Uusin Aalto University Magazine sukeltaa näkymättömään

Syyskuun numero kysyy, tekisimmekö toisenlaisia päätöksiä, jos näkisimme pinnan alle ja tietäisimme paremmin.
Kolme kappaletta kumpaakin kieliversiota, suomenkielisiä ja englanninkielisiä, kuvattuna ulkona auringonvalossa, puolukanvarpujen ja sammalten päällä. Kuva: Anni Kääriä.
Kuva: Anni Kääriä

Lehden teema mukailee tämänvuotisen Designs for a Cooler Planet -festivaalin teemaa, näkymättömyyttä.

Avauksia-palstalla Riikka Mäkikoskela sanoo näkymättömyyden olevan itselleen visuaalisen alan tutkijana ja opettajana vaikea, jopa pelottava asia. Mäkikoskela on radikaalin luovuuden vetäjä Aallossa. ”Yliopistossa olemme jatkuvasti näkymättömyyden reunoilla. - - Tarvitaan rohkeutta suhtautua näkymättömään ja tuntemattomaan uudella tavalla - - hullujenkin ideoiden kautta. - - Vanhasta luopuminen synnyttää uutta. Luovu ja uusi muodostavat sanan luovuus.”

Lehden pääartikkeli käsittelee vuorovaikutusta ja vallankäyttöä. Kolmen eri alan tutkijat – Einat Amir, Astrid Huopalainen ja Matti Nelimarkka – kertovat vallankäytöstä, joka ei aina näy.

Kuka-palstalla tapaamme taiteen tohtorin ja alumnin Alma Muukka-Marjovuon, jonka monipuolinen ura taiteiden parissa on johtanut opetusneuvoksen tehtävään Opetushallituksessa.

Mukana matkassa -kuvareportaasi sukeltaa luovuuden lähteille: Aalto-yliopisto avaa radikaalin luovuuden käsitettä pian valmistuvan dokumenttielokuvan keinoin.

Keskustelua-palstalla tutkija Maria Joutsenvirta ja professori Jani Romanoff tarkastelevat työelämästä tuttua muotikäsitettä resilienssiä, josta tuntuu muodostuneen yksilölle enemmän velvollisuus kuin jaksamista ja hyvinvointia edistävä olotila.

Lehden tiedeartikkeleissa paneudutaan muun muassa suomalaisen saven mahdollisuuksiin keventää betonin ilmastokuormaa sekä pienenpieniin sensoreihin, joista voi olla apua maanviljelijöille ja metsätaloudessa.

Lue näköislehti issuu.com-sivustolla

Artikkeleita on julkaistu osoitteessa aalto.fi/magazine

Irtonumeroita on saatavilla kampuksella.

Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
Ahomansikka
Kampus Julkaistu:

Ihmisten, kasvien ja pölyttäjien kampus

Aalto-yliopiston kampusluontoa hoidetaan monimuotoisuus ja luontotyyppien ominaislajisto huomioiden.