Väisälä-palkinto professori Mika Sillanpäälle

Sillanpää on tutkimuksillaan edistänyt tieteenalaa. Palkinnon arvo on 15 000 euroa.
mika_sillanpaa_11_fi.jpg

Suomalainen Tiedeakatemia on myöntänyt vuoden 2015 Väisälän palkinnon professori Mika Sillanpäälle.

Väisälän palkintoja jaetaan vuosittain 1-3 aktiivivaiheessa olevalle, jo ansioituneelle tutkijalle. Palkinnot myöntää Tiedeakatemian hallitus Väisälän rahastosta. Palkintoja on jaettu vuodesta 2000.

Sillanpää väitteli Teknillisestä korkeakoulusta 2005 ja on sen jälkeen työskennellyt post doc –tutkijana Amerikassa ja akatemiatutkijana Suomessa. Sillanpään artikkeleita on julkaistu mm. Nature-lehdessä, Sciencessä ja Physical Reviews Letters -lehdessä. Sillanpää nimitettiin Aalto-yliopiston fysiikan professoriksi vuonna 2012.

Aalto-yliopistolla Mika Sillanpää johtaa Quantum Nanomechanics -tutkimusryhmää, joka työskentelee kvanttirajan opto- ja nanomekaniikan sekä matalien lämpötilojen mesoskooppisessa fysiikan parissa. Professori Sillanpää on myös ryhmänjohtaja Low Temperature Quantum Phenomena and Devices -huippuyksikössä.

Sillanpää kertoo Suomen Tiedeakatemialle, että hän on aina ollut kiinnostunut luonnosta.

- On valtava ilo havaita tämä kaunis koneisto toiminnassa, ja ymmärtää sen piirteitä yleisistä loogisista periaatteista lähtien. Tästä syystä päätin ryhtyä kokeelliseksi fyysikoksi. Olen haaveillut elämästä, jota nyt elän, Sillanpää sanoo Suomen Tiedeakatemialle.

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.