Uusi työelämäprofessori edistää kiertotaloutta jätevesien puhdistuksessa

Anna Mikola (TkT) on nimitetty Professor of Practice -tehtävään Insinööritieteiden korkeakouluun yhdyskuntajätevesien puhdistuksen alalle 1.11.2018 alkaen.
Professor of Practice Anna Mikola Aalto University ENG photo: Annamari Tolonen

Viisivuotinen tehtävä on rahoitettu lahjoitusvaroin. Professuurin rahoittajia ovat Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä HSY, Maa- ja vesitekniikan tuki ry, Vesilaitosyhdistys, HS-Vesi, Vaasan Vesi, Mikkelin vesilaitos, Lappeenrannan Energia Oy, Kuopion Vesi, Porvoon vesi, Jyväskylän seudun puhdistamo Oy ja Turun seudun puhdistamo Oy.

Uuden työelämäprofessorin tavoitteena on vahvistaa kokonaisvaltaisesti jätevesialan tutkimusta ja kehitystä sekä edistää tutkimuksesta lähtevän yritystoiminnan syntymistä. Yhteistyöllä vesilaitosten ja yritysten kanssa pyritään tunnistamaan niiden käytännön tarpeista lähteviä kehitys- ja tutkimuskohteita.

“Jätevesien käsittelyssä on meneillään murros, jossa puhdistamot muuttuvat monipuolisiksi resurssitehtaiksi. Jätevesistä voidaan ottaa talteen muun muassa energiaa ja lannoitteissa hyödynnettäviä ravinteita sekä tietysti puhdistettua vettä. On hienoa, että vesihuollon toimijat haluavat kehittää kiertotaloutta edistäviä ratkaisuja ja teknologioita läheisessä yhteistyössä yliopiston kanssa”, Mikola sanoo.

Professuurin keskeisiä tutkimuskohteita ovat jäteveden puhdistusprosessin hiilijalanjäljen pienentäminen ja resurssien talteenoton tehostaminen. Näiden ohella Mikolan tutkimusalueisiin kuuluvat muun muassa haitta-aineiden, kuten mikromuovien ja lääkejäämien, poisto jätevesistä sekä kylmien lämpötilojen jätevedenkäsittelyprosessien kehittäminen.

Mikolan tavoitteena on edistää Aalto-yliopistossa kehitettävien innovaatioiden ja uusien teknologioiden käyttöönottoa sekä vauhdittaa tutkimuksesta lähtevää yritystoimintaa.

”Vesiasiantuntijuudella on maailmanlaajuista kysyntää, sillä noin 80 prosenttia maailman jätevesistä menee käsittelemättömänä luontoon. Esimerkiksi Kiina on tehnyt suunnitelmia vesihuoltojärjestelmänsä kehittämiseksi. Siellä on valtavat markkinat, joilla suomalainen kylmän ilmaston jätevedenpuhdistusosaaminen on vientivaltti”, Mikola sanoo.

Anna Mikola valmistui diplomi-insinööriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 1998 ja väitteli tohtoriksi vesihuoltotekniikasta Aalto-yliopistosta vuonna 2013. Hän työskennellyt osa-aikaisena tutkijatohtorina Aalto-yliopistossa keskittyen yhdyskuntajätevesien käsittelyyn. Lisäksi Mikolalla on yli 15 vuoden kokemus vesihuollon suunnittelun konsulttina Kiuru&Rautiainen Oy:ssä sekä suunnittelu- ja konsultointiyritys Rambollissa.

Professuuri sijoittuu Aalto-yliopiston vesi- ja ympäristötekniikan tutkimusryhmään Insinööritieteiden korkeakoulun Rakennetun ympäristön laitokselle.

Lisätietoja:

Anna Mikola, Professor of Practice (yhdyskuntavesien puhdistuksen tekniikat)
040 717 6552, [email protected]

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.