Vahvista tiimisi vuorovaikutusta ja muutosjoustavuutta

Stressi heikentää hyvinvointiamme, luovuuttamme ja muutoskykyämme. Radikaali luovuus järjesti kaksi työpajaa kehollisten harjoitusten menetelmistä, jotka rakentavat yhteisöllistä joustavuutta ja uudistumista. Voit kokeilla harjoituksia tiimisi kanssa.
Abstract illustration for embodied intelligence toolbox by Anna Muchenikova.
Kuvitus: Anna Muchenikova

Vuonna 2022 aaltolaiset pääsivät kokeilemaan menetelmiä, joiden tavoitteena on vahvistaa tiimin vuorovaikutusta ja rakentaa yhteenkuuluvuuden tunnetta. Keholliset harjoitukset auttavat rauhoittumaan ja keskittymään käsillä olevaan hetkeen. Silloin esille voi nousta ideoita, jotka tukahtuvat kiireisen arjen työrutiineissa.

Keholliset harjoitukset rakentavat jaettua turvallisen tilan kokemusta ja itsetietoisuutta, jotka lisäävät joustavuutta ja epävarmuuden sietokykyä. Ne perustuvat tutkija Otto Scharmerin systeemisen muutoksen johtamismalliin, U-teoriaan, ja siihen liittyvään Social Presencing Theater -metodologiaan.

Osa Aalto-yliopistossa kokeilluista harjoituksista ja niiden synnyttämistä opeista on dokumentoitu englanniksi kaikille avoimelle verkkosivustolle. Sivut julkaistaan suomeksi loppukeväällä 2023.

Kiinnostaisiko sinua oppia lisää kehollisista harjoituksista?

Tiiminvetäjälle hyvä tiimitasoinen vuorovaikutus on keino rakentaa uutta luovaa yhteistyötä, joka voi johtaa oivalluksiin ja uusiin näkökulmiin. Se tukee meitä myös kokeilemaan uusia ideoita.

Olemme perustaneet Embodied Practices -yhteisön (kirjautuminen edellyttää Aalto-tunnuksia) kehollisista harjoituksista kiinnostuneille Aalto Socialiin, Aalto-yliopiston uuteen, sisäiseen sosiaaliseen mediaan, jota pilotoidaan  2023.

Lisätietoja:

Riikka Mäkikoskela
Head of Radical Creativity
[email protected]

Carita Pihlman
Head of People and Organization
[email protected]

Kehollisia harjoituksia kokeiltiin kahdessa Radikaalin luovuuden tiimin järjestämässä Capacity Building of Creative Radicals (CBCR) -työpajassa.

Abstract illustration for embodied intelligence toolbox by Anna Muchenikova.

Capacity Building of Creative Radicals: removing barriers to organisational creativity

A strategic, experimental initiative within Radical Creativity to take further steps towards a more experimental culture.

Embodied practices for teams
Radical creativity illustration: Anna Muchenikova

Radikaali luovuus

Rakennamme vahvan, luovan yhteisön tukemaan uutta ajattelua.

Strategiamme

Neljä iloista henkilöä juo kahvia ulkona ja heiluttaa kameralle.j
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Kahvia kiltahuoneella ja chattia Telegramissa – Pienet teot voivat auttaa psykologisesti turvallisen ilmapiirin luomisessa

Psykologisen turvallisuuden luominen ei ole pelkästään hyödyllistä – se on elintärkeää.
palkalaskija
Yliopisto Julkaistu:

Nokian Renkaat lahjoittaa 200 000 euroa Kauppakorkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu käytettäväksi Nokian Renkaiden ja Jukka Moision stipendeinä ulkomaisiin vaihto-ohjelmiin lähteville maisteriopiskelijoille.
Two students watching measurements from a computer
Opinnot Julkaistu:

Health Technology Engineering -ohjelma antaa valmiudet kehittää innovatiivisia teknisiä ratkaisuja terveyteen liittyviin ongelmiin

Uudessa maisteriohjelmassa yhdistyvät tekninen osaaminen ja käytännön ymmärrys terveyteen liittyvissä kysymyksissä.
Liituraitapukuinen mies seisoo betoniseinän edessä kädet taskuissa
Yliopisto Julkaistu:

Vesa Kemppainen: ”Työelämässä tärkeä ominaisuus on mielenkiinto uusia asioita kohtaan”

Alumnitarina: Fiskars Groupin Art Director Vesa Kemppainen pitää tärkeänä työelämätaitona luovuutta ja kykyä luovaan päätöksentekoon.