Uutiset

Tutkijat kehittävät tietokonepeliä masennuksen hoitoon

Terapeuttisen toimintavideopelin pelaaminen voi helpottaa masennuspotilaiden oireita ja parantaa heidän kognitiivista toimintakykyään.
The computer game could help in the treatment of depression alongside therapy and drug treatment. Picture: Matias Palva’s research group, Aalto University.
Toimintavideopeli pyrkii lieventämään masennuksen oireita muun hoidon ohella. Kuva: Matias Palvan tutkimusryhmä, Aalto-yliopisto.

Masennus on globaalisti merkittävä toimintakyvyn alentaja ja työkyvyttömyyden syy, ja esimerkiksi Euroopassa masennuksesta aiheutuneet kustannukset muodostavat kahdeksasosan kaikista aivosairauksien kustannuksista.

Nyt Business Finland on myöntänyt Aalto-yliopiston professori Matias Palvan vetämälle ryhmälle rahoituksen masennuksen hoidossa käytettävän tietokonepelin kehitystyöhön ja kaupallistamistutkimukseen. Lisäksi Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö ja Jane ja Aatos Erkon säätiö ovat myöntäneet rahoituksen peliin liittyvään aivotutkimukseen.

Peli näyttää ja tuntuu modernilta viihdepeliltä. Toisin kuin viihdepeleissä, pelin ulkokuoren alla on kuitenkin monimutkainen verkosto toiminnallisuuksia, jotka aikaansaavat terapeuttisen vaikutuksen.

Tietokonepeli sai alkunsa toiminnallisen heikkonäköisyyden eli amblyopian tutkimuksesta. Tutkijat havaitsivat, että potilaiden näön tarkkuus parani tietokoneella toteutetulla harjoitusjärjestelmällä. Lääkkeen käytöllä ei ollut vaikutusta näön paranemiseen.

”Havaitsimme, että tietokonepeleillä pystytään parantamaan aivosairauksia, joiden kuviteltiin olevan pysyviä ja parantumattomia”, Matias Palva kertoo.

Terapian tukena

Nyt kehitettävän tietokonepelin edellistä versiota on jo testattu HUSin psykiatrian, Helsingin yliopiston ja Mielenterveystalon yhteisessä kliinisessä tutkimuksessa. Kokeeseen osallistuneet pelasivat tietokonepeliä kahdeksan viikon ajan. Aktiivisten pelaajien masennusoireet helpottivat ja kognitiivinen toimintakyky parani, vaikka muutos oli vähäisempi kuin tavanomaisilla hoitokeinoilla. Helsingin yliopiston psykiatrian professori ja HUS psykiatrian ylilääkäri Erkki Isometsä painottaakin, että pelissä on rajoitteensa.

”Se ei sovellu vanhuksille, vaikeasti tai psykoottisesti masentuneille eikä ainoaksi hoitomuodoksi, mutta potentiaalisesti se on hyvin skaalautuva ja sen potentiaali on hyvä testata.”

Masennuspotilaan hoidon onnistumiseksi on tärkeää myös työskentely, joka tapahtuu terapiakertojen välissä. Kognitiivisia taitoja voi harjoitella päivittäin, ja peli voi olla tässä tukena.

”Lisäksi väestössä on lääkärin diagnosoimaan depressioon verrattuna kaksin- tai kolminkertaisesti lievempiä ja lyhytaikaisempia masennusoireita. Kaikille kustannustehokkaille apukeinoille on suuri tilaus”, Isometsä sanoo.

Nyt käynnistyvässä projektissa pelin vaikuttavuutta kehitetään ja peliä testataan kontrolloidussa potilaskokeessa. Tiimiin haetaan lisävahvistukseksi artistia, pelisuunnittelijaa ja -kehittäjää sekä ohjelmoijaa.

Business Finlandin rahoittaman hankkeen budjetti on vajaa miljoona euroa. Hanke käynnistetään vuoden 2021 alussa ja se jatkuu kesään 2022 saakka. Palvan ryhmä selvittää Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön ja Jane ja Aatos Erkon säätiön rahoittamassa tutkimushankkeessa tarkemmin pelin vaikutusta aivojen toimintaan. Tämän hankkeen rahoitus on 500 000 euroa.

Lisätietoa:

Professori Matias Palva
Aalto-yliopisto
[email protected]
Puh. 040 154 7779

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Henkilö seisoo kädet puuskassa seinän edessä, jolle on heijastettu virtapiirejä esittävä kuva ja katselee tyynen näköisenä poispäin kamerasta.
Mediatiedotteet, Opinnot Julkaistu:

Verkostoyliopisto FITech sai lisäaikaa maksuttomille ICT-kursseille

Tietotekniikan alan kaikille avoimia kursseja jatketaan opetus- ja kulttuuriministeriön päätöksellä vuoden 2023 loppuun.
Tilannekuvia siitä, miten hiukkaset muuttavat muotoaan prosessin eri vaiheissa niitten alkuperäisestä jakautumisesta lopputulokseen. Kuva: Aalto-yliopisto
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat keksivät, miten jäljitellä veden ja tuulen tapaa siirtää materiaaleja

Hiukkaset siirtyvät tärinälevyllä haluttuun muotoon energiakentän ja älykkään algoritmin avulla. Tulevaisuudessa menetelmää voisi hyödyntää esimerkiksi solujen lajittelussa sekä uusissa valmistusteknologioissa.
Kuva Mekong-joelta
Mediatiedotteet Julkaistu:

Ilmastonmuutoksen vaikutukset lisäävät vesidiplomatian tarvetta

Vesikysymykset ovat yhä enemmän myös politiikkaa. Siksi niitä setviessä ei voi loputtomiin väistellä jännitteitä, sanoo tutkija.
Physicists make square droplets and liquid lattices. Picture: Active Matter research group led by Prof. Timonen, Aalto University
Mediatiedotteet Julkaistu:

Fyysikot taivuttivat nesteet neliön, ristikon ja donitsin muotoon

Tutkijat ohjasivat nesteitä sähkökentällä muotoihin, joista monet olisivat luonnossa mahdottomia.