Uusin Aalto University Magazine on toivon teemanumero

Huhtikuun lehdessä kerromme, miten tiede ja taide voivat toimia toivon työkaluina.
Lehden molemmat kieliversiot ovat esillä uudessa lehtitelineessä, joka on kuvattu punatiliiseinää vasten.ä
Lehtiä on saatavilla kampuksella muun muassa uusista jakelutelineistä, joista yksi on sijoitettu Väreen käytävälle. Kuva: Anni Kääriä.

Avauksia-palstalla Kemian tekniikan korkeakoulun dekaani Kristiina Kruus puhuu toivon teknologiasta, uudenlaisesta ajattelutavasta, jossa otetaan oppia luonnon resurssiviisaudesta. ”Minulle antaa erityisesti toivoa se, että likaavana ja raskaana teollisuutena aiemmin nähty kemian tekniikka kiinnostaa nyt nuoria, koska tähtäämme uudenlaisiin puhtaisiin ratkaisuihin.”

Lehden pääartikkeli käsittelee niin sanottua vihreää vetyä: mitä se tarkoittaa, ja voiko se mullistaa energiatalouden.

Kuka-palstalla tapaamme Torstilan luomutilan yrittäjät, KTM Arnevi Rautasen ja diplomi-insinööri Juha Utriaisen, jotka elävät arvojensa mukaisesti maanviljelijöinä Joroisissa.

Lehden tiedeartikkeleissa kerrotaan muun muassa, miten tutkijat koettavat löytää ratkaisun antibioottiresistenssiin eli bakteerien kykyyn vastustaa antibiootteja, ja tulevaisuuden äitiys- ja lastenneuvoloista, joissa vastaanottoa voi pitää virtuaalinen avatar-hahmo.

Keskustelua-palstalla dokumentaristi, professori Susanna Helke ja arkkitehti, professori Laura Arpiainen pohtivat, miten taide voi haastaa sosiaali- ja terveysalan itsestäänselvyyksiä.

Luomme katsauksen myös valokuvataiteeseen esittelemällä neljän tuoreen taiteen maisterin teoksia, jotka olivat hiljattain esillä Valokuvataiteen museon näyttelyssä.

Aalto University Magazine 32 on ilmestynyt sekä suomeksi että englanniksi.

Lehti postitetaan kaikille sen tilanneille alumneille. Irtonumeroita on saatavilla kampuksella. Näköislehdet ovat luettavissa issuu.com-sivustolla, ja artikkeleita on julkaistu osoitteessa aalto.fi/magazine.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
Ahomansikka
Kampus Julkaistu:

Ihmisten, kasvien ja pölyttäjien kampus

Aalto-yliopiston kampusluontoa hoidetaan monimuotoisuus ja luontotyyppien ominaislajisto huomioiden.