Uusi neurotieteen keskittymä Helsinki Brain & Mind sai EAKR-rahoituksen

Helsingin yliopisto, Aalto-yliopisto ja HUS saivat Euroopan aluekehitysrahastolta (EAKR) puoli miljoonaa euroa neurotieteen tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymän kehittämiseen.
Kuva: Mostphotos

Helsinki Network Brain & Mind -hankkeessa rakennetaan pääkaupunkiseudulle verkostomainen keskittymä Helsinki Brain & Mind (HB&M), joka edistää yhteistyötä neurotieteen perustutkimuksen, kliinisen tutkimuksen, neuroteknologian tutkimuksen ja kehitystyön sekä kaupallistamishankkeiden välillä. Tavoitteena on rakentaa alustoja ja työkaluja tutkimustulosten sekä potilasdatan tehokkaampaan hyödyntämiseen.

Keskittymä toimii yhteistyössä Itä-Suomen yliopiston koordinoiman Kansallinen neurokeskus –valmisteluhankkeen kanssa, ja siitä tulee kansallisen neurokeskuksen perustamisen jälkeen pääkaupunkiseudun paikallinen keskus.

Helsingin yliopisto, Aalto-yliopisto, HUS ja sektoritutkimuslaitokset ovat jo pitkään panostaneet neurotieteen tutkimuksen ja infrastruktuurin kehittämiseen.

"Pääkaupunkiseudun neurotieteen ja -teknologian tutkimus on erittäin korkeatasoista ja monipuolista. Tämä yhdistettynä suomalaiseen homogeeniseen populaatioon ja HUSin kattavaan tietoaltaaseen sisältää valtavan potentiaalin tieteellisille läpimurroille ja innovaatioille, jotka voidaan hyödyntää potilaan parempana hoitona ja uutena yritystoimintana", Helsingin yliopiston Neurotieteen tutkimuskeskuksen johtaja Jari Koistinaho sanoo.

"Helsinki Brain & Mind avaa portteja kotimaisen lääke- ja sairaalateknologian kehitykselle ja houkuttelee kansainvälisiä investointeja pääkaupunkiseudulle", Koistinaho lisää.

Yhä suu­rem­pi tar­ve ym­mär­tää ai­vo­jen toi­min­taa

Projektipäällikkö Anne Patana Helsingin yliopistosta huomauttaa, että neurologiset ja psykiatriset aivosairaudet aiheuttavat Suomessa yli 10 miljardin euron kustannukset vuodessa.

"Väestön ikääntyessä tarvitaan uusia preventiivisiä menetelmiä, varhaisempaa ja tarkempaa diagnostiikkaa sekä tehokkaampia hoitoja ja kuntoutusmenetelmiä. Teknologian kiihtyvä kehitys ja työelämän nopea muutos edellyttävät yhä parempaa aivojen toiminnan ymmärtämistä", hän sanoo.

Toisaalta neuroteknologian kehitystyö edellyttää myös aivojen toiminnan entistä parempaa tuntemusta ja mallinnusta. Tästä syystä yhteistyö Aalto-yliopiston, Helsingin yliopiston ja sairaalan kesken on välttämätöntä.

"Aivotutkimuksella on selvät yhteydet muun muassa ilmiöoppimiseen, digitalisaatioon, väestön ikääntymiseen sekä mielenterveyteen. Aivotutkimuksessa tarvitaan monitieteistä yhteistyötä ja uusia lähestymistapoja enemmän kuin koskaan aikaisemmin", Patana kertoo.

EAKR-rahoitus Helsinki Network Brain & Mind -hankkeelle on ajalle 1.9.2019–31.12.2021. Rahoitusta koordinoi Helsingin yliopiston Neurotieteen tutkimuskeskus osana Helsinki Institute of Life Sciencen (HiLIFE) Grand Challenge -ohjelmaa.

Euroopan aluekehitysrahaston tavoite on parantaa työllisyyttä sekä lisätä alueiden kilpailukykyä ja elinvoimaisuutta. Etelä-Suomessa rahoitusta koordinoi Uudenmaan liitto.

EAKR logos

Li­sä­tie­to­ja:

Anne Patana
Projektipäällikkö
Helsingin yliopisto
puh. 050 591 3279

Risto Ilmoniemi
Professori
Aalto-yliopisto
puh. 050 556 2964

Alkuperäinen uutinen Helsingin yliopiston sivuilla

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu: