Uusia professoreja Insinööritieteiden korkeakouluun

Kesän aikana on tehty kolme professorinimitystä konetekniikan ja rakennetun ympäristön laitoksille.
Otakaari 4

Apulaisprofessori Heikki Remes on nimitetty pysyvään Associate professor -tehtävään 1.8.2020 alkaen konetekniikan laitokselle. Professuurin ala on meritekniikka.

FT Henrikki Tenkanen on nimitetty määräaikaiseksi apulaisprofessoriksi rakennetun ympäristön laitokselle ajalle 1.9.2020–31.8.2023. Professuurin ala on geoinformaatioteknologia.

TkT Ilkka Keppo on nimitetty Associate Professor -tehtävään konetekniikan laitokselle toistaiseksi 1.11.2020 alkaen. Professuurin ala on energiajärjestelmät.

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Apurahanjakotilaisuus
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Fabian ja Jaakko Ahvenaisen rahasto palkitsi sillan- ja talonrakennusalan osaajia

Vuodelle 2024 myönnettiin yhteensä yhdeksän apurahaa.
Olli Ikkana in Otaniemi, photo by Lasse Lecklin.

Bioinspiroituja värejä ja olosuhteisiin sopeutuvia materiaaleja – Professori Olli Ikkalan kolmas EU-hanke pohjaa eläviin systeemeihin

Teknillisen fysiikan professori Olli Ikkala on saanut kolmannen kerran Euroopan tutkimusneuvoston Advanced Grant -rahoituksen. Rahoituksen suuruus on 2,5 miljoonaa euroa, ja hanke kestää viisi vuotta.
Professori Antti Oulasvirta. Kuva: Aalto-yliopisto / Jaakko Kahilaniemi
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat selvittävät, miten tekoäly saadaan ymmärtämään ihmistä paremmin

Antti Oulasvirta on saanut 2,5 miljoonan euron Euroopan tutkimusneuvoston Advanced Grant -rahoituksen käyttäjämallien tutkimiseen.