Uusi skrollaustekniikka vauhdittaa näytöltä lukemista

Aalto-yliopistossa kehitetty tekniikka nopeuttaa tekstin silmäilyä 60 prosenttia vähentämättä tiedon omaksumista.

Päivittäin näytöllä kohtaamamme tiedon määrä on valtava: dokumentteja, sähköpostiketjuja, verkkosivuja ja sosiaalisen median virtoja. Perinteisellä vieritys- eli skrollaustekniikalla sen hallitseminen on kuitenkin vaikeaa.

– Tutulla skrollaustekniikalla kohteet vilisevät ruudulla, mikä on visuaaliselle hahmotuskyvyllemme ongelma. Liikkeen synnyttämä epätarkkuus vaikeuttaa katseen kohdentamista, eikä käyttäjä myöskään pysty keskittymään kohteeseen kyllin kauan, ennen kuin se jo poistuu ruudulta, kertoo tutkijatohtori Byungjoo Lee.

Hän on yhdessä Olli Savisaaren ja Antti Oulasvirran kehittänyt uuden skrollaustekniikan, joka helpottaa tietomassan käsittelyä kolmella eri tavalla.

– Pitkän tekstin silmäily nopeutuu 60 prosenttia ja haluttujen kohtien etsimiseen kuluu vain puolet aiemmin käytetystä ajasta. Lisäksi todennäköisyys havaita tekstissä kiinnostavia asioita on 210 prosenttia suurempi kuin tavallisella skrollaustekniikalla, hän selittää.

Tärkeät elementit esille

Professori Antti Oulasvirran vetämän ryhmän luoma Spotlights-tekniikka on saanut nimensä ihmisen visuaalista tarkkaavaisuutta kuvaavalta tarkkaavaisuuden valokeila -metaforalta. Tutkimusten perusteella tiedetään, että yksityiskohtaan keskittyminen vaatii puoli sekuntia, eli pidempään kuin lause tai kuva viipyy näytöllä kun tekstiä halutaan selata vauhdilla.

Ihmiset voivat tekniikallamme skrollata jopa 20 sivua sekunnissa ja omaksua silti tietoa.

– Kehittämämme uusi tekniikka etsii kultakin sivulta, oli se sitten pdf-dokumentti, video tai vaikka verkkouutinen, visuaalisesti tärkeät elementit ja esittää ne tekstin päälle tulevalla läpinäkyvällä kalvolla. Elementit voivat olla esimerkiksi kuvia, taulukoita tai otsikoita, Lee kuvailee.

– Empiirinen arviomme osoitti hyötyjen olevan merkittävät. Ihmiset voivat tekniikallamme skrollata jopa 20 sivua sekunnissa ja omaksua silti tietoa. Tekniikkamme myös paransi silmäiltyjen asioiden muistamista, professori Oulasvirta selittää.

– Tämä on ensimmäinen tekniikka, joka pyrkii maksimoimaan ruudulla näkyvän informaation määrän ihmisen visuaaliselle tarkkaavaisuudelle sopivalla tavalla. Onkin todella rohkaisevaa nähdä näin hyviä tuloksia. Spotlights on vielä prototyyppi, mutta etsimme tapoja hyödyntää sitä käytännössä esimerkiksi pdf-dokumenttien lukuohjelmissa tai selaimissa, hän kertoo.

Lisätietoja:

Professori Antti Oulasvirta
Aalto-yliopisto
puh. 050 384 1561
[email protected]

Video: Spotlights Skim Reading – Aalto University Research (YouTube)

Verkkosivu http://users.aalto.fi/~leeb4/

Tulokset esitellään maailman suurimmassa ihmisten ja tietokoneen vuorovaikutukseen keskittyvässä CHI-konferenssissa San Josessa, Yhdysvalloissa toukokuussa 2016. Euroopan tiedeneuvosto (ERC) myönsi professori Oulasvirralle noin 1,5 miljoonan euron ERC Starting Grant rahoituksen viideksi vuodeksi.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Illustration on beige background: two students painting a big yellow lightbulb.
Tiedotteet, Opinnot Julkaistu:

Hae Aalto Thesis -projektiin: HSL - Ohjelmistotuotanto 2.0!

Aalto Thesis -ohjelman projektihaku maistereille on auki. Lue lisää HSL:n projektista ja hae mukaan!
Materiaali pohjautuu keväällä järjestettyyn kiiteltyyn luentosarjaan. Tekijät toivovat mukaan erityisesti nuoria, sillä heidän arjessaan sosiaalinen media on tiiveimmin mukana ja neljännes nuorista on joutunut kiusatuksi somessa.
Tiedotteet Julkaistu:

Ilmainen opiskelupaketti someilmiöistä: Mitä jokaisen tulisi tietää verkkohäiriköinnistä, someriippuvuudesta ja valeuutisista?

Materiaali pohjautuu kiiteltyyn luentosarjaan. Tekijät toivovat mukaan erityisesti nuoria, sillä heidän arjessaan sosiaalinen media on tiiveimmin mukana ja neljännes nuorista on joutunut kiusatuksi somessa.
Aiheet, joissa rasismista puhuttiin
Tiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Suomi24:n keskusteluissa vähemmistöt ja maahanmuutto nähdään uhkana

Tutkimukseen koottiin koneoppimismallin avulla yli 100 000 keskustelupalstaviestiä ja yli 5000 uutistekstiä. Tutkimus osoitti, että Suomi24:n ja perinteisen median rasismipuhe eroavat voimakkaasti toisistaan.
DigiEduHack image by DigiEduHack
Kampus, Tiedotteet, Yliopisto Julkaistu:

DigiEduHack muovaa digitaalisen oppimisen tulevaisuutta

Vuorokauden mittainen DigiEduHack-tapahtuma järjestetään yhtä aikaa noin 50 organisaatiossa yli 30 maassa.