Väitös: Innovatiivinen yrittäjyys voi olla toimiva ratkaisu köyhyyden vähentämiseen

Yrittäjä tarvitsee innovatiivisen liikeidean, pääsyn merkittävän tuen äärelle sekä yrittäjyyttä tukevan ympäristön.
Kolmipyöräinen traktori nimeltään Bullet Santi ja kehittäjänsä Mansukhbhai Jagani
Kolmipyöräinen traktori nimeltään Bullet Santi ja sen kehittänyt Mansukhbhai Jagani

Köyhyys on maailmanlaajuinen ongelma, joka on eriasteisena läsnä kaikissa yhteiskunnissa. Se on kuitenkin vakavinta Afrikan ja Aasian maissa, joissa ihmisillä on vaikeuksia tyydyttää perustarpeitaan ja joissa puutteellinen perusinfrastruktuuri vaikuttaa ihmisten elämään tuloista riippumatta. KTM Marleen Wierenga on tutkinut tuoreessa johtamisen aineen väitöskirjassaan yrittäjyyttä köyhien keskuudessa Intiassa.

”Intialaisten köyhien maanviljelijöiden luomat innovaatiot, kuten savesta tehty jääkaappi ja pientraktori, ja näiden ympärille syntynyt yrittäjyys vähentävät monella tavalla köyhyyttä”, Marleen Wierenga kertoo.

”Köyhissä oloissa elävien ihmisten yrittäjyys on usein pienimuotoista ja perustuu siihen, että käytäntöjä kopioidaan muilta. Tulot toiminnasta ovat vähäisiä ja vaihtelevat päivittäin, ja yrittäjät ovat ryhtyneet yrittäjiksi olosuhteiden pakosta. Tällainen yrittäjyys tuo helpotusta päivittäiseen toimeentuloon, mutta sillä on vain vähän vaikutusta köyhyyden vähentämiseen.”

Toisin kuin tähänastisissa tutkimuksissa, Marleen Wierengan tutkimus on keskittynyt innovatiivisiin yrittäjiin, jotka ovat kehittäneet innovaation helpottamaan omaa arkeaan ja perustaneet yrityksen innovaation kaupallistamiseksi.

Tutkimustaan varten Wierenga toteutti kuuden viikon kenttämatkan Intiaan, jonka aikana hän tapasi yrittäjiä, heidän asiakkaitaan sekä organisaatioita, jotka tukevat yrittäjiä paikallisesti.

”Halusin ymmärtää, miten innovatiivisten yrittäjien yritykset kasvavat. Vaikka jokainen yrittäjä kamppailee resurssipulan kanssa, köyhien yrittäjien toimintaa rajoittavat lisäksi suppea sosiaalinen pääoma, puutteellinen talousosaaminen ja vähäiset ennakkotiedot yrittäjyydestä sekä kapeat kulttuuriset normit. Vierailemalla yrittäjien luona sain paremman kokonaiskäsityksen heidän tilanteestaan.”

Tukea heille, joilla on edellytykset onnistua yrittäjinä

Nyt julkaistava väitöstutkimus osoittaa, että käytännön haasteisiin liittyvä kohdennettu tuki on tärkeää, jotta ruohojuuritason yrittäjät voivat toteuttaa yrittäjyyttään täysimittaisesti. Sen lisäksi olennaista on luoda yhteyksiä köyhien yrittäjien ja muun yhteiskunnan välille. Esimerkiksi asiantuntijoiden ja opiskelijoiden osaaminen voi olla arvokasta. Osaamisen lisäksi tällaiset yhteydet parantavat yrittäjien asemaa yhteiskunnassa ja lisäävät solidaarisuutta eri yhteiskuntaluokkien välillä.

”On hyvä muistaa, että yrittäjyys ei sovi kaikille eikä se ole takuuvarma ratkaisu köyhyyden vähentämiseen. Sen sijaan on tärkeää tukea niitä, joilla on edellytyksiä onnistua yrittäjinä. Yrittäjyys voi olla toimiva ratkaisu köyhyyden vähentämiseen silloin, kun tietyt perusedellytykset täyttyvät. Yrittäjällä tulee olla innovatiivinen liikeidea, pääsy merkittävän tuen äärelle sekä yrittäjyyttä tukeva ympäristö,” Marleen Wierenga sanoo.

Väitöskirjatutkimus korostaa innovatiivisten köyhien yrittäjien roolia. Kun yritys kasvaa, yrittäjä itse pääsee pois köyhyydestä ja voi turvata paremman toimeentulon omalle perheelleen. Sen lisäksi hän on avainasemassa luomassa ratkaisuja, jotka ovat merkityksellisiä köyhyysolosuhteissa eläville ihmisille. Toisaalta yrittäjät ovat myös tärkeitä luomaan työpaikkoja yhteisöjensä jäsenille.

KTM Marleen Wierengan väitöstutkimus tarkastetaan perjantaina 29.5.2020. Tilaisuutta voi seurata Zoom-yhteydellä (linkki väitöstapahtumassa lähempänä väitöspäivää).

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: