Työharjoittelussa Postissa – kokemuksistaan kertoo opiskelijamme Markus Hirvola

Harjoittelu voi selventää itselle, mitä hyödyllistä koulussa on jo oppinut, ja mitä kannattaisi tulevaisuuden kannalta vielä opiskella.
Kauppakorkeakoulun opiskelija Markus Hirvola
Markus Hirvola yllättyi, miten paljon kiinnostavia työtehtäviä ja kehittymismahdollisuuksia Posti tarjoaa.

Markus Hirvola, toisen vuoden Information and Service Management -maisteriopiskelija, aloitti Postin trainee-ohjelmassa huhtikuun alussa koronaepidemian kiihtymisen kynnyksellä. Poikkeuksellisesta tilanteesta huolimatta Markuksen työt ovat sujuneet hyvin.

Mitä työtehtäviisi kuuluu Postilla?

Työskentelen harjoittelijana Transval-liiketoiminnan Sales&Operations Planning (S&OP) -yksikössä. Työtehtäviini kuuluu pääasiallisesti erilaisten datan analysointiin liittyvien projektien raportointi PowerBI-ympäristössä. Projektit liittyvät esimerkiksi S&OP-ennusteeseen, laskutusraportointiin ja resursointiin. Työtehtäväni ovat olleet hyvin datavetoisia, ja näin ollen esimerkiksi datamallien valmistelu ja datan visualisointi ovat tulleet kesän aikana tutuiksi. Olen päässyt vahvasti kiinni S&OP-euromaailmaan sekä S&OP-prosessin kuukausittaiseen läpivientiin.

Millainen on tavallinen työpäiväsi harjoittelijana?

Tavallinen (etä)työpäiväni sisältää joka-aamuisen tiimipalaverin, jossa käymme läpi ja sparraamme tehtyjä hommia sekä kerromme tulevista töistämme. Riippuen viikosta päivääni saattaa kuulua myös S&OP-ennusteen päivittämiseen liittyviä kuukausipalavereja, joissa käymme läpi käytännössä, miltä liiketoiminta näyttää kunkin varaston osalta seuraavan 1–12 kuukauden ajalta. Yleensä suurin osa päivästäni kuluu itsenäisesti työskennellen Power BI -raporttien parissa. Lisäksi kymmenen hengen trainee-porukkamme pitää viikoittaisia Teams-tapaamisia, joissa pääsemme kuulemaan toistemme harjoittelukokemuksista.

Mikä on parasta, mitä olet päässyt tekemään harjoittelusi aikana?

S&OP-päivityksissä mukana oleminen on ollut erityisen kiinnostavaa – on ollut mielenkiintoista nähdä, miten S&OP-prosessi käytännössä viedään läpi. Datan analysoiminen Power BI:ssä on ollut kiinnostavaa, mutta myös varmasti hyödyllistä tulevaisuuden kannalta ja auttanee myös muiden BI-työkalujen hallinnassa.

Osana Trainee-ohjelmaa Posti on myös järjestänyt meille useita tapaamisia, joissa olemme päässeet kuulemaan mielenkiintoisista aiheista eri alueiden ammattilaisilta ympäri konsernia. On ollut kiehtovaa kuulla esimerkiksi, minkälaisia automaatio- ja tekoälyprojekteja Postilla on meneillään ja suunnitteilla.

Miten olet päässyt hyödyntämään opintojasi harjoittelussasi? Mistä on ollut erityisesti hyötyä?

Perusliiketoimintaymmärryksen lisäksi päivittäisessä työssäni on ollut erityisesti hyötyä erilaisten tietokanta- ja BI-työkalujen tuntemuksesta. Näihin kuuluvat esimerkiksi MySQL, Cognos Analytics ja Python.

Onko jokin asia yllättänyt sinut harjoittelusi aikana?

Saattaa kuulostaa maksetulta mainokselta, mutta itse olen trainee-ohjelman myötä yllättynyt siitä, kuinka suuri ja kiinnostava yritys Posti oikeastaan on. Pitkän historian omaava suuryritys pitää sisällään monta kasvavaa liiketoimintaa, paljon kiinnostavia työtehtäviä ja kehittymismahdollisuuksia. Yllätyin myös siitä, kuinka paljon dataa Postilta ja Transvalilta löytyy, ja kuinka suuri rooli sillä on päätöksenteossa.

Mitä terveisiä haluaisit sanoa harjoitteluhakua pohtiville opiskelijoille?

Jos trainee-ohjelmat tai jokin harjoittelupaikka kiinnostaa, kannattaa hakea rohkeasti. Harjoittelupaikkaa hakiessa ei tarvitse olla mestari kaikessa, halu oppia ja kehittyä vie jo pitkälle. Harjoittelussa pääsee tutustumaan uusiin ihmisiin ja heidän urapolkuihinsa sekä saa paremman käsityksen työelämässä tarvittavista taidoista. Näin ollen harjoittelu voi myös selventää itselle, mitä hyödyllistä koulussa on jo oppinut, ja mitä kannattaisi tulevaisuuden kannalta vielä opiskella.

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille