Uudessa yhteistyöhankkeessa kehitetään ongelmaperustaista oppimista Etelä-Aasiassa

Aalto Global Impactin vetämän Erasmus+-hankkeen tavoitteena on vahvistaa opiskelijoiden ja yliopistojen valmiuksia tarttua globaaleihin kehityshaasteisiin.
SGT_Aalto_Nepal_Kristjana_Adalgeirsdottir

Aalto Global Impact (AGI) on saanut miljoonan euron maksimirahoituksen Euroopan komissiolta uuteen yhteistyöhankkeeseen, jonka tavoitteena on edistää ongelmaperustaista oppimista Etelä-Aasiassa. Rahoitus myönnetään Erasmus+ Higher Education – International Capacity Building -ohjelmasta.

Strengthening problem-based learning in South Asian Universities -hankkeessa on mukana Aalto-yliopiston lisäksi yhdeksän yliopistoa Intiassa, Nepalissa, Bhutanissa, Alankomaissa ja Liettuassa.

Hankkeessa kehitetään ja pilotoidaan globaaleihin kestävän kehityksen haasteisiin tarttuvia monitieteisiä projektikursseja kumppaniyliopistoissa. Samalla vahvistetaan opettajien koulutuksen ja verkostojen rakentamisen avulla yliopistojen valmiuksia sisällyttää ongelmaperustaista oppimista (Problem-based learning, PBL) opetukseensa ja opetusohjelmaansa.

Hankkeeseen kuuluu vuosittain kolme aasialaisten yliopistojen valitsemaa, paikallisen yhteisön tarpeista nousevaa kestävän kehityksen haastetta, joiden ympärille opetus ja opiskelijayhteistyö rakennetaan.

”Hanke edistää sekä opiskelijoiden oppimista haastavissa kestävän kehityksen kysymyksissä että yliopistojen kansainvälistä verkottumista ja opetuksen kehittämistä. Opiskelijat käsittelevät vertaisryhmissä konkreettisia kehitysongelmia ja oppivat toimimaan monikulttuurisissa ympäristöissä. Opettajat puolestaan työstävät opetusmetodeja ja luovat kansainvälisiä suuntaviivoja paikallisyhteisöjä tukevan ongelmalähtöisen opetuksen malleiksi”, hankkeen vetäjä Riina Subra sanoo.

Kehitysprojekteissa tehdään läheistä yhteistyötä muun muassa kansalaisjärjestöjen, yritysten ja paikallisten viranomaisten kanssa. Ensimmäinen yhteistyöprojekti keskittyy maanjäristyksen jälkeiseen jälleenrakennukseen Nepalissa.

“PBL-hanke on hyvä keino motivoida uutta opiskelijasukupolvea luovaan oppimiseen ja rakentaa siteitä yliopiston ja paikallisten yhteisöjen välillä", sanoo rakennustekniikan laitoksen johtaja Lena Sthapit nepalilaisesta Asian Institute of Technology & Managementista.

AGI koordinoi myös vuonna 2017 käynnistynyttä PBL East Africa -hanketta, jossa Aalto-yliopiston ja kumppaniyliopistojen opiskelijat työstävät kestävän kehityksen haasteita Keniassa, Tansaniassa ja Ugandassa.

"Hankkeessa kehitetty vertaisoppimisen malli on tuottanut aktiivista yhteistyötä ja oppimistuloksia sekä Suomessa että kumppanimaissa. Se on johtanut uusien kurssikokonaisuuksien ja monitieteisen opetuksen syntymiseen Itä-Afrikan yliopistoissa", Riina Subra kertoo.

"Aalto-yliopiston eri koulujen opiskelijat voivat päästä mukaan PBL South Asia -hankkeisiin kuuluviin projekteihin esimerkiksi poikkitieteellisten Creative Sustainability- ja International Design Business Management- maisteriohjelmien, Sustainable Global Technologies -studiokurssin sekä sähkötekniikan ja insinööritieteiden korkeakoulujen maisteriohjelmien kautta", kertoo AGI:n johtaja Teija Lehtonen.

Mukana hankkeessa ovat Aalto-yliopiston lisäksi seuraavat yliopistot:

• Asian Institute of Technology & Management, Nepal
  • Delft University of Technology, Alankomaat
  • Indian Institute of Technology Bombay, Intia
  • Indian Institute of Science Bangalore, Intia
  • Kathmandu University, Nepal
  • Kaunas University of Technology, Liettua
  • Nepal Engineering College, Nepal
  • Royal University of Bhutan, Bhutan
  • Sagarmatha Engineering College, Nepal

Kuva: Sustainable Global Technologies -studiokurssin opiskelijat Nepalissa vuonna 2017. Kuvaaja: Kristjana Adalgeirsdottir.

Lisätietoa:

Teija Lehtonen, johtaja, Aalto Global Impact
0400 618328

Riina Subra, Senior Manager, Aalto Global Impact
050 4066251

Aalto Global Impact edistää globaalia kestävää kehitystä Aalto-yliopiston tutkimuksessa ja opetuksessa.
aaltoglobalimpact.org

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: