Uusi teknologiakasvatuksen professori innostaa nuoria tekniikan aloille

Työelämäprofessori Maria Clavert edistää teknologiaopetusta peruskoulusta yliopistotasolle ja opettajankoulutukseen asti.
Maria Clavert

Kasvatustieteen tohtori Maria Clavert (s. 1986) on nimitetty uuteen teknologiakasvatuksen Professor of Practice -tehtävään Aalto-yliopiston Design Factorylle ajalle 1.6.2018–31.5.2023.

Teknologiakasvatus tuottaa ymmärrystä teknologian sovellusmahdollisuuksista, toimintaperiaatteista ja teknologisista ympäristöistä sekä innostaa nuoria luonnontieteiden ja tekniikan opintojen pariin.

”Suomessa on meneillään positiivinen rakennemuutos, jonka seurauksena korkean teknologian huippuosaajia tarvitaan yhä enemmän. Aalto-yliopiston tavoitteena on edistää teknologiakasvatusta kaikilla koulutusasteilla sekä kehittää opettajien koulutusta alalla. Uudella professorilla on tässä työssä tärkeä yhteiskunnallinen tehtävä”, sanoo Aalto-yliopiston opetuksesta vastaava vararehtori Eero Eloranta.

Maria Clavert on työskennellyt vuodesta 2010 alkaen Aalto Design Factorylla kehitysasiantuntijana. Hän on myös ollut perustamassa poikkitieteellistä Aaltonaut-sivuaineohjelmaa sekä toiminut opettajien pedagogisena mentorina.

”Teknologiaosaaminen on Suomen kilpailuvaltti ja Aalto-yliopisto on alan kärkitoimijoita. Tavoitteeni on, että Aallon teknologia-alojen opetukseen liittyvä asiantuntemus ja kehitystyö tunnustetaan paitsi Suomessa myös kansainvälisesti”, Clavert sanoo.

Clavert uskoo, että lisäämällä tietoisuutta teknologian tarjoamista mahdollisuuksista voidaan vastata teknologiakasvatuksen haasteisiin – kuten siihen, miten saada enemmän tyttöjä hakeutumaan alan opintoihin.

”Meidän täytyy saada jo peruskouluissa ja lukioissa näkyville, miten teknologia liittyy globaalien haasteiden ratkaisuun, innovaatiotoimintaan ja yrittäjyyteen. Teknologiakasvatus on monitieteistä ja koskettaa kaikkien alojen osaajia. Se valmentaa tulevaisuuden muutoksentekijöitä”, Clavert sanoo.

Clavertin tavoitteena on myös tukea Aalto-yliopiston opettajia, jotka toimivat teknologiakasvatuksen pioneereina. Hän tahtoo olla mukana viemässä eteenpäin erityisesti kandidaattitason perusopintoja.

“Peruskurssien opetuksen kehittäminen on usein haastavaa suurten opiskelijamäärien ja rajallisten resurssien takia. Aalto-yliopistossa on kuitenkin hienoja näyttöjä teknologia-alojen perusopetuksen uudistamisesta, esimerkiksi monitieteisestä yhteisopettamisesta opiskelijoiden projektityöskentelyyn perustuvalla Sähköpaja-kurssilla”, Clavert sanoo.

Jane ja Aatos Erkon säätiö on lahjoittanut professuurin perustamiseen 300 000 euroa. Aalto-yliopiston lisäksi Helsingin yliopisto on perustamassa teknologiakasvatuksen professuuria.

Yhteystiedot:

Maria Clavert
Professor of Practice

Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.
Två studentar på Aalto-universitetets campus
Opinnot Julkaistu:

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu / Kuva Roope Kiviranta
Nimitykset Julkaistu:

Professorinimityksiä Kauppakorkeakoulussa

Prottoy Akbarin, Pablo Warnesin, Erkki Vihriälän ja Christoph Huberin nimitykset astuvat voimaan 1.8.2024.