Uutiset

Tutkijat kehittävät tietokonepeliä masennuksen hoitoon

Terapeuttisen toimintavideopelin pelaaminen voi helpottaa masennuspotilaiden oireita ja parantaa heidän kognitiivista toimintakykyään.
The computer game could help in the treatment of depression alongside therapy and drug treatment. Picture: Matias Palva’s research group, Aalto University.
Toimintavideopeli pyrkii lieventämään masennuksen oireita muun hoidon ohella. Kuva: Matias Palvan tutkimusryhmä, Aalto-yliopisto.

Masennus on globaalisti merkittävä toimintakyvyn alentaja ja työkyvyttömyyden syy, ja esimerkiksi Euroopassa masennuksesta aiheutuneet kustannukset muodostavat kahdeksasosan kaikista aivosairauksien kustannuksista.

Nyt Business Finland on myöntänyt Aalto-yliopiston professori Matias Palvan vetämälle ryhmälle rahoituksen masennuksen hoidossa käytettävän tietokonepelin kehitystyöhön ja kaupallistamistutkimukseen. Lisäksi Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö ja Jane ja Aatos Erkon säätiö ovat myöntäneet rahoituksen peliin liittyvään aivotutkimukseen.

Peli näyttää ja tuntuu modernilta viihdepeliltä. Toisin kuin viihdepeleissä, pelin ulkokuoren alla on kuitenkin monimutkainen verkosto toiminnallisuuksia, jotka aikaansaavat terapeuttisen vaikutuksen.

Tietokonepeli sai alkunsa toiminnallisen heikkonäköisyyden eli amblyopian tutkimuksesta. Tutkijat havaitsivat, että potilaiden näön tarkkuus parani tietokoneella toteutetulla harjoitusjärjestelmällä. Lääkkeen käytöllä ei ollut vaikutusta näön paranemiseen.

”Havaitsimme, että tietokonepeleillä pystytään parantamaan aivosairauksia, joiden kuviteltiin olevan pysyviä ja parantumattomia”, Matias Palva kertoo.

Terapian tukena

Nyt kehitettävän tietokonepelin edellistä versiota on jo testattu HUSin psykiatrian, Helsingin yliopiston ja Mielenterveystalon yhteisessä kliinisessä tutkimuksessa. Kokeeseen osallistuneet pelasivat tietokonepeliä kahdeksan viikon ajan. Aktiivisten pelaajien masennusoireet helpottivat ja kognitiivinen toimintakyky parani, vaikka muutos oli vähäisempi kuin tavanomaisilla hoitokeinoilla. Helsingin yliopiston psykiatrian professori ja HUS psykiatrian ylilääkäri Erkki Isometsä painottaakin, että pelissä on rajoitteensa.

”Se ei sovellu vanhuksille, vaikeasti tai psykoottisesti masentuneille eikä ainoaksi hoitomuodoksi, mutta potentiaalisesti se on hyvin skaalautuva ja sen potentiaali on hyvä testata.”

Masennuspotilaan hoidon onnistumiseksi on tärkeää myös työskentely, joka tapahtuu terapiakertojen välissä. Kognitiivisia taitoja voi harjoitella päivittäin, ja peli voi olla tässä tukena.

”Lisäksi väestössä on lääkärin diagnosoimaan depressioon verrattuna kaksin- tai kolminkertaisesti lievempiä ja lyhytaikaisempia masennusoireita. Kaikille kustannustehokkaille apukeinoille on suuri tilaus”, Isometsä sanoo.

Nyt käynnistyvässä projektissa pelin vaikuttavuutta kehitetään ja peliä testataan kontrolloidussa potilaskokeessa. Tiimiin haetaan lisävahvistukseksi artistia, pelisuunnittelijaa ja -kehittäjää sekä ohjelmoijaa.

Business Finlandin rahoittaman hankkeen budjetti on vajaa miljoona euroa. Hanke käynnistetään vuoden 2021 alussa ja se jatkuu kesään 2022 saakka. Palvan ryhmä selvittää Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön ja Jane ja Aatos Erkon säätiön rahoittamassa tutkimushankkeessa tarkemmin pelin vaikutusta aivojen toimintaan. Tämän hankkeen rahoitus on 500 000 euroa.

Lisätietoa:

Professori Matias Palva
Aalto-yliopisto
[email protected]
Puh. 040 154 7779

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

The drumheads exhibit a collective quantum motion. Picture: Juha Juvonen.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkijat onnistuivat kiertämään kvanttimekaniikan kulmakivenä pidetyn epätarkkuusperiaatteen - välineinä kylmät kvanttirummut

Kvanttimekaniikassa tunnetun Heisenbergin epätarkkuusperiaatteen mukaan hiukkasen paikkaa ja nopeutta ei voida tietää samanaikaisesti. Tutkijat osoittavat nyt, kuinka makroskooppisen kokoiset värähtelevät rumpukalvot saadaan kvanttitilaan, jossa epätarkkuusperiaate voidaan kiertää.
Lääkäri juttelee lapsen kanssa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat kehittivät paremman tavan määrittää turvallisia lääkeannoksia lapsille

Lääketutkimuksissa lapset tavataan nähdä pieninä aikuisina, vaikka koon lisäksi myös elinten kehittyminen vaikuttaa turvallisiin annosrajoihin. Uusi menetelmä voi tehdä lääkekehityksestä nopeampaa ja riskittömämpää.
Shimmering wood
Mediatiedotteet Julkaistu:

Innovaatiomedia Fast Company valitsi puuglitterin maailmaa muuttavien keksintöjen joukkoon

Muotoilija Noora Yau ja materiaalitutkija Konrad Klockars tekevät puusta väriä, joka on läpinäkyvää mutta loistaa kuin riikinkukon sulat ja koppakuoriaisen selkä.
In the study, self-management was defined as the employee’s experience of how much power they have to make decisions concerning their own work. Photo: Mikko Raskinen, Aalto University.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Itseohjautuvuus lisää työn imua, vähentää stressiä ja nopeuttaa palautumista

2 000 suomalaisen vastaukset osoittivat, että mahdollisuus vaikuttaa työn tekemisen tapaan lisää kiistatta hyvinvointia, kun taas hierarkkisuus ennustaa työuupumuksen oireita.