Uutiset

Väitös: Lasten nettipeleissä tapahtuva vuorovaikutus ja valtasuhteet heijastuvat kouluelämään

Suosittujen lasten sosiaalinen valta ulottuu myös pelaamiseen, tuore väitöstutkimus osoittaa.
Kuva: Riku Isohella/ Finland Toolbox

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa väittelevä Terhi Väistö selvitti, miten lasten sosiaaliset suhteet muodostuvat sekä nettipeleissä että välitunneilla tapahtuvan vuorovaikutuksen ja vallankäytön kautta.

Väitöstutkimus perustuu kahdessa pääkaupunkiseudun alakoulussa tehtyihin ryhmähaastatteluihin sekä erityisesti tyttöjen suosiman, ”kaikkien pelaaman” nettipeli MovieStarPlanetin etnografiseen tutkimukseen. Tutkimukseen osallistuneet koululaiset olivat 10–11-vuotiaita.

Väistö havaitsi, että lapset olivat tarkkoja siitä, etteivät ryhmän jäsenet pelanneet muita vanhemmille suunnattuja pelejä. Lapset, jotka kävivät ilman ryhmän hyväksyntää esimerkiksi heidän ikäisiltään kielletyssä Facebookissa, joutuivat puolustelemaan valintaansa muille. Lapset myös piilottelivat toisilta lapsilta uusia, mahdollisia suosittuja pelejä.

Valtaa välitunneilla

Väistö analysoi tutkimuksessaan myös lasten valtasuhteita koulussa ja netissä. Valtaa käytettiin suosittujen ja ei-suosittujen lasten välillä esimerkiksi niin, että nettipelissä ei-suositut lapset antoivat suosituille lahjoja päästäkseen välitunnilla mukaan näiden hyppynaruleikkiin. Tämä ei kuitenkaan onnistunut tutkimukseen osallistuneiden lasten tapauksessa.

Suositut lapset pystyivät myös määrittämään, keitä he hyväksyivät ystävikseen nettipeleissä ja käyttivät tämän määrittämiseen pelihahmojen eli avatarien ulkonäköä ja sitä, millä tasolla ei-suositut olivat pelissä.

Suositut lapset pystyivät myös määrittämään, keitä he hyväksyivät ystävikseen nettipeleissä.

Väistö hyödynsi tutkimuksessaan ranskalaisen Pierre Bourdieun (1930–2002) kenttäteoriaa ja keskittyi erityisesti positioihin ja symboliseen valtaan ja siihen, miten nämä välittyivät lasten puheessa ryhmähaastatteluissa. Lasten kulutuskäyttäytymistä on perinteisesti tutkittu kuluttajasosialisaation viitekehyksessä. Siinä lapset nähdään kehittyvinä ja kasvavina yksilöinä, jotka tulevaisuudessa kasvavat rationaalisiksi aikuisiksi kuluttajiksi.

Kuluttajasosialisaation käsitteen sijaan Väistö keskittyi tässä tutkimuksessa lasten kuluttajakäyttäytymiseen nykyisyydessä nettipelien kontekstissa.

Väitöstilaisuus

KTM Terhi Väistön markkinoinnin väitöskirja "Children's discourse on development in online and offline fields: A study of positions and symbolic power" tarkastetaan Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa perjantaina 10.6.2016. Väitöstilaisuus alkaa klo 12 Aalto-yliopiston Chydenia-rakennuksen Stora Enso -salissa (Runeberginkatu 22–24, Helsinki).

Vastaväittäjänä toimii professori Dannie Kjeldgaard (University of Southern Denmark) ja kustoksena professori Diane Martin.

Lisätietoja:

Terhi Väistö
p. 050 378 4958
[email protected]

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Vastaajat arvioivat organisaation näkökulmasta esimerkiksi sitä, ovatko ihmiset lämpimiä ja hyväksyviä toisiaan kohtaan tai tuovatko he toisten parhaat puolet esiin.  Kuvituskuva,Unto_Rautio_Aalto
Mediatiedotteet Julkaistu:

Systeemiälykäs organisaatio menestyy – rakenteista riippumatta

Aalto-yliopiston tutkijat loivat uuden mittariston menestyvälle ja oppivalle organisaatiolle.
Ligniinillä käsitelty tuoli
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Biopohjainen puunsuoja päihittää perinteiset synteettiset vaihtoehdot

Myrkyttömästä teollisuuden sivutuotteesta on kehitetty hyvin kulutusta kestävä, auringonvalolta ja tahroilta suojaava puunsuoja.
Hey GUI is a chatbot that can be used to find images or textual information about apps and their user interfaces using natural language conversations.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Uusi chatbot etsii tietoa sovelluksista

”Hey GUI” on keskusteleva chatbot, joka etsii tietoa sovelluksista ja niiden käyttöliittymistä, ja mikä parasta käyttäjä ei tarvitse koodaustaitoja.
Kuva: Aki-Pekka_Sinikoski.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Yritykset ovat siirtymässä kriisin hoidosta uuden kasvun tavoitteluun – haasteina muun muassa osaajapula ja pinnalliseksi jäänyt digiloikka

Orastavan kasvun tiellä on pullonkauloja eikä digitalisaation vauhdittuminen ole myöskään yksinkertaista. Kun organisaatio muuttaa konttorilta Teamsiin, jotain jää matkan varrelle.