Uusia näkymiä Unite!-yliopistoverkostolle

Uniten uudet tulevat kumppaniyliopistot - Grazin teknillinen yliopisto ja Wroclawin tiede- ja teknologiayliopisto – esittäytyivät viidennessä Unite! Dialogi -tapahtumassa, jota KTH Royal Institute of Technology isännöi 8.-10.3.2022. Dialogi oli myös ensimmäinen tapahtuma, jossa Horisontti 2020 -projekti oli täysimääräisesti edustettuna.
The 5th Unite! Dialogue took place on 8-10 March 2022 hosted online by KTH.

Kaikille avoimeen kokoukseen 9.3. osallistui noin 230 tutkijaa, opiskelijaa ja henkilökunnan jäsentä seitsemästä allianssin yliopistosta sekä kahdesta tulevasta kumppaniyliopistosta. Tämä oli ensimmäinen Unite-tapahtuma laajemmalle yleisölle, jossa uudet yhteistyökumppanit olivat mukana. Uniten rehtori Tanja Brühl Darmstadtin teknillisestä yliopistosta kiteytti toiveitaan Uniten tulevasta kehityksestä tervetulopuheessaan:

– Valitsimme tälle Dialogi-tapahtumalle otsikon "New Horizons – uudet näkymät". Mielestäni se on täydellinen kehys tälle tapahtumalle, mutta myös sille, missä olemme tällä hetkellä allianssina ja mihin tähtäämme tulevaisuudessa.

Tapahtumassa esiteltiin ja keskusteltiin yliopistoverkoston nykytilasta - käsiteltiin tähänastisia saavutuksia, uutta rahoitushakemusta, tulevaisuuden tavoitteita sekä tutustuttiin kahteen tulevaan kumppaniyliopistoon.  Nyt verkoston laajentaessa ja syventäessä toimintaansa otetaan kaikki pilottivaiheen aikana kehitetty käyttöön.

Unite! Horisontti 2020 -hankkeen kokous, jossa oli mukana yli 100 osallistujaa, oli toinen tärkeä osa Dialogia. UNITE.H2020 -hankkeen tavoitteena on kehittää yhteinen, integroitu pitkän aikavälin tutkimus- ja innovaatiostrategia synergiassa Unite! Erasmus+ -hankkeen kanssa. Istunnossa yhdeksän työpaketin koordinaattorit esittelivät meneillään olevaa toimintaa ja tulevia pilottihankkeita.

– Uniten nykyisessä vaiheessa Dialogi-tapahtuma on ollut tärkeä havainnollistaessamme, kuinka voimme verkostossa ottaa käyttöön pilottivaiheessa käynnistettyjä aloitteita ja samalla jatkaa uusien toimintojen kehittämistä, joista on hyötyä Unitelle, kumppaneillemme ja eurooppalaiselle korkeakoulutukselle ja tutkimukselle, sanoi Stefan Östlund, KTH:n globaaleista suhteista vastaava johtaja ja tapahtuman isäntä.

Avoimien istuntojen lisäksi Uniten johtoryhmä ja akateeminen foorumi pitivät omat kokouksensa, johon osallistui ensi kertaa kaikki yhdeksän kumppania. UNITE.H2020 -yleiskokoukseen osallistui kumppanien lisäksi myös joukko ulkopuolisia sidosryhmiä.

● Uniten johtoryhmän kokouksessa yliopistojen rehtorit keskustelivat uuden Erasmus+ -hankkeen budjetista. He sopivat myös allekirjoittavansa virallisesti Uniten Mission Statement 2030 -lauselman. Muita aiheita olivat Eurooppa-tutkinto, Ukrainan sota ja miten tarjota pakolaisille mahdollinen uusi akateeminen koti.

● Uniten Akateeminen foorumi äänesti ja kannatti Unite! Mission Statement 2030 -lausuntoa. Kuvaus hyväksyttiin yksimielisesti. Kokouksessa keskusteltiin myös Erasmus+ -hakemuksesta, alkurahoituksesta ja opiskelijoiden osallistumisesta.

● UNITE.H2020 -yleiskokous hyväksyi verkoston yhteisen alustavan tutkimus- ja innovaatioagendan, joka viimeistellään kesäkuuhun 2022 mennessä. Yhteinen T&I-agenda koostuu T&I-strategiasta ja hankkeen aikana kehitettävistä pilottitoimista, jotka auttavat vahvistamaan yhteistä tutkimus- ja innovaatiotoimintaa Unite-verkostossa.

Dialogin aikana myös kirjoitustiimi viimeisteli Erasmus+ -hanke-ehdotusta. Ehdotus kattaa 4+2 vuoden ajanjakson, joka alkaa marraskuussa 2022. Hakuaika päättyy 22. maaliskuuta ja valintatuloksia odotetaan kesällä 2022.

– Viidennessä Dialogissa käydyt keskustelut ovat keskeisiä verkoston tulevaisuuden kannalta ja viimeaikaisen kansainvälisten tapahtumien valossa Uniten kunnioituksen, suvaitsevaisuuden, yhtenäisyyden ja edistyksen arvot tulevat olemaan vieläkin tärkeämpiä tulevina vuosina, totesi Mirko Varano, Uniten yhteyshenkilö KTH:ssa.

Koska Dialogi jouduttiin pitämään verkossa, Uniten parissa työskenteleville tarjotaan mahdollisuus tavata henkilökohtaisesti Tukholmassa kesäkuussa järjestettävässä yhteisötapahtumassa, jolloin työryhmät ja työpakettien edustajat pitävät useita kokouksia kolmen päivän aikana.

Seuraavaa Unite! Dialogia isännöi Politecnico di Torino syyskuussa 2022, ja se on pilottivaiheen viimeinen tapahtuma.

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: