Väitös: Palvelumuotoilun merkitys avautuu tarinalla

Kun muotoilun tulos on fyysisen esineen sijaan esimerkiksi terveydenhuollon palvelu, muotoilun roolin selittämiseen tarvitaan erityisiä keinoja.

Tjhien Liao selvitti väitöstyössän Storied Design: Narrative matters in design presentation tulosten esittämistä palvelu- ja vuorovaikutusmuotoilussa, jossa kohde ei ole perinteisen muotoilun tavoin selkeästi näytteille asetettava esine.

Liaon kehittämä muotoilukertomus (storied design) on avain palvelu- ja vuorovaikutusmuotoilun ymmärtämiseen ja muotoilun esittämiseen aivan erityisellä tavalla.

Kun kyse on kahviautomaatista tai autosta, on muotoilun esiin tuominen verraten helppoa. Terveydenhuoltoon liittyvissä palveluissa, kuten verenluovutuksessa, muotoilu ulottuu koko toimintaympäristöön ja tapahtumaketjuun aina luovuttajan sisääntulosta tämän poistumiseen hoitotilasta. Vuorovaikutusmuotoilussa taas kyse voi olla internetin verkkosivustosta ja tämän käytettävyydestä.

Sen sijaan, että esiteltäisiin varsinaista tuotetta, tarvitaan tarinallisia esittelyjä muotoilun kohteesta.

– Palvelu- ja vuorovaikutusmuotoilun kohteet eivät kerro itse itsestään, vaan niiden merkitys on pakko välittää tarinoiden kautta. Sen sijaan, että esiteltäisiin varsinaista tuotetta, tarvitaan tarinallisia esittelyjä muotoilun kohteesta, kertoo Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa väittelevä Tjhien Liao

Kun Bill Gates esimerkiksi esitteli uutta Windows-käyttöjärjestelmää tai Steve Jobs iPhone-puhelinta, ei esittelyn kohteena ollut vain itse tuote, vaan tarkka kertomus yleisölle tuotteen toiminnasta.

Yksittäisistä tuotteista kokonaisiin ympäristöihin

Liao tutki työssään palvelumuotoilijoiden ja vuorovaikutussuunnittelijoiden suurelle yleisölle suuntaamien esittelytapahtumien videotallenteita. Kertoessaan tuotteesta ja sen toiminnasta muotoilija joutuu kertomaan, miksi tuote on sellainen kuin se on. Tällöin hän joutuu usein perustelemaan muotoilun eri työvaiheita aina prototyypin teosta asiakaskyselyn luomiseen.

Muotoilukertomuksessa palvelu- ja vuorovaikutusmuotoilun kohde ja sen kertomuksellinen vastine kohtaavat toisensa. Kertomukset vaihtelevat.

– Muotoilukertomuksen tekeminen vaatii taitoa, jota kutsun tarinalliseksi muotoiluksi. Muotoilun esittäminen on kuin tanssia tarinallisen muotoilun ja muotoilukertomuksen välillä. Muotoilukertomus keriytyy yhteen askelsarjoista, joilla on juurensa sekä muotoilussa että tarinoissa.

Palvelu- ja vuorovaikutusmuotoilussa trendeinä ovat digitaaliseen tuotantoon suunnattu muotoilu sekä kokonaisen kohdeympäristön tuottaminen yksittäisen tuotteen sijaan. Haasteena on yhä enemmän se, kuinka kommunikoida ja esitellä tällaisia kokonaisuuksia.

Väitöstyö tuo uusia näkemyksiä muotoilualan ammattilaisille. Työ auttaa erottamaan palvelu- ja vuorovaikutusmuotoilun perinteisemmästä tuotemuotoilusta. Tätä kautta se tarjoaa myös ajatuksia siitä, kuinka muotoilun opetusta voitaisiin järjestää uudella tavalla.

Väitöstilaisuus

M.Sc. Tjhien Liaon väitöskirja Storied Design: Narrative matters in design presentation tarkastetaan Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa perjantaina 17.6.2016 klo 13, luentosali 822, Hämeentie 135 C, Helsinki. Vastaväittäjänä toimii professori Janet McDonnell, Central Saint Martins, University of Arts London.

Väitöskirjojen tilaukset Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun verkkokirjakaupasta: shop.aalto.fi, tiedustelut [email protected] tai puh. 050 313 7086.

Lisätietoja:

Tjhien Liao

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: