteitä, jotka koskevat politiikkaa, yrityksiä ja kuluttajia. Näistä tärkeimmät johtuvat poliittisen tahdon ja tukipolitiikan puuttumisesta, nykyiseen energiajärjestelmään kohdistuvista intresseistä, aurinkosähkön kilpailukyvystä ja yleisistä asenteista. Nämä esteet voidaan kuitenkin poistaa uusilla politiikoilla, sääntelyllä ja käyttäytymisellä. Valtion tulisi ottaa aktiivisempi rooli politiikoissa, jotka edesauttavat rakenteellista muutosta”, Teresa Haukkala sanoo.

”Vihreän energian transitio” vastaan perinteinen koalitio

Teresa Haukkala paikantaa tutkimuksessaan Suomesta uuden energiapoliittisen tilanteen, jossa ovat vastakkain ”vihreän energian transition” puolestapuhujat ja toisaalta vanhat energiantuottajat ja isojen teollisten yritysten perinteinen koalitio. Molempien ryhmien asemiin on vaikuttanut myös, miten voimakkaasti ne ovat argumentoineet aurinkoenergian käytön tai sen tukemisen puolesta tai sitä vastaan. Viime vuosina argumentoinnissa on siirrytty tulevaisuuden energiajärjestelmän painottamisesta taloudellisten mahdollisuuksien ja edelleen kilpailevan aseman korostamiseen.

Tutkimuksessa huomioidaan myös ruohonjuuritason toimijoiden ja kansalaisyhteiskunnan yhteinen motivoituminen ajamaan muutosta.

”Näistä tuore esimerkki on ilmastomarssit, jotka ovat saaneet liikkeelle niin lapset ja nuoret kuin kaikki muutkin ilmastonmuutoksesta huolissaan olevat ihmiset. Tällaisesta bottom up -liikkeestä voi seurata merkittäviä muutoksia energiapolitiikassakin. Esimerkiksi Saksassa tapahtui energiakäänne vuonna 2011 tapahtuneen Fukushiman ydinonnettomuuden ja vuosikausia kestäneen kansalaisyhteiskunnan liikehdinnän seurauksena”, Teresa Haukkala toteaa.

VTM Teresa Haukkalan väitöskirja tarkastetaan Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa 26. huhtikuuta

Lisätietoja:
Teresa Haukkala

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: