Väitös: Miten liiketoiminta voi edistää rauhaa yhteiskunnassa?

Tilman Bauer pohtii tutkimuksessaan, mitä on bisnes, entä mitä on rauha ja miten nämä käsitteet liittyvät toisiinsa.
People walking and standing. Photo: Aalto University/Kristian Presnal
Kuva: Aalto-yliopisto / Kristian Presnal

Tilman Bauerin julkinen väitöstilaisuus järjestetään Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa sekä verkossa perjantaina 24.11.2023 (tarkemmat tiedot tämän sivun alareunassa).

Tutkimuksen aiheena on, miten liiketoiminta voi edistää rauhaa yhteiskunnassa normatiivisena tarkoituksenaan tehdä liike-elämästä hyvää edistävä voima. Tutkimus lähtee kysymyksestä: ”Mitä on bisnes?”. Analyysi paljastaa käsitteen alkuperän, sen todellisen merkityksen sekä liiketoiminnan roolin yhteiskunnassa. Alustava tutkimustulos on, että "bisnes" ja "tarkoitus" (purpose) liittyvät olennaisesti toisiinsa. Haastaen voiton maksimoinnin käsitteen yleisenä tavoitteena tutkimus esittää, että liike-elämän tarkoituksen on liityttävä jollain tavoin positiivisten vaikutusten luomiseen.

Mutta mitä "positiivisten vaikutusten luominen" tarkoittaa? Vastatakseen tähän kysymykseen tutkimus analysoi rauhan käsitettä. Rauhantutkimuksen kirjallisuuden avulla voimme todeta, että rauha voidaan nähdä minkä tahansa positiivisen vaikutuksen substanssina. Tutkimus osoittaa, että jos liiketoiminnan tarkoitus on luoda positiivisia vaikutuksia yhteiskunnassa ja jos positiivisten vaikutusten luominen tarkoittaa todellisuudessa rauhan edistämistä, on silloin liiketoiminnan tarkoitus yhteiskunnassa edistää rauhaa.

Ehdottaessaan paradigman muutosta tutkimus osoittaa, että rauha on olennainen käsite liike-elämälle – sekä teoriassa että käytännössä. Empiiriset tutkimukset ovat osoittaneet, että eettinen liiketoiminta edistää rauhaa bisneksen ”sivuvaikutuksena”. Tässä tutkimuksessa ideaa viedään pidemmälle asettamalla vastuullisuuden, kestävyyden ja hyvän tekemisen käsitteet liike-elämän keskiöön. Hyvän tekeminen ei ole enää marginaalinen aihe sivullisena huolenaiheena, vaan liike-elämän perimmäinen ydin.

Kun yritykset kysyvät, miten he voivat tehdä hyvää yhteiskunnalle ja ympäristölle, tutkimuksen kehittämä viitekehys tarjoaa kattavan vastauksen tähän kysymykseen. Omaksumalla ajatuksen siitä, että rauha on minkä tahansa myönteisen vaikutuksen substanssi, yritykset voivat asettaa tavoitteensa yhteiskunnassa pelkän voiton maksimoinnin yläpuolelle ja rakentaa eettisempää, kestävämpää ja rauhallisempaa tulevaisuutta. Kysymykseen, miten liiketoiminta voi käytännössä edistää rauhaa, tutkimus tarjoaa vastauksen kehittämällä liiketoiminnan rauhanindeksin (Business Peace Index).

Lisätietoa ja mahdolliset haastattelupyynnöt:
Tilman Bauer

yellow pen

Väitös organisaatiot & johtamisen aineesta, Johtamisen filosofia, Tilman Bauer, KTM, Msc, MA

Väitöskirjan otsikko on: "Business for Peace: A New Paradigm for Making a Collective Living"

Tapahtumat
The picture shows Tilman Bauer near the stairs in the School of Business building.

Jos haluat rakentaa rauhaa, opiskele kauppatieteitä!

Liiketoiminnan tarkoitus yhteiskunnassa on edistää rauhaa, sanoo Kauppakorkeakoulussa väitöskirjaansa valmisteleva Tilman Bauer.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.