Tuukka Saarimaa Helsinki Graduate School of Economicsin kaupunkitaloustieteen professoriksi

Tuukka Saarimaa (KTT) aloittaa kaupunkitaloustieteen apulaisprofessorina 20.8.2018.

Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen johtava tutkija Tuukka Saarimaa on nimitetty kaupunkitaloustieteen apulaisprofessoriksi Helsinki Graduate School of Economicsiin. Saarimaa sijoittuu Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun taloustieteen ja insinööritieteiden korkeakoulun rakennetun ympäristön laitoksille.

Saarimaan tutkimus VATT:ssa on keskittynyt asuntomarkkinoihin sekä paikalliseen julkistalouteen. Hänen viimeaikaisin tutkimuksensa on käsitellyt julkisesti tuettua asuntotuotantoa, kuntaliitoksia sekä kunnallispolitiikan vaikutuksia kuntien toimintaan.

”Tavoitteeni Helsinki GSE:ssä on kehittää ja lisätä kaupunkitaloustieteen koulutusta ja tutkimusta ja samalla tarjota tutkimukseen perustuvaa tietoa kaupunki- ja asuntopolitiikkaa koskevien päätösten pohjaksi”, Saarimaa kertoo.

Saarimaa väitteli kauppatieteen tohtoriksi Joensuun yliopistosta vuonna 2009. Hänen väitöskirjansa käsitteli omistusasumisen verokohtelua. Ennen VATT:iin siirtymistä Saarimaa työskenteli Itä-Suomen yliopistossa. Hän on myös toiminut vierailevana tutkijana Tuftsin yliopistossa sekä London School of Economicsissa.

Helsinki GSE:n kaupunkitaloustieteen professuurin ovat lahjoittaneet Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungit sekä Suomen Kuntaliiton Suomen Kuntasäätiö, Keva ja Kuntarahoitus.

Keväällä 2018 perustetun Helsinki GSE:n tehtävä on nostaa taloustieteellisen koulutuksen ja tutkimuksen määrää ja laatua Suomessa sekä edistää taloustieteen ja muiden tieteiden yhteistyötä. Helsinki GSE on Aalto-yliopiston, Helsingin yliopiston ja Svenska handelshögskolanin yhteinen yksikkö.

Lisätietoja:
Tuukka Saarimaa
puh. +358 295 519 444

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
Kolme iloista ihmistä verkostoitumassa.

Monilla suomalaisilla yrityksillä olisi paljon opittavaa japanilaisesta palvelukulttuurista

Tuoreessa tietokirjassa ”Omotenashi – Mitä voimme oppia japanilaisesta vieraanvaraisuudesta?” kerrotaan, millä tavoin luodaan ylivoimainen asiakaskokemus arkisissakin kohtaamisissa.