Uutiset

Väitös: Lasten nettipeleissä tapahtuva vuorovaikutus ja valtasuhteet heijastuvat kouluelämään

Suosittujen lasten sosiaalinen valta ulottuu myös pelaamiseen, tuore väitöstutkimus osoittaa.
Kuva: Riku Isohella/ Finland Toolbox

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa väittelevä Terhi Väistö selvitti, miten lasten sosiaaliset suhteet muodostuvat sekä nettipeleissä että välitunneilla tapahtuvan vuorovaikutuksen ja vallankäytön kautta.

Väitöstutkimus perustuu kahdessa pääkaupunkiseudun alakoulussa tehtyihin ryhmähaastatteluihin sekä erityisesti tyttöjen suosiman, ”kaikkien pelaaman” nettipeli MovieStarPlanetin etnografiseen tutkimukseen. Tutkimukseen osallistuneet koululaiset olivat 10–11-vuotiaita.

Väistö havaitsi, että lapset olivat tarkkoja siitä, etteivät ryhmän jäsenet pelanneet muita vanhemmille suunnattuja pelejä. Lapset, jotka kävivät ilman ryhmän hyväksyntää esimerkiksi heidän ikäisiltään kielletyssä Facebookissa, joutuivat puolustelemaan valintaansa muille. Lapset myös piilottelivat toisilta lapsilta uusia, mahdollisia suosittuja pelejä.

Valtaa välitunneilla

Väistö analysoi tutkimuksessaan myös lasten valtasuhteita koulussa ja netissä. Valtaa käytettiin suosittujen ja ei-suosittujen lasten välillä esimerkiksi niin, että nettipelissä ei-suositut lapset antoivat suosituille lahjoja päästäkseen välitunnilla mukaan näiden hyppynaruleikkiin. Tämä ei kuitenkaan onnistunut tutkimukseen osallistuneiden lasten tapauksessa.

Suositut lapset pystyivät myös määrittämään, keitä he hyväksyivät ystävikseen nettipeleissä ja käyttivät tämän määrittämiseen pelihahmojen eli avatarien ulkonäköä ja sitä, millä tasolla ei-suositut olivat pelissä.

Suositut lapset pystyivät myös määrittämään, keitä he hyväksyivät ystävikseen nettipeleissä.

Väistö hyödynsi tutkimuksessaan ranskalaisen Pierre Bourdieun (1930–2002) kenttäteoriaa ja keskittyi erityisesti positioihin ja symboliseen valtaan ja siihen, miten nämä välittyivät lasten puheessa ryhmähaastatteluissa. Lasten kulutuskäyttäytymistä on perinteisesti tutkittu kuluttajasosialisaation viitekehyksessä. Siinä lapset nähdään kehittyvinä ja kasvavina yksilöinä, jotka tulevaisuudessa kasvavat rationaalisiksi aikuisiksi kuluttajiksi.

Kuluttajasosialisaation käsitteen sijaan Väistö keskittyi tässä tutkimuksessa lasten kuluttajakäyttäytymiseen nykyisyydessä nettipelien kontekstissa.

Väitöstilaisuus

KTM Terhi Väistön markkinoinnin väitöskirja "Children's discourse on development in online and offline fields: A study of positions and symbolic power" tarkastetaan Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa perjantaina 10.6.2016. Väitöstilaisuus alkaa klo 12 Aalto-yliopiston Chydenia-rakennuksen Stora Enso -salissa (Runeberginkatu 22–24, Helsinki).

Vastaväittäjänä toimii professori Dannie Kjeldgaard (University of Southern Denmark) ja kustoksena professori Diane Martin.

Lisätietoja:

Terhi Väistö
p. 050 378 4958
[email protected]

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Otaniemi campus above / photo: Aalto University, Matti Ahlgren
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Yli 300 yritysjohtajaa kertoi koronakriisin vaikutuksista: jäädytettyjä laajentumistoimia, kiihtynyttä innovaatiotoimintaa ja uusia osaamistarpeita

Kriisin ensivaiheesta on selvitty hyvin, mutta pitkän aikavälin kasvun tiellä on ongelmia, käy ilmi Aalto-yliopiston tuoreesta tutkimuksesta. Tutkijoiden mukaan erityisesti osaamisesta on muodostumassa yritysten uudistumisen pullonkaula.
Aalto Töölön juhlasali
Kampus, Mediatiedotteet Julkaistu:

Aalto-yliopisto Töölö -rakennuksen peruskorjaus palautti 1950-luvun hengen

Kauppakorkeakoulun entinen päärakennus Runeberginkadulla uudistui vanhaa kunnioittaen moderniksi oppimisympäristöksi.
Bakteerien valmistamaa nanoselluloosaa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat valjastivat bakteerit sokerilla ja proteiinilla käyviksi 3D-tulostimiksi

Bakteerit muodostivat räätälöityjä nanonselluloosarakenteita äärimmäisen vettähylkivän pinnan ohjaamina. Ainutlaatuista materiaalia voidaan käyttää esimerkiksi kudosvaurioiden korjaamisessa.
Amsterdamin konserttisali
Mediatiedotteet Julkaistu:

Konserttisalin soinnin tunnistaminen on luultua hankalampaa – testaa itse, pystytkö siihen vain musiikin perusteella

Soiton voimakkuus vaikuttaa paljon siihen, miten kuulija kokee salin akustiikan. Volyymi vaikuttaa myös tunteisiin: mitä enemmän se vaihtelee, sitä vahvempia tunnekokemuksia kuulijat saavat.