Vahvat verkostot vauhdittavat yrityksiä kasvun tielle

Aalto-yliopiston oma yrityskiihdyttämö Aalto Start-Up Center on 20-vuotisen taipaleensa aikana osallistunut yli 900 alumniyrityksen kasvutarinaan.
1_fi_fi.jpg

Start-Up Centerissä olleiden alumniyritysten kehitystä on seurattu kiihdyttämövaiheen jälkeen aina vuodesta 2003. 500 seuratusta alumnista jopa 83 % on edelleen toimivia yrityksiä. ”Alumniyritykset ovat selvityksen mukaan olleet keskimäärin varsin kannattavia. Lisäksi nopeasti kasvavia, gaselliyrityksen kasvuehdon täyttäviä yrityksiä on keskimäärin noin kolmannes joukosta. Yrityksiä on yli 100 toimialalta, mutta niiden toiminta keskittyy kuitenkin vahvasti it-alalle sekä liikkeenjohdon konsultoinnin palveluihin”, summaa Start-Up Centerin projektijohtaja Marika Paakkala.

Viimeisimmän, tilikausia 2013-2016 tarkastelleen selvityksen mukaan gasellien määrä ja osuus olivat selvässä kasvussa edelliseen nelivuotiskauteen verrattuna. Gaselliyrityksen kasvuehdon täyttäviä yrityksiä oli yhteensä 48, mikä on seitsemän enemmän kuin edellisellä kaudella, ja enemmän kuin kertaakaan aiemmin tutkittujen vuosien aikana.

Yritysten kasvutilastot osoittavat, että uusilla yrityksillä myynnin määrä ja liiketoiminnan tulos vaihtelevat suuresti eri vuosina, riippuen siitä, kuinka kasvun johtamisessa onnistutaan. ”Start-Up Centerin toiminnan voidaan katsoa tasoittavan tätä kasvun vaihtelua, ja kasvu on pitkäjänteisempää”, Paakkala toteaa. “Tämä siksi, että pystymme ennakoimaan kokemusperäisesti yrityksen potentiaalisia kehityskulkuja ja osoittamaan yrittäjille mahdollisia kompastumisen paikkoja”, Paakkala jatkaa.

Työkaluja yrityksen kehittämiseen

Start-Up Centerin resepti yritysten tukemiseen onkin selkeä.

”Ennen kaikkea tarjoamme yrityksille laadukkaita asiakasverkostoja ja kumppanuuksia, joista yritykset hyötyvät vielä pitkään kiihdyttämöajan jälkeenkin”, Paakkala sanoo. ”Sen lisäksi erityisen arvokasta yrittäjille ovat työkalut, joiden avulla he voivat itse kehittää yritystään pitkällä aikavälillä, liittyivätpä ne sitten johtamiseen, markkinointiin tai vaikkapa rekrytointiin.”

Yksi Start-Up Centerin alumneista on liikkeenjohdon konsulttiyritys Gemic Oy, joka on kasvanut kannattavasti jo kuuden vuoden ajan.

”Kasvumme kannalta ratkaisevia tekijöitä ovat olleet kansainvälisyys heti ensimmäisestä päivästä alkaen, tinkimättömyys ajattelun ja työn laadusta, sekä osaavien ja monialaisten kulttuuri- ja ihmistieteilijöiden rekrytoiminen”, kertoo Gemicin toimitusjohtaja Sakari Tamminen.

Suurin haaste Gemicin kasvun tiellä on ollut huippuluokan ajattelijoiden löytäminen ja palkkaaminen. Tammisen mukaan kiihdyttämö voi tukea yritystä alkuvaiheessa parhaiten paitsi tarjoamalla toimitilat, myös erityisesti tärkeitä kontaktiverkostoja.

Yritys on tanskalaisen Børsen-lehden määritelmän mukaan gaselli, kun se täyttää seuraavat ehdot: Yrityksen liikevaihdon tulee kasvaa yli 100 prosenttia neljän perättäisen tilinpäätöksen sisällä, liikevaihto ei saa supistua yhtenäkään neljästä vuodesta edelliseen verrattuna, liikevaihdon tulee olla yli 135 000 euroa jokaisena neljänä tilivuotena ja liiketoiminnan tuloksen tulee olla positiivinen.

Start-Up Centerissä luokitellaan ns. gaselliyritykset neljään eri ryhmään. Näistä aikuiset gasellit ovat isoja ja kasvavat kannattavasti, eli täyttävät kaikki Børsen-lehden ehdot. Tuhlaajagasellit ovat isoja, mutta ne eivät kasva kannattavasti. Vasat ovat vielä pieniä, mutta kasvavat kannattavasti. Keskoset puolestaan ovat pieniä ja kasvavat, mutta eivät vielä kannata.

Lisätiedot:

Marika Paakkala
projektijohtaja
Aalto Start-Up Center

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa tietoliikenteessä vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi langaton viestintä.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Mikkelin kampuksen alumnit juhlistivat International Business -ohjelman 35-vuotista olemassaoloa

Yli 200 BBA-/BScBA-ohjelman alumnia saapui juhliin Kauppakorkeakoululle Otaniemeen.