Tutkijatohtori Alexei Koveshnikoville rahoitus Suomen Akatemialta

Koveshnikovin tutkimushanke käsittelee Venäjää, ja erityisesti länsimaisten työntekijöiden asenteita ja toimintatapoja maassa.

Suomen Akatemian kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunnan myöntämän tutkijatohtorin rahoituksen tavoitteena on mahdollistaa lupaavimpien, äskettäin tohtorin tutkinnon suorittaneiden nuorten tutkijoiden pätevöityminen ja itsenäistyminen ammattitutkijoiksi.

Kauppakorkeakoulussa työskentelevän Alexei Koveshnikovin tutkimuskohteena on Venäjä, ja erityisesti länsimaisten työntekijöiden asenteet ja toimintatavat siellä. Rahoitus on kolmivuotinen ja laajuudeltaan noin 310 000 euroa.

‒ Poliittisesta epävakaudestaan huolimatta Venäjä on edelleen kiinnostava markkina-alue kansainvälisille yrityksille. Ainutlaatuisen historiallisen, sosiokulttuurisen ja poliittisen taustansa vuoksi maan liiketoimintaympäristö on erilainen kuin länsimaissa. Tästä johtuen niin ulkomaalaisten yritysten ja kuin johtajienkin voi olla hyvin vaikeaa ymmärtää, mikä toimii parhaiten venäläisessä toimintaympäristössä, Koveshnikov kuvaa.

Tutkimusprojektin tavoitteena on paljastaa sellaisia psykologisia mekanismeja ja henkilökohtaisia strategioita, jotka voivat auttaa ihmisiä sopeutumaan toimimaan paremmin Venäjällä.

Suomen Akatemian kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta myönsi rahoituksen 20 uudelle akatemiatutkijalle ja 30 uudelle tutkijatohtorille. Toimikunnalle osoitettiin määräaikaan mennessä 356 tutkijatohtorin ja 176 akatemiatutkijan hakemusta. Yhteensä tehtävien rahoitukseen osoitettiin noin 16,5 miljoonaa euroa.

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Kaksi perhosen muotoon taivutettua neuletekstiilinäytettä rinnakkain: toinen on harmaanruskea, toinen sähköisen vihreä.

FinnCERES ja yhteispohjoismainen älytekstiilien tutkimushanke ovat esillä maailman kiertotalousfoorumissa Brysselissä

Messutapahtumassa nähdään uudenlaisia biotaloustuotteita sekä prototyyppejä lämpötilaan ja valoon reagoivista tekstiileistä.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.