Uutta tietoa luovien alojen yrittäjyydestä Itämeren alueella

CEMAT on tutkimuskumppanina Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Pienyrityskeskuksen koordinoimassa CREAENT-hankkeessa

CREAENT-hankkeen tavoitteena on kehittää luovien alojen yrittäjyyskoulutuksen ja verkottumisen toimintamalleja Suomen, Ruotsin, Viron ja Latvian korkeakouluille. Hankkeen tutkimusosion tulokset on julkaistu kahtena Aalto-yliopiston julkaisusarjan raporttina.

Raportti  ”Perceptions of entrepreneurship among future creative professionals – results of a survey for University Students in Finland, Estonia and Latvia” tarkastelee luovien alan opiskelijoiden näkökulmia yrittäjyyteen. Suomen, Viron ja Latvian korkeakouluopiskelijoille suunnatun kyselytutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa ja ymmärrystä siitä, miten opiskelijat kokevat luovien alojen yrittäjyyden uravaihtoehtona, miten he arvioivat yrittäjävalmiuksiaan ja millaiseksi he kokevat yliopistojen tarjoaman yrittäjyyskoulutuksen.

Raportissa ”Creative entrepreneurs’ perceptions about entrepreneurial education” paneudutaan luovien alojen yrittäjien näkemyksiin omista yrittäjyyteen liittyvistä koulutus- ja tukitarpeistaan sekä olemassa olevan koulutustarjonnan vastaavuudesta näihin tarpeisiin. Lisäksi kartoitettiin yritysten toiveita koulutuksen sisällön, menetelmien ja muodon suhteen. Tutkimusta varten haastateltiin yhteensä 74 yrittäjää Suomessa, Ruotsissa, Virossa ja Latviassa.

Sähköiset versiot raporteista ovat saatavilla Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun kirjaston sivuilla:

Creative entrepreneurs’ perceptions about entrepreneurial education

CREAENT (Creative Entrepreneurship Network) -projekti tarjoaa yliopistoille välineitä edistää entistä tehokkaammin opiskelijoiden yrittäjähenkisyyttä ja tukea innovatiivisten luovien alan yritysten kasvua ja kehitystä. Hanketta rahoittavat Central Baltic Interreg IV A Programme 2007–2013, Euroopan aluekehitysrahasto ja Varsinais-Suomen liitto ja sitä koordinoi Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Pienyrityskeskus. Hankkeen partnereita ovat Tallinnan teknillinen yliopisto, Tarton yliopisto sekä Tukholman kauppakorkeakoulun Riian yksikkö Latviassa. Kolmivuotinen hanke käynnistyi marraskuussa 2009 ja se päättyy lokakuussa 2012.

Lisätietoa julkaisuista:  Luovien alojen yrittäjyys vahvassa kasvussa Suomessa ja Baltian maissa

Lisätietoa: Päivi Karhunen [email protected]

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024