Tutkimus: Tekoäly osaa esittää ihmistä uskottavasti verkkokyselyissä ja pilottitutkimuksissa

Palkittu tutkimus osoittaa suuret kielimallit jo niin vakuuttaviksi, että arvioijat erehtyivät pitämään niiden kyselyvastauksia jopa aidompina kuin ihmisten vastauksia. Tutkijat toteavat, että tulos kyseenalaistaa joukkoistettujen verkkokyselyjen luotettavuuden.
illustration of a green chat bubble against a yello background with yellow round objects in the middle portraying a "person is writing" prompt.
Kuva: Volodymyr Hryshchenko, Unsplash

Suomen tekoälykeskus FCAI:n tutkijat valjastivat äskettäin suuret kielimallit, erityisesti GPT-3:n, tuottamaan avoimia vastauksia videopelien pelaajakokemuksia koskeviin kysymyksiin. Tutkimuksessa selvisi, että vastauksia arvioimaan rekrytoidut ihmiset pitivät tekoälyn luomia vastauksia usein jopa vakuuttavampina kuin oikeita vastauksia.

Tutkimus julkaistiin äskettäin arvostetussa koneiden ja ihmisten vuorovaikutusta käsittelevässä CHI 2023 -konferenssissa, ja se palkittiin siellä yhtenä parhaista tutkimusartikkeleista.

Suurten maksullisten joukkoistamisalustojen käyttäminen on vakiintunut tavaksi eri tutkimusaloilla, joilla tarvitaan paljon ihmisten tuottamia vastauksia. Esimerkiksi psykologian ja tietotekniikan tutkijat käyttävät Amazonin Mechanical Turkin kaltaisia alustoja tutkimuskyselyjen toteuttamiseen. Nyt julkaistu tutkimus osoittaa, että chat-tekoälyjen tuottamat keinotekoiset haastattelut voivat tarjota laajoille kyselyille ketterän vaihtoehdon erityisesti tutkimuksen alkuvaiheessa, koska niiden avulla voidaan testata tutkimusasetelmaa nopeasti ja edullisesti.

"Kielimallit eivät voi eivätkä saisi korvata oikeita osallistujia, mutta synteettisestä datasta voi olla hyötyä tutkimusideoiden alustavassa pallottelussa ja pilotoinnissa", professori Perttu Hämäläinen Aalto-yliopistolta sanoo.

Tutkijat painottavatkin, että kaikki tekoälyn tuottamiin tietoihin perustuvat havainnot on vahvistettava myös todellisella datalla.

Tutkimustuloksen kääntöpuoli on, että joukkoistamisten käyttäminen tutkimuksessa voi tulla tiensä päähän.

"Nyt kun suuret kielimallit ovat niin helposti saatavilla, internetistä kerättyihin vastauksiin ei voi enää luottaa. Taloudelliset kannustimet voivat ajaa pahantahtoiset käyttäjät hyödyntämään botteja ja suuria kielimalleja laadukkaiden väärennettyjen vastausten tuottamiseen", Hämäläinen sanoo.

"Saattaa olla aika luopua Mechanical Turkin kaltaisista alustoista todellisen datan keräämiseksi ja palata takaisin suorassa vuorovaikutuksessa vastaajien kanssa tehtäviin kyselyihin.”

Tutkimukseen osallistui tutkijoita Aalto-yliopistosta sekä Helsingin yliopistolta. Alkuperäinen artikkeli: https://dl.acm.org/doi/10.1145/3544548.3580688

Mikke Tavast

FCAI

Suomen tekoälykeskus FCAI (ulkoinen linkki)

Suomen tekoälykeskus FCAI on osaamiskeskittymä, jonka ovat käynnistäneet Aalto-yliopisto, Helsingin yliopisto ja Teknologian tutkimuskeskus VTT. FCAI:n tavoitteena on kehittää uudenlaista tekoälyä, joka voi toimia ihmisen kanssa monimutkaisessa ympäristössä ja auttaa uudistamaan suomalaista teollisuutta. FCAI on yksi Suomen Akatemian lippulaivoista.

A researcher in dark clothing presenting his work in front of a classroom, gesturing towards the whiteboard and talking.

Turbo-charging AI: Collaboration with NVIDIA renewed as joint tech center marks three years

NVIDIA AI Technology Center (NVAITC) Finland has accelerated research, training and computing power in over a dozen projects where high-performance computing meets AI

Christian Guckelsberger in front of graffiti

Kysy tutkijalta: Miten tekoäly vaikuttaa luovuuteen?

Uudet tekoälysovellukset muuttavat käsitystämme luovuudesta. Voiko kone olla luova vai onko luovuus pelkästään ihmisten ominaisuus?

X-ray of hand with fingers making OK sign

Tekoäly mullistaa terveydenhuollon: 5 asiaa, jotka tällä hetkellä on syytä ymmärtää

Tutkijamme kertovat, miten tekoälyteknologia muuttaa terveydenhuoltoa ja miten siihen kannattaa suhtautua.

Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.