Suomalaisten yritysten luova potentiaali on valtava, mutta suuri osa siitä jää hyödyntämättä. Pullonkaula ei ole yksilöiden luovuudessa, vaan organisaatioiden kyvyssä ja johtamisen valmiuksissa tukea ja hyödyntää sitä. ”Ajan ja resurssien puute tekevät uusien asioiden kokeilemisesta lähes mahdotonta. Rakenteelliset esteet, tehokkuusorientoitunut kulttuuri sekä heikko riskinsietokyky ja sattumanvaraisuuden hyväksyntä jarruttavat luovuutta. Luovien ideoiden toteutus jää siis usein puolitiehen – ja näyttää siltä, että ratkaiseva tekijä on johtajuus”, sanoo tutkija Susanna Rahkamo, joka on yhdessä yhdysvaltalaisen kognitiivisen psykologian huippututkijan, Aalto-yliopiston vierailevan professorin, Mark Runcon, kanssa tutkinut sekä yksilöiden että organisaatioiden luovuuden mittaamista. Tutkijat päätyivät tulokseen, että luovuutta voidaan mitata konkreettisesti, ja että sillä on suora yhteys myös liiketoiminnan tulosmittareihin.
Luovuus syntyy myös usein yllättävän arkisissa kohtaamisissa: kahvipöytäkeskusteluissa, lounailla tai kokousten välissä, sekä organisaatiokulttuurissa, joka aidosti kunnioittaa ja vaalii erilaisia ideoita. ”Juuri tällaisissa epämuodollisissa kohtaamisissa tapahtuu se ’taika’, joka luo luovuudelle otollisen ympäristön”, sanoo tutkija Ana Paula Lafaire, joka professori Astrid Huopalaisen johdolla yhdessä tohtoriopiskelija Maria Uusitalon kanssa ovat tutkineet luovuuden syntymistä työarjessa.
Vaikka luovat oivallukset syntyvät usein sattumalta, organisaatiot voivat myös tietoisesti vahvistaa luovuutta tukevia kulttuureja – esimerkiksi lisäämällä yhteenkuuluvuuden tunnetta, psykologista turvallisuutta ja kokeilunhalua sekä luomalla yhteistyötä tukevia tiloja ja käytäntöjä. Työntekijät pystyvät edistämään kollektiivista luovuutta, kun heidän mielipiteillään on merkitystä ja aikataulutjoustavat. ”Luovuutta ruokkivat spontaanit kohtaamiset käytävillä, huumorintaju ja yhteinen ymmärrys siitä, että epävarmuus kuuluu prosessiin ja epäonnistuminen on sallittua. Kyse on pienistä asioista, joilla tavallaan sotketaan vakiintunutta työn rytmiä – silloin luovat ideat todennäköisemmin nousevat esiin ja kukoistavat”, Lafaire toteaa.
”Johtamisen tehtävä on vahvistaa kulttuuria, joka rakentuu yhteisen tarkoituksen ja tekemisen varaan, mahdollistaa työntekijöiden väliset aidot kohtaamiset ja saa ihmiset tuntemaan itsensä nähdyiksi ja kuulluiksi”, Huopalainen lisää.