Uusi teknologiakasvatuksen professori innostaa nuoria tekniikan aloille

Työelämäprofessori Maria Clavert edistää teknologiaopetusta peruskoulusta yliopistotasolle ja opettajankoulutukseen asti.
Maria Clavert

Kasvatustieteen tohtori Maria Clavert (s. 1986) on nimitetty uuteen teknologiakasvatuksen Professor of Practice -tehtävään Aalto-yliopiston Design Factorylle ajalle 1.6.2018–31.5.2023.

Teknologiakasvatus tuottaa ymmärrystä teknologian sovellusmahdollisuuksista, toimintaperiaatteista ja teknologisista ympäristöistä sekä innostaa nuoria luonnontieteiden ja tekniikan opintojen pariin.

”Suomessa on meneillään positiivinen rakennemuutos, jonka seurauksena korkean teknologian huippuosaajia tarvitaan yhä enemmän. Aalto-yliopiston tavoitteena on edistää teknologiakasvatusta kaikilla koulutusasteilla sekä kehittää opettajien koulutusta alalla. Uudella professorilla on tässä työssä tärkeä yhteiskunnallinen tehtävä”, sanoo Aalto-yliopiston opetuksesta vastaava vararehtori Eero Eloranta.

Maria Clavert on työskennellyt vuodesta 2010 alkaen Aalto Design Factoryllä kehitysasiantuntijana. Hän on myös ollut perustamassa poikkitieteellistä Aaltonaut-sivuaineohjelmaa sekä toiminut opettajien pedagogisena mentorina.

”Teknologiaosaaminen on Suomen kilpailuvaltti ja Aalto-yliopisto on alan kärkitoimijoita. Tavoitteeni on, että Aallon teknologia-alojen opetukseen liittyvä asiantuntemus ja kehitystyö tunnustetaan paitsi Suomessa myös kansainvälisesti”, Clavert sanoo.

Clavert uskoo, että lisäämällä tietoisuutta teknologian tarjoamista mahdollisuuksista voidaan vastata teknologiakasvatuksen haasteisiin – kuten siihen, miten saada enemmän tyttöjä hakeutumaan alan opintoihin.

”Meidän täytyy saada jo peruskouluissa ja lukioissa näkyville, miten teknologia liittyy globaalien haasteiden ratkaisuun, innovaatiotoimintaan ja yrittäjyyteen. Teknologiakasvatus on monitieteistä ja koskettaa kaikkien alojen osaajia. Se valmentaa tulevaisuuden muutoksentekijöitä”, Clavert sanoo.

Clavertin tavoitteena on myös tukea Aalto-yliopiston opettajia, jotka toimivat teknologiakasvatuksen pioneereina. Hän tahtoo olla mukana viemässä eteenpäin erityisesti kandidaattitason perusopintoja.

“Peruskurssien opetuksen kehittäminen on usein haastavaa suurten opiskelijamäärien ja rajallisten resurssien takia. Aalto-yliopistossa on kuitenkin hienoja näyttöjä teknologia-alojen perusopetuksen uudistamisesta, esimerkiksi monitieteisestä yhteisopettamisesta opiskelijoiden projektityöskentelyyn perustuvalla Sähköpaja-kurssilla”, Clavert sanoo.

Jane ja Aatos Erkon säätiö on lahjoittanut professuurin perustamiseen 300 000 euroa. Aalto-yliopiston lisäksi Helsingin yliopisto on perustamassa teknologiakasvatuksen professuuria.

Yhteystiedot:

Maria Clavert
Professor of Practice
[email protected] 
+358 50 521 3044

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Iiris Sundin katselee taivaalle Laajalahden lintutornilla
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Kun lääkäri ja tekoäly saadaan yhteistyöhön, potilas saa parempaa hoitoa

Tohtorikoulutettava Iiris Sundinin tutkimuksissa koneoppimismalli pääsee hyödyntämään lääkärin hiljaista tietoa, joka jää yleensä kirjoittamatta ylös. Tällainen malli ennustaa paremmin, miten tietty potilas reagoi tietynlaiseen hoitoon.
Aalto University / a child trying out VR glasses / photo: Atte Leskinen
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Nuoret uudistavat kauppareissusi 5G-teknologialla

Lukiolaisten ja korkeakouluopiskelijoiden 5G-ratkaisuja testattiin A Bloc -kauppakeskuksessa syyskuussa.
Illustration on beige background: two students painting a big yellow lightbulb.
Tiedotteet, Opinnot Julkaistu:

Hae Aalto Thesis -projektiin: HSL - Ohjelmistotuotanto 2.0!

Aalto Thesis -ohjelman projektihaku maistereille on auki. Lue lisää HSL:n projektista ja hae mukaan!
Kuvassa näkyy Kauppakorkeakoulun maisteriopiskelija Elina Mäkelä.
Opinnot Julkaistu:

GMAT vai GRE – siinäpä kysymys

Kumpi tasotesti kannattaa suorittaa ja miten testiin pitäisi valmistautua? Entä kenelle testin suorittaminen on pakollista?