Uusi teknologiakasvatuksen professori innostaa nuoria tekniikan aloille

Työelämäprofessori Maria Clavert edistää teknologiaopetusta peruskoulusta yliopistotasolle ja opettajankoulutukseen asti.
Maria Clavert

Kasvatustieteen tohtori Maria Clavert (s. 1986) on nimitetty uuteen teknologiakasvatuksen Professor of Practice -tehtävään Aalto-yliopiston Design Factorylle ajalle 1.6.2018–31.5.2023.

Teknologiakasvatus tuottaa ymmärrystä teknologian sovellusmahdollisuuksista, toimintaperiaatteista ja teknologisista ympäristöistä sekä innostaa nuoria luonnontieteiden ja tekniikan opintojen pariin.

”Suomessa on meneillään positiivinen rakennemuutos, jonka seurauksena korkean teknologian huippuosaajia tarvitaan yhä enemmän. Aalto-yliopiston tavoitteena on edistää teknologiakasvatusta kaikilla koulutusasteilla sekä kehittää opettajien koulutusta alalla. Uudella professorilla on tässä työssä tärkeä yhteiskunnallinen tehtävä”, sanoo Aalto-yliopiston opetuksesta vastaava vararehtori Eero Eloranta.

Maria Clavert on työskennellyt vuodesta 2010 alkaen Aalto Design Factorylla kehitysasiantuntijana. Hän on myös ollut perustamassa poikkitieteellistä Aaltonaut-sivuaineohjelmaa sekä toiminut opettajien pedagogisena mentorina.

”Teknologiaosaaminen on Suomen kilpailuvaltti ja Aalto-yliopisto on alan kärkitoimijoita. Tavoitteeni on, että Aallon teknologia-alojen opetukseen liittyvä asiantuntemus ja kehitystyö tunnustetaan paitsi Suomessa myös kansainvälisesti”, Clavert sanoo.

Clavert uskoo, että lisäämällä tietoisuutta teknologian tarjoamista mahdollisuuksista voidaan vastata teknologiakasvatuksen haasteisiin – kuten siihen, miten saada enemmän tyttöjä hakeutumaan alan opintoihin.

”Meidän täytyy saada jo peruskouluissa ja lukioissa näkyville, miten teknologia liittyy globaalien haasteiden ratkaisuun, innovaatiotoimintaan ja yrittäjyyteen. Teknologiakasvatus on monitieteistä ja koskettaa kaikkien alojen osaajia. Se valmentaa tulevaisuuden muutoksentekijöitä”, Clavert sanoo.

Clavertin tavoitteena on myös tukea Aalto-yliopiston opettajia, jotka toimivat teknologiakasvatuksen pioneereina. Hän tahtoo olla mukana viemässä eteenpäin erityisesti kandidaattitason perusopintoja.

“Peruskurssien opetuksen kehittäminen on usein haastavaa suurten opiskelijamäärien ja rajallisten resurssien takia. Aalto-yliopistossa on kuitenkin hienoja näyttöjä teknologia-alojen perusopetuksen uudistamisesta, esimerkiksi monitieteisestä yhteisopettamisesta opiskelijoiden projektityöskentelyyn perustuvalla Sähköpaja-kurssilla”, Clavert sanoo.

Jane ja Aatos Erkon säätiö on lahjoittanut professuurin perustamiseen 300 000 euroa. Aalto-yliopiston lisäksi Helsingin yliopisto on perustamassa teknologiakasvatuksen professuuria.

Yhteystiedot:

Maria Clavert
Professor of Practice

URL kopioitu

White Aalto logo with exclamation mark standing in the middle of Otaniemi campus in the summertime
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-korkeakoulusäätiö laskee liikkeeseen kaksi joukkovelkakirjalainaa yhteismäärältään 150 miljoonaa euroa

Joukkovelkakirjalainoista saatavat varat käytetään pääasiassa kiinteistöinvestointien rahoittamiseksi otettujen lainojen jälleenrahoitukseen sekä lisäksi yleisiin tarpeisiin.
Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Photo collage of some of the actions funded by the Sustainability Action Booster grant
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto rahoittaa opiskelijoiden kestävyystoimia kymmenillä tuhansilla vuodessa - "Tällaista emme ole nähneet muualla"

Aalto-yliopiston Sustainability Action Booster on apuraha, joka tukee opiskelijoiden ideoimia kestävän kehityksen projekteja kampuksella ja sen ulkopuolella.
Potrettikuva Suzanne Innes-Stubbista, hän hymyilee ja katsoo kohti kameraa
Nimitykset, Yliopisto Julkaistu:

Suzanne Innes-Stubb nimitetty johtavaksi työelämäasiantuntijaksi Aalto-yliopiston kauppakorkeakouluun

Yritysjuridiikan asiantuntija Innes-Stubb vahvistaa Kauppakorkeakoulun osaamista vastuullisessa yritystoiminnassa. Hän aloittaa tehtävässä syyskuun alussa.