Uutiset

Uusi teknologiakasvatuksen professori innostaa nuoria tekniikan aloille

Työelämäprofessori Maria Clavert edistää teknologiaopetusta peruskoulusta yliopistotasolle ja opettajankoulutukseen asti.
Maria Clavert

Kasvatustieteen tohtori Maria Clavert (s. 1986) on nimitetty uuteen teknologiakasvatuksen Professor of Practice -tehtävään Aalto-yliopiston Design Factorylle ajalle 1.6.2018–31.5.2023.

Teknologiakasvatus tuottaa ymmärrystä teknologian sovellusmahdollisuuksista, toimintaperiaatteista ja teknologisista ympäristöistä sekä innostaa nuoria luonnontieteiden ja tekniikan opintojen pariin.

”Suomessa on meneillään positiivinen rakennemuutos, jonka seurauksena korkean teknologian huippuosaajia tarvitaan yhä enemmän. Aalto-yliopiston tavoitteena on edistää teknologiakasvatusta kaikilla koulutusasteilla sekä kehittää opettajien koulutusta alalla. Uudella professorilla on tässä työssä tärkeä yhteiskunnallinen tehtävä”, sanoo Aalto-yliopiston opetuksesta vastaava vararehtori Eero Eloranta.

Maria Clavert on työskennellyt vuodesta 2010 alkaen Aalto Design Factorylla kehitysasiantuntijana. Hän on myös ollut perustamassa poikkitieteellistä Aaltonaut-sivuaineohjelmaa sekä toiminut opettajien pedagogisena mentorina.

”Teknologiaosaaminen on Suomen kilpailuvaltti ja Aalto-yliopisto on alan kärkitoimijoita. Tavoitteeni on, että Aallon teknologia-alojen opetukseen liittyvä asiantuntemus ja kehitystyö tunnustetaan paitsi Suomessa myös kansainvälisesti”, Clavert sanoo.

Clavert uskoo, että lisäämällä tietoisuutta teknologian tarjoamista mahdollisuuksista voidaan vastata teknologiakasvatuksen haasteisiin – kuten siihen, miten saada enemmän tyttöjä hakeutumaan alan opintoihin.

”Meidän täytyy saada jo peruskouluissa ja lukioissa näkyville, miten teknologia liittyy globaalien haasteiden ratkaisuun, innovaatiotoimintaan ja yrittäjyyteen. Teknologiakasvatus on monitieteistä ja koskettaa kaikkien alojen osaajia. Se valmentaa tulevaisuuden muutoksentekijöitä”, Clavert sanoo.

Clavertin tavoitteena on myös tukea Aalto-yliopiston opettajia, jotka toimivat teknologiakasvatuksen pioneereina. Hän tahtoo olla mukana viemässä eteenpäin erityisesti kandidaattitason perusopintoja.

“Peruskurssien opetuksen kehittäminen on usein haastavaa suurten opiskelijamäärien ja rajallisten resurssien takia. Aalto-yliopistossa on kuitenkin hienoja näyttöjä teknologia-alojen perusopetuksen uudistamisesta, esimerkiksi monitieteisestä yhteisopettamisesta opiskelijoiden projektityöskentelyyn perustuvalla Sähköpaja-kurssilla”, Clavert sanoo.

Jane ja Aatos Erkon säätiö on lahjoittanut professuurin perustamiseen 300 000 euroa. Aalto-yliopiston lisäksi Helsingin yliopisto on perustamassa teknologiakasvatuksen professuuria.

Yhteystiedot:

Maria Clavert
Professor of Practice
[email protected] 
+358 50 521 3044

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Nainen ja mies huoltavat Konecranesin nosturia. Lähde: Konecranesin kuvapankki
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun opiskelijakaksikko tarttui Konecranesin rekrytointihaasteisiin

”Saatujen tulosten avulla kehitämme, tarkennamme ja kohdistamme käynnissä olevia ja tulevia rekrytointikampanjoita.”
Three students eating a snack and discussing over a computer on a rooftop terrace.
Opinnot Julkaistu:

Opiskelijoille: Opi kieliä ja kulttuurienvälistä osaamista Unite!-yliopistoverkoston verkkokursseilla. Hae nyt syksyn kursseille!

Unite-yliopistoverkosto tarjoaa kaikille Aalto-yliopiston opiskelijoille avoimia kielen, viestinnän ja globaalin osaamisen verkkokursseja.
Sakari Harjunpää ja Valentin Rainio Sähköpajalla
Opinnot Julkaistu:

Aalto-yliopiston opiskelijoiden Robosiili nappasi ykkössijan robottikilpailussa

Sähkötekniikan korkeakoulun opiskelijat Valentin Rainio ja Sakari Harjunpää rakensivat Robosiilin suositulla Sähköpajakurssilla.
Opiskelijoita tekemässä tiimityötä. Kuva: Aalto-yliopisto / Mikko Raskinen
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Tableau tarjosi opiskelijoille oppia data-analytiikasta

Aalto-yliopiston ja Turun yliopiston opiskelijat kilpailivat toisiaan vastaan liiketoiminnan analysointihaasteen parissa.