Työ nyt ja tulevaisuudessa: Eväitä ajatteluun -luentosarja

Eväitä ajatteluun -luentosarja tarjoaa sinulle tutkittua tietoa ja poikkitieteellisiä näkökulmia, työkaluja omaan ajatteluusi ja työsi arkeen.
Aalto Biz study area
Picture by Mika Huisman

Ajattelu ja oppiminen ovat tärkeä osa tämän päivän työtä ja nyt tarjolla on hieno mahdollisuus yhteiseen ajatteluun työn ja työelämän tulevaisuuden äärellä. Aalto-yliopiston Future of Work, Työelämän tutkimusyhdistys ry ja TYÖ2030-ohjelma kutsuvat sinut avoimiin työelämän tutkijatapaamisiin Otaniemen kampuksella marraskuusta alkaen.

Luentosarjassa Suomen eturivin työelämän tutkijat esittelevät uusia ja vähän vanhempiakin tutkimushavaintojaan työn ja työelämän muutoksesta. Luennot ovat tarkoitettu kaikille, jotka miettivät omassa työssään sitä, miltä oman työn ja laajemminkin työn muutos ja siihen liittyvät mahdollisuudet näyttävät ja miten niitä kannattaisi mahdollisimman kestävästi lähestyä.

Luennot pidetään Otaniemen kampuksella

Ilmoittaudu marras- ja joulukuun luentoihin täältä.

Luennoitsijoina on seuraavat työelämän tutkijat:

Niina Nurmi, Aalto-yliopisto: Hybridityö 10.11.2022 klo 9.30

Markku Sippola, Helsingin yliopisto: Työmarkkinoiden rakennemuutos 24.11.2022 klo 9.30

Janne Tienari, Hanken: Erilaisuuksien johtaminen 14.12.2022 klo 9.30

Virve Peteri, Tampereen yliopisto: Työtilat ja niiden muutos – miten ja mitä ajatella tilasta 27.1.2023 klo 9.30

Timo Anttila, Jyväskylän yliopisto: Työn ajan ja paikan muutokset Suomessa ja Euroopassa. 2.2.2023 klo 13.00

Kirsimarja Blomqvist, LUT-yliopisto: Tietotyön ja yhteistyön digitaaliset mahdollisuudet 7.2.2023 klo 14.30

Hanna Sutela, Tilastokeskus: Suomalaisen työelämän muutos työolotutkimuksen valossa 9.2.2023 klo 9.30

Jari Hakanen, Työterveyslaitos: Työn imu 14.2.2023 klo 12.30

Tuija Koivunen, Itä-Suomen yliopisto: Tarvitaanko rekrytoinnissa tasa-arvoa? 16.2.2023 klo 9.00

Anne Kovalainen, Turun yliopisto: Luottamus ja digitalisaatio 23.2.2023 klo. 12.30

Lämpimästi tervetuloa mukaan! Luennot ovat kaikille avoimia ja maksuttomia.

Photo collage of some of the actions funded by the Sustainability Action Booster grant
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto rahoittaa opiskelijoiden kestävyystoimia kymmenillä tuhansilla vuodessa - "Tällaista emme ole nähneet muualla"

Aalto-yliopiston Sustainability Action Booster on apuraha, joka tukee opiskelijoiden ideoimia kestävän kehityksen projekteja kampuksella ja sen ulkopuolella.
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.