Uusi teknologiakasvatuksen professori innostaa nuoria tekniikan aloille

Työelämäprofessori Maria Clavert edistää teknologiaopetusta peruskoulusta yliopistotasolle ja opettajankoulutukseen asti.
Maria Clavert

Kasvatustieteen tohtori Maria Clavert (s. 1986) on nimitetty uuteen teknologiakasvatuksen Professor of Practice -tehtävään Aalto-yliopiston Design Factorylle ajalle 1.6.2018–31.5.2023.

Teknologiakasvatus tuottaa ymmärrystä teknologian sovellusmahdollisuuksista, toimintaperiaatteista ja teknologisista ympäristöistä sekä innostaa nuoria luonnontieteiden ja tekniikan opintojen pariin.

”Suomessa on meneillään positiivinen rakennemuutos, jonka seurauksena korkean teknologian huippuosaajia tarvitaan yhä enemmän. Aalto-yliopiston tavoitteena on edistää teknologiakasvatusta kaikilla koulutusasteilla sekä kehittää opettajien koulutusta alalla. Uudella professorilla on tässä työssä tärkeä yhteiskunnallinen tehtävä”, sanoo Aalto-yliopiston opetuksesta vastaava vararehtori Eero Eloranta.

Maria Clavert on työskennellyt vuodesta 2010 alkaen Aalto Design Factoryllä kehitysasiantuntijana. Hän on myös ollut perustamassa poikkitieteellistä Aaltonaut-sivuaineohjelmaa sekä toiminut opettajien pedagogisena mentorina.

”Teknologiaosaaminen on Suomen kilpailuvaltti ja Aalto-yliopisto on alan kärkitoimijoita. Tavoitteeni on, että Aallon teknologia-alojen opetukseen liittyvä asiantuntemus ja kehitystyö tunnustetaan paitsi Suomessa myös kansainvälisesti”, Clavert sanoo.

Clavert uskoo, että lisäämällä tietoisuutta teknologian tarjoamista mahdollisuuksista voidaan vastata teknologiakasvatuksen haasteisiin – kuten siihen, miten saada enemmän tyttöjä hakeutumaan alan opintoihin.

”Meidän täytyy saada jo peruskouluissa ja lukioissa näkyville, miten teknologia liittyy globaalien haasteiden ratkaisuun, innovaatiotoimintaan ja yrittäjyyteen. Teknologiakasvatus on monitieteistä ja koskettaa kaikkien alojen osaajia. Se valmentaa tulevaisuuden muutoksentekijöitä”, Clavert sanoo.

Clavertin tavoitteena on myös tukea Aalto-yliopiston opettajia, jotka toimivat teknologiakasvatuksen pioneereina. Hän tahtoo olla mukana viemässä eteenpäin erityisesti kandidaattitason perusopintoja.

“Peruskurssien opetuksen kehittäminen on usein haastavaa suurten opiskelijamäärien ja rajallisten resurssien takia. Aalto-yliopistossa on kuitenkin hienoja näyttöjä teknologia-alojen perusopetuksen uudistamisesta, esimerkiksi monitieteisestä yhteisopettamisesta opiskelijoiden projektityöskentelyyn perustuvalla Sähköpaja-kurssilla”, Clavert sanoo.

Jane ja Aatos Erkon säätiö on lahjoittanut professuurin perustamiseen 300 000 euroa. Aalto-yliopiston lisäksi Helsingin yliopisto on perustamassa teknologiakasvatuksen professuuria.

Yhteystiedot:

Maria Clavert
Professor of Practice
[email protected] 
+358 50 521 3044

Lisää tästä aiheesta

Aalto Thesis is a multidisciplinary program for making the master's thesis.
Yhteistyö, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Aalto Thesis: Monitieteistä yhteistyötä ja työelämärelevanssia vahvistamassa

Aalto Thesis on ainutlaatuinen mahdollisuus toteuttaa maisterin opinnäytetyö todelliselle työelämän organisaatiolle osana monitieteistä projektia elämiseen tarkoitetun apurahan turvin.
Accountorille räätälöidyn opiskelijaprojektin tiimi
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijat tutkivat taloushallinnon ohjelmistojen automaatiomahdollisuuksia

Accountorille tehdystä toimeksiannosta syntyi ohjelmistojen automaatiokyvykkyyksiä arvioiva mittaristo.
Yliopistonlehtori Panu Erästö. Kuva: Terhi Ollikainen / Aalto-yliopisto
Opinnot Julkaistu:

Yliopistonlehtori Panu Erästö on digitalisoinut tilastotieteen peruskurssien opiskelua

Opetusvideot näyttävät, miten esimerkiksi Excel toimii, jolloin siihen ei tarvitse käyttää aikaa luokassa.
Kuva: Sanna Lehto
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Miten katkaista haavoittuvaisuusketju

Claudia Garduño ja AaltoLAB Mexico selvittivät, kuinka empatian, tiiviin kuuntelemisen ja muotoiluajattelun avulla voidaan löytää alkuperäisyhteisön keskeisimmät ongelmat.
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu