Uusi sivuaine: Aalto Wood

Uusi Aalto Wood -sivuaine on kaikkien aineiden opiskelijoiden valittavissa 2022 alkaen.
Cross-cut wood disk on a wooden table

CHEM3065 Aalto Wood -sivuaineen suoritettuaan, opiskelijat ymmärtävät syvällisesti puumateriaalin perusominaisuudet sekä puutuotteiden toiminnallisuudet erilaisissa käyttökohteissa. Opiskelijat voivat soveltaa puuhun ja puutuotteisiin liittyvää osaamistaan niin puutieteen ja puutekniikan alalla, kuin myös rakentamisen, arkkitehtuurin ja muotoilun aloilla. Lisätietoa sivuaineesta ja sen rakenteesta löytyy Opiskelijan oppaasta alla olevasta linkistä:

Aalto Wood Opiskelijan oppaassa (englanniksi)

Esitietovaatimukset

CHEM-C2470 Forests, Wood and Carbon, 5 cr (online) on sivuaineen esitietovaatimuksena ja tarjolla I-periodissa ja V-periodissa lukuvuonna 2023-2024. Sivuaineen voi lisätä omaan ohjelmaansa sekä ilmoittautua esitietokurssille Sisussa. Sivuaineeseen ei ole hakuprosessia tai muita rajoituksia.

Forests, Wood, and Carbon -kurssi (Sisu) Uutissivu Forest, Wood, and Carbon -kurssista

Puu on mahtava materiaali, joka tarjoaa aina uusia mahdollisuuksia erilaisiin käyttökohteisiin.

Professori Lauri Rautkari

Sivuaineen rakenne

Opetus on englanniksi ja laajuus 20–25 op (laajuus tulee varmistaa opiskelijan omasta ohjelmasta!) Kaksi pakollista kurssia (III- ja IV-periodeissa) yhteensä 10 op järjestetään verkkokursseina, mahdollistaen itsenäisen ja joustavan suoritustavan. Lisätietoa kursseista Sisussa:

Pakollinen kurssi: Wood material science (Sisu)Pakollinen kurssi: Wood products and processes (Sisu)Pakollisen osuuden jälkeen opiskelijat voivat valita suuntautumisen puutieteisiin (CHEM), puurakenteisiin (ENG) tai puuarkkitehtuuriin ja muotoiluun (ARTS), mutta monialaisia kokonaisuuksia suositellaan. Valinnaisten kurssien lista löytyy sivuaineen Into-sivulta (linkki yllä).

Different scales are shown from a tree to molecules forming the cell wall.
Sivuaineen pakollisessa osuudessa esitellään puun rakenne eri tasoilla: metsässä kasvavasta puusta molekyylitason rakenteisiin. (Daniela Altgen)

Monialaisuus

Sivuaine kumpuaa Aalto Wood -yhteistyöstä Arkkitehtuurin ja muotoilun, Rakennustekniikan ja Biotuotteiden ja Biotekniikan laitosten välillä. Pitkäaikaisen yhteistyön keskiössä on ollut kehittää monialaista puuhun liittyvää opetusta, tutkimusta ja tuotekehitystä laadukkaan puunkäytön edistämiseksi. Lisätietoa alla olevasta linkistä:

Aalto Wood collaboration

Kysymyksiä?

Sivuaineeseen liittyviin kysymyksiin vastaa Oppimispalveluissa Pauliina Ketola ([email protected]) tai sivuaineen vastaava Professori Lauri Rautkari.

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.