Uusi Kauppakorkeakoulu nousee Aalto-yliopiston kampuksen sydämeen

Uusi rakennus valmistuu ennen joulua ja Kauppakorkeakoulu muuttaa siihen vuoden 2019 alkupuolella.
maarintie_13-nakyma_lanteen_verstas_web_fi_fi.jpg

Kauppakorkeakoulun uusi rakennus sijoittuu Otaniemen kampuksen sydämeen. Aivan naapurissa aloittaa tämän vuoden syyskuussa Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, joka toimii vielä tällä hetkellä pääosin Arabiassa. Välittömässä yhteydessä ovat myös Aalto-yliopiston metroasema ja uusi kauppakeskus A Bloc.

Uusi rakennus tuo uutta mutta kunnioittaa vanhaa

Uuteen rakennukseen muuttaa Kauppakorkeakoulun henkilöstö ja siellä järjestetään jatkossa kauppatieteiden maisteri- ja tohtoriopetus. Opetustilat ovatkin huimasti paremmat kuin Töölön vanhoiksi käyneet tilat. Kandiopetus jatkuu nykyiseen tapaan Otaniemen Kandidaattikeskuksessa ja Mikkelissä.

Uutuudestaan huolimatta rakennus tulee huokumaan Kauppiksen kuuluisaa henkeä ja sen sisustus hakeekin innoitusta muun muassa Töölön ainutlaatuisista ratkaisuista. Uuden rakennuksen suunnittelun kaikissa vaiheissa on kuultu käyttäjiä: niin henkilökuntaa, opiskelijoita kuin alumnejakin.

Rakennuksessa on työskentelytiloja myös opiskelijoille sekä ravintola ja kahvila, jotka saivat nimikilpailussa nimekseen Restaurant and Wine Bar Arvo ja Café Kylteri. Arvo-nimeä ehdottanut opiskelija perusteli ehdotustaan näin: ”Me Kauppakorkeakoulun opiskelijat olemme täällä oppimassa, miten luoda arvoa. Arvo on meissä: se on mitä meidän tulee löytää, vahvistaa ja suojella.”

”Kahvilalle halusimme valita nimen, joka edustaisi meitä kauppislaisia Otaniemessä. Kylteri on juuri sitä: historiallinen ja voimakas”, kertoo Timo Saarinen, opetuksen ja oppimisen varadekaani, joka vastaa myös muutosta.

Yhteinen kampus avaa uusia mahdollisuuksia

Kauppakorkeakoulun muutto Aallon yhteiselle kampukselle avaa täysin uusia mahdollisuuksia muillekin aaltolaisille. Monitieteinen opiskelu ja tutkimus helpottuvat, kun kaikki ovat lähellä toisiaan ja ihmiset tulevat toisilleen tutuiksi – kohtaamisia tapahtuu.

”Muutto ja uusi rakennus ovat todella tärkeitä Kauppakorkeakoululle. Ensimmäisen kerran kymmeniin vuosiin esimerkiksi kaikki laitokset ovat saman katon alla”, täydentää projektia johtava Perttu Kähäri.

Myös yritysten näkökulmasta Kauppakorkeakoulun sijoittuminen Otaniemeen, tiiviisti osaksi Aalto-yhteisöä, on poikkitieteellistä ja entistä laaja-alaisempaa yhteistyötä edistävä asia. ”Muuton jälkeen Kauppakorkeakoulun partneriyritykset sekä muut tärkeät yhteistyötahot ovat erittäin tervetulleita tutustumaan uuteen rakennukseemme”, toteaa Kauppakorkeakoulun ulkoiset suhteet -yksikköä vetävä Jonna Söderholm.

Töölön päärakennus peruskorjataan

Kauppakorkeakoulun nykyinen päärakennus Töölössä jää jatkossakin Aalto-yliopiston omistukseen. Kauppakorkeakoulun muuton jälkeen rakennus peruskorjataan. Töölön kampuksen Arkadia- ja Chydenia-rakennukset on myyty ja niihin tulee uutta toimintaa Kauppakorkeakoulun muutettua pois.

Uuden Kauppakorkeakoulun rakennuskokonaisuuden on suunnitellut arkkitehtitoimisto Verstas Arkkitehdit ja sen rakentaa SRV.

Otaparkki julkisivu
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Otaparkki tarjoaa helpon pysäköintimahdollisuuden kampusvieraille

Pysäköintitalo Otaparkki sekä muut kampuksen maksulliset pysäköintipaikat tarjoavat pysäköintimahdollisuuden kampukselle saapuville vieraille.
Aalto Digital Creatives Batch 5 Kickoff iWing/Agrid/Aalto 12032024
Mediatiedotteet Julkaistu:

Aalto Digital Creatives -ohjelmaan valittiin 14 ideaa

Aalto-yliopiston viides luovien alojen esihautomo-ohjelma alkoi Aalto Startup Centerissä 12.3.2024.
Aalto University Mechatroic Circus & Jari Vepsäläinen
Kampus Julkaistu:

Aalto-yliopiston laboratoriot muuttuvat Mekatroniikan Sirkukseksi – Tästä on kyse

Mekatroniikan Sirkuksessa pääsee tutustumaan yliopistolla tehtävään tutkimukseen sekä opiskelijoiden omiin projekteihin. Tutkimus tarjoaa ratkaisuja myös ympäristölle.
Paneeli IUPAC Global Womens Breakfast -tapahtumassa
Kampus Julkaistu:

"Tietoiset ja harkitut valinnat voivat edistää monimuotoisuutta yhteisössämme"

Apulaisprofessori Jaana Vapaavuori johdatteli keskustelua 27. helmikuuta 2024 "Catalyzing diversity in science" -aamiaistilaisuudessa YK:n naisten ja tyttöjen tiedepäivän yhteydessä. Moninaisuutta voivat edustaa esimerkiksi erilaiset ideat, identiteetit, representaatiot, taustat, kokemukset ja kehot.