Uudet esitteet kertovat pohjoisen ulottuvuuden monimuotoisuudesta

Pohjoisen ulottuvuuden instituutti NDI on tuottanut kaksi uutta esittettä yhteistyössä Suomen ulkoministeriön kanssa. Uudet esitteet kuvaavat pohjoisen ulottuvuuden (PU) neljää temaattista kumppanuutta ja tarjoavat sidosryhmille helpon tavan viestiä pohjoisen ulottuvuuden aiheista. Uudet esitteet ovat ensimmäiset tiivistetyt esitykset pohjoisesta ulottuvuudesta.
Northern Dimension logo in blue and green
Fact Sheet Exploring the Northern Dimension

Fact Sheet -esite kuvaa pohjoisen ulottuvuuden historiaa ja nykypäivää. Se sisältää yleiskatsauksen pohjoisen ulottuvuuden rakenteisiin sekä PU-kumppanuuksien tärkeimpiin saavutuksiin.

Lataa esite (pdf) Northern Dimension Fact Sheet

Northern Dimension Towards a More Sustainable Future

Towards a More Sustainable Future -esitteessä on yleiskatsaus pohjoisen ulottuvuuden politiikasta ja esimerkkejä pohjoisen ulottuvuuden saavutuksista.

Lataa esite (pdf) Northern Dimension: Towards a More Sustainable Future

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.